AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.960

540 -99 varför saknas det bitar (släckta segment) i info display?

Sida 2 av 2
Pi
9
Piggelin
523i Touring -00
Jag var på BMW i jönköping och frågade vad det skulle kosta att byta instrument på min 523 T -00. Fick 5000 - 6000:- till svar. Det låter ju ganska dyrt om andra BMW-firmor gör det för 3500:-. Var i landet gjordes det för det priset?
Grejen är att det knappast är lödningar som är kass i detta fall, utan demontering, rengöring och ihopsättning igen. Problemet är inte ovanligt i diverse utrustningar med liknande displayer, allt från ficktelefoner till spel och miniräknare mm.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Piggelin; Fick pris på 4000 i Norge iallafall. Alltid något billigare på BMW i sverige.
folke; Frågan är bara om jag vågar att plocka ned den själv... Vad bör man rengöra den gummilisten med?

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag har haft av min och det finns ett problem och det är att få loss mätarnålarna. Utan att få loss dem så kan man inte göra ett jota (tror jag).
Man kan inte dra och slita för mkt utan att riskera att skada den känsliga mekanismen. Eller finns det sätt att få loss dem?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Å hosse.

En bil som är tre år gammal skall ha en fungerande mätare då den är såpass vital för bilens tänkta användning. Buss på dem. Vänd dig till huvudkontoret så skall det nog gå bra.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Man rengör med en bra oljefri elektronikspray, mha en t.ex tops. Isopropanol går också bra, är oftast huvudingrediensen i dessa sprayer, finns på apoteket bl.a. Problemet är som nämnts att ta isär instrumentet, mätarnålarna bl.a. De är förmodligen pressade eller limmade fast på sina axlar, det är himla lätt att förstöra instrumenten.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Brrrr.. Vet inte om jag vågar detta:-)
Skal bråka lite mer med verkastaden först iallafall!

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Ps
72
Psz
530iA -05
Hej
Här är en länk till en schweizisk site med mycket bilder ang. reparation av kombi-instrument: Länk
Mvh
Pelle
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Precis samma urbota konstruktion på E38 som på E39. Polpulärt ämne, se Länk eller sök på "pixel*"

Jag köpte ett nytt instrumenthus på en marknad här for £10 och det funkade riktigt bra en vecka eller så. Sen började eländet igen. Vilken skrutt-konstruktion!

Mvh Björn
Länk
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag börjar bli ganska övertygad om att det ända rätta är att slanta upp för ett nytt instrumenthus. BMW har lite olika rutiner beroende på modell. Till min 750 har de utbytessystem på husen och det skulle kosta ca 4500:- (kräver även omkodning). Till vissa andra årsmodeller/modeller är det rent köp som gäller.

Har provat med att lägga en plastlist mellan plåtramen och displayglaset för att öka trycket på kontaktytorna mellan glaset och flatkabeln -melingslöst arbete!

Har även testat elektronikspray typ CRC oxide cleanner och det funkade faktiskt, ett helt perfekt resultat...i tre dagar :-/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.