AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.961

540 -99 varför saknas det bitar (släckta segment) i info display?

Sida 1 av 2
kan det var så att någon har manipulerat mätarställningen eller har dispayen gått sönder?

Det var en kille här på forumet som hade en 540 , 97:a tror jag det var, som lämna in sin bil till verkstan där dom skulle fixa mätarställingen där det saknades "bitar".
Visade sig att den var rejält skruvad, så det kan nog vara så tyvärr. Hoppas inte iaf...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hej Leif och välkommen!

Det kan naturligtvis vara så som Leonardo skriver men det är inte säkert att någon fifflat med mätarställningen bara för att displayen börjat konstra. Pröva en sökning på gamla inlägg och lämna eventuellt in bilen till BMW-verkstad för kontroll av DIS-enheten (se importguiden för mer info)

Lycka till!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Hyffsat vanligt fenomen på både skruvade och oskruvade E39:or
Tror displayen går på 3 lappar hos BMW

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Det betyder inte att den är skruvad, det är lite av ett standardfel på E39. Jag har haft felet på flera mätarkontrollerade E39:or köpta på BMW i Tyskland, så att det skulle innebära att de är skruvade stämmer inte.
Vad felet beror på är lite osäkert, kan vara plötsliga strömtoppar tex start med kablar eller startaggregat på bilfirmor.
Kostar 3500 kr på BMW för utbytes, 10 % billigare med club-rabatten. Då får man hela instrumenthuset och det tar c:a 15 minuter att byta.
Sedan kan man ju köra vidare också, om felet inte är alltför störande.

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
glömde säga att du naturligtvis ska kolla upp mätarställningen ändå! man ska alltid vara skeptisk som bilköpare. åk in till BMW så kopplar de upp sig och kollar mätarställningen på några minuter.//Johan
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Oftast är bilen skruvad på båda ställena.
Särskilt på en 540 -99.
Om den nu är skruvad.
Min hade samma problem men fixade sig för lågra laxar, kollade även upp mätarställningen som stämde.

Mvh/Soki

Länk
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det här med att pixlar försvinner i infodisplayen är ju ett klassisk fel som framförallt finns i samtliga E38or men även ganska vanligt i E39:or. Läste på en amerikansk sajt där man hade gjort en namninsamling (många tusen namn) och gått till advokat för att kräva ett garantibyte av BMW. Verkade dock inte gå att få igenom. BMW erkände dock att man haft stora kvalitetsproblem och att felet är kontaktytorna mellan en flatkabel och display. Ända säkra reparationen är att byta komponenterna.
brukar även försvinna från acc displayen oxå har man hört.

Mvh/Soki

Länk
Om man är lite händig och kan skruva i elektronik så kan det säkert gå att plocka ner och rengöra kontaktytorna i överföringen mellan display och kretskort, ger ju en rätt hyfsad timpeng verkar det. Denna typ av fel är inte ovanlig i allehanda utrustning med LC-displayer.
Om mätarställningen är manipulerad (i både instrument och LKM) så har ju detta inget samband med ovanstående fel, möjligen om någon okunnig varit inne i instrumentet och pillrat, vilket inte behövs för att fuska med mätaren.

FP
har samma problem på min, frågade på bmw, o killen bakom disken påstod att det var dioderna som var släckta, o dessa skulle man själv kunna köpa o byta ut om man var lite händig. men jag tycker det låter lite väl.....inte ska man kunna byta ut de där små dioderna? ganska pilligt o definitvt inte lätt......

V8 rockar fett!
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
TripleA, Displayen är en hel "glasskiva" inte lösa dioder, så killen bakom disken var nog inte så påläst. Minns att jag surfade in på en tjeckisk sajt där de beskrev steg för steg med bilder hur displayen byts. Det jag tyckte gjorde operationen tveksam var att mätarnålarna behövdes plockas loss för att komma åt. Hur säker är man på att få dem på exakt rätt plats efteråt?

Man får bättre knuff med v12:a
Mätarnålarna är inte så skoj att pillra med.
Saknade enstaka segment eller rader i displayen beror inte på bakgrundbelysningen (orange dioder) utan på just avbrott mellan displayglaset och kretskortet. Om det lyser på enstaka ställen så kan allt lysa när förbindningen bara är OK.

FP
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Folke! Vet du om man kan byta dioderna till datorn som sitter i mittkonsollen på E39, har två som har slocknat, och det lyser svagt där. På BMW säger dom att inga reservdelar finns, men jag vill minnas att jag läst på forumet att någon bytt dioder själv.

BMW CS #5206
Funderar på vad du menar? Är det MID-panelen? Jag gluttade lite in i denna vid ett tillfälle på min E39: Glödlampor!!-((
Lysdioder brukar aldrig gå sönder.
I mitt inlägg menar jag den speciella LC-display som bl.a. BMW använder (dot matrix) där segmenten/prickarna belyses av orange lysdioder från baksidan. Jag menar att om vissa prickar, rader osv inte syns så är det drivningen till displayen som pga glapp inte är OK. Kretsen är extremt högohmig, lite smuts räcker för att sabotera. Om så bara en enda prick lyser så är bakgrundsbelysningen OK, det är alltså inte en diod för varje prick i den typ av display som jag menar.

FP
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag skall försöka ta en bild av instrumentet och maila till dig, så tror jag du förstår vad jag menar.

BMW CS #5206
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Ahh.. Här hittade jag en tråd som passar i hop med mitt problem på X5an oxå. Där saknas lodräta linjer på displayen under mätarna i panelen. MEN dom hoppar av och på när jag kör samt att det verkar vara beroenda av värme. Det låter ju verkligen som en dårlig kontakt som bör gå att ordna utan att byta hela saken? Är det nån som vet om detta är ytlödda saker som man kan löda över själv?

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har du en 02 så skall de byta den utan knussel. Om inte så vänd dig till headoffice.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Displayerna drivs i s.k. X-Y mönster, dvs vågrätta och lodrätta "linjer". Därför ser man ofta att enskilda linjer försvinner vid glapp eller avbrott mellan display och drivkrets. Felet kan mycket väl vara temperatur och vibrationskänsligt. Brukar vara värmeförseglad flatkabel eller en gummilist med ledare (zebralist) mellan display och kretskort. Problemet brukar lösas med rengöring och/eller byte av denna gummilist, men det kan vara svårt eller näst intill omöjligt att komma åt displayen, man får byta hela kortet osv.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Kävlingepågen; Hmm.. Ja, men den är import och reggad 01, så jag vet inte om det går på garantin.
folke; Hmm.. Har en elektriker på svagström som vän, som kanskje kan ta hand om eventuell lödning. Frågan är bara om man vågare riva själv. BMW sa att man måste byta hela saken, som du säger..

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.