|
|
|
|---|---|
|
Hej, har hängt här ett tag men inte skrivit någonting ännu så här kommer mitt premiär-inlägg! Har mina tankar inställda på BMW M3 E36, men har inte hunnit känna på den på riktigt, bara läst om den och beundrat bilder. Så jag undrar om någon kan berätta hur det verkligen känns att köra en M3:a. Är det sann körglädje eller bara ännu en BMW? Några sköna berättelser om er första kontakt med bilen? /Antisch | |
|
Är man ute efter en helt onödig bil som är 100% inriktad på att leverera körglädje så ligger nog en M Roadster högt i kurs... tror inte det finns nån annan BMW som matchar rolighetsfaktorn! Sorry antisch om jag avvek från ditt ämne en aning :) Motorn kan jag dock kommentera: Varvvilligare får man leta efter! Man blir förvånad över superkrafterna varje gång man släpper upp den i varvtalsregistret. __ Länk |
|
|
Min polare har en M3 -93, de är en j_vligt rolig bil går riktigt bra. Men dom är så små, rekomenderar därför ett Skepp (M5 3,8) lite större, lite starkare å mycket mycket lyxigare dessutom till ett lägre pris. Men de e ju vad jag tycker! M3 är en riktigt bra bil tror jag!! ///M5 POWER |
|
|
Jag som är M3 E36 ägare kan ju lägga ett inlägg. Jag har själv en 3.0L och tycker att bilen är helt underbar. Man åker underbart, bilen går tyst och fint och fungerar bra som en "vanlig" 325 eller någe liknande. När man sedan trampar ner gaspedalen i mattan och det bara vrålar från den 300Hk starka sexan så blir bilen något helt annat. Ursinnigt så brakar det lös och man blir precis lika betagen varje gång. Helt underbart. Det blir ju inte sämre av att väghållningen är helt underbar så det går även att köra mycket fort när det svänger. Har åkt i många prestande bilar men tycker fortfarande inte att det finns någe som går upp emot M3. Helt underbar bil med andra ord. Finns inte ord som kan beskriva den tillräckligt bra. Så om det finns sann körglädje blir svaret: JA!! Ps. Tänk på att den är förbannat dyr att äga bara.Ds ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
Första gången jag körde M3 3,0 var från Nurnberg till Stockholm. Och det var riktigt riktigt kul. Sen märkte man var många rejs det blev på vägen upp :) Först blev man lite chockad då en Volvo 850 Turbo gick jämnt till sådär 4-5000 rpm men efter det så var det ajöss vilket kändes bra. Körde 2000 mil med den. Var riktigt nöjd med den. Första M3 3,2 var precis som M3 3,0 men bättre. Körde 250 mil på 24 h med en kompis samma dag jag köpte den. En till växel var skönt i motorvägstempo. Men den var ju ändå så stark så att den orkade till 250 spärren på sexan vilket man var tvungen att testa. Körde 6000 mil med M3 3,2 utan problem alls, bara service och den drog minimalt med olja. Går rätt OK att köra på vintern med, men OK den är ju inte den optimala vinterbilen direkt. Det dyraste förknippat med att äga den tycker jag var bensinen och försäkringen. Samt idioter som stjäl backspeglar. |
|
|
Lite autobahnfilmer här: ftp://www.bmwm5.com/bmwm5.com/movies/ |
|
|
Jag har tyvärr inga personliga erfarenheter av M3 att dela med mig av. Däremot är jag också väldigt intresserad av att höra mer om kör-känslan i bilen. Går i M3 Limo - tankar och tittar på några ex som jag tänkt provköra. Mean Machine: På vilket sätt har Din M3 varit dyr att äga, Reparationer, försäkring, service, haveri? Berätta gärna vad du menar. Jens |
|
|
Vad jag menar med dyr att äga är följande: Försäkring = 20år gammal kille får betala ca 40.000:- om året i Lidköping Service = En sån här bil går ganska hårt vilket innebär många täta servicar. Oljebyte var 500:e mil osv. Kostar flis. Bensin = Med en sån här bil åker man en hel del och man små åker inte. Det gasas mycket. + delar som behöver bytas osv. Listan kan göras lång och det bör tänkas igenom noga innan man köper en sån här bil. Den blir automatiskt dyr idrift. ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
Jag bytte olja enligt serviceindikatorn och det var omkring 800-1000 mil om jag inte minns fel. Om man tycker reparationer är dyrt kan man alltid göra det i Tyskland. Jag bytte koppling i Flensburg för 900 DM inkl. allt vilket jag tycker var riktigt billigt. Samt nya skivor och belägg inkl, arbeter på under 1000 DM. M3 Limo vs Coupe så har ju Limon lite mjukare fjädring men man "glömmer" att det är en fyrdörrars när man kör den, tyckte iallafall jag. Bensin inkl. stadtrafik snittar man 1,33 vilket ändå är rätt bra med tanke på vilken prestanda bilen har. En turbobil drar sjukt mkt mer. Samt Snabbt motrvägstempo 160-220 km/h drar den inte mycket, garanterat inte över 1.33 om jag minns rätt. Det gäller 3,2. Apropå körkänslan är det ju inte som en E30 men den är otroligt snäll och lätt att köra med tanke på vilken snabb bil det är. Man lär sig den snabbt. Man ska ha en extrem bil för att köra ifrån en M3 3,2 även i kurborna. OK, en Porsche Boxster S eller liknande välkörd blir det svårt att hänga av men tycker M3 är mycket snäll och man lär sig att köra den på gränsen rätt snabbt. |
|
|
Mean Machine: Det låter som att du menar att de löpande kostnaderna blir höga, inte enstaka fantasisummor för haverier etc? Denna typ av kostnader (bensin, försäkring, slitdelar, service enl indikator m m) går ju ändå att kalkylera i förväg. Det jag är rädd för är t ex VANOS-problem, oljeläckage, sprucken topp o s v. För att komma tillbaka till ursprungsämnet så måste jag säga att jag gillar Gustavs formulering "...man lär sig att köra den på gränsen rätt snabbt.". Det jag personligen är ute efter är en relativt praktisk bil som samtidigt kan bli en inkörsport till mer seriös bankörning framöver. Samtidigt vill jag ha en diskret bil som inte väcker alltför mkt uppmärksamhet. Därför tittar jag på just M3 Limo. Märkligt att du jämför med just Boxster S, Gustav. Jag vill egentligen helst ha en Boxster men det blir nog svårt att lösa eftersom den är lite väl opraktisk för en liten familj :) M3 Limo har få konkurrenter i sin prisklass. En bekant kör RS2 och den är en av få bilar som kan sätta något emot. Han har fullt med godsaker i den vilket gör den snabbare än t ex en E39 M5, både rakt fram och på bana. Även med allt trim så går den otroligt stabilt och har inte haft några problem i form av haverier o dyl. Är en RS2:a mer pålitlig än en M3? M3:an har ju större kompression så klart och varvar mer, det måste ju göra sitt till för att slita på grejerna. Nu blev det mycket skrivande, vill bara passa på att samla erfarenheter! Jens |
|
|
Boxters S nämnde jag därför jag hade den tre-fyra dagar i USA och den verkligen var underbar men absolut inte lika snabb som en M3 3,2, men väghållningen och bromsarna var klart bättre än både M3 3,2 och M5an. Kul när man stötte på ngn Boxster / Boxster S med M3, de hade inte en chans i alla intervall (korvor borträknat hehe). Men M3 Limo finns det ju tyvärr inte alls like många som av coupen men det går nog att hitta något fint ex i Tyskland men de flesta har ju gått över 10 000 mil då de upphörde att byggas 1997. Bättre med färre ägare än få mil är mitt tips. Ang. RS2 kan jag säga dig att väghållningen på M3 är bättre, du kan lugnt ligga bakom en RS2 som kör på gränsen utan att det blir nervigt i en M3. Samt har RS2 inte en chans i högre hastigheter, det är min erfarenhet iallafall. Dock har RS2 rätt bra andrahansvärde antar jag eftersom utbudet är begränsat? Att äga en RS2 skulle jag se som en mycket större risk än en M3. Överladdning ökar antalet felkällort och min erfarenhet av M3 är att de håller till 100% om du servar den hos en aukt. serviceställe som itne nödvändigtvis nehöver vara den största BMW handlaren... ANg. din kompis RS2 måste den minst ha 380 hk om den ska kunan dra en E39 M5 i högre hastigheter, det är inte många bilar som gör det. |
|
|
Jo, jag har läst om dina äventyr med Boxstern Gustav, din gamle hyrbils-marodör :) Fördelen med en Boxster liksom en RS2, är ju som du säger, andrahandsvärdet. Jag tror ändå att en M3 e36 står sig hyfsat med tanke på att det största värdetappet redan är gjort. Jämför med t ex M3 e30 som man fortfarande får betala 100'+ för ett välskött ex. e36 Limo borde ju t o m hålla värdet lite bättre än coupe eftersom den är mer ovanlig. Tänkte försöka hitta ett ex som gått max 10' mil och så få ägare som möjligt. Siktar på en sen 3.0:a eller en tidig 3.2:a beroende på vilka ex jag hittar på marknaden. Antagligen försöker jag köpa i Sverige, känner att jag har för dålig koll för att importera själv. Vill ju få gott om tid att syna bilen, provköra o s v. Kanske tänker jag fel här...? Håller nog med ang RS2, turbo innebär ju fler prylar och de måste ju faktiskt bytas ut då och då. Kompisen har mer än 380 hk och mer än 550Nm. Han körde också på Mantorp i helgen så jag ska höra med honom hur han stod sig mot M5:orna. Vet att han gjorde väldigt bra ifrån sig på Gelleråsen när han var där med Porsche-klubben i a f. Det är ju en fördel med RS2, man får hänga med både Audi- och Porsche-ägare :) Jens |
|
| Tack för svaren! Har väl fått en liten känsla av hur M3:an är att köra även om svaren på slutet inte har så mycket med min fråga att göra. Tack! | |
|
antisch: Bästa sättet att få svar på hur M3'an är att köra är att testa en. Allting har ju med föreställningar och förutsättningar att göra (vad du kört för bilar innan d.v.s.). Man blir förvånad hur bra denna hyfsat diskreta bil går i orginalutförande om man använt och servat den som man ska. Se till att ta tid på dig när du väljer, jag letade från november till mars, tittade på 6 bilar, pratade sammanlagt med 10 annonsörer, sågade fler än så av att bara läsa annonsen. Mvh /Wille Länk |
|
|
Jag har själv aldrig kört M3an men jag har ägt en E36 coupe, åkt med i M3 E36 och kör nu Z3 M coupe vilket borgar för att min upplevelse inte är helt fel. E36an ligger finfint på vägen, storleksmässigt är den inte störst men å andra sidan blir den smidig att köra. Coupen har ganska långa dörrar vilket kan vara lite knepigt om man parkerar trångt, jämfört med en 4-dörras. Motorn är underbar! Man kan låna ut bilen (om man verkligen är så dum!) till sin mor eller tjej vilka inte trycker så hårt på gaspedalen och de kan köra den som vilken bil som helst. Inte trög kopplad inte svår växellåda (ok lite mekaniskt distinkta lägen) och det finns servo. Byter man dock ut föraren till någon som vågar trycka lite på gaspedalen så byter bilen/motorn skepnad, hornen växer ut och det finns hur många frustande hästar som helst. Effekten känns enorm och bilen sticker iväg dit man vill, fortfarande inte svårkört. Jag skulle säga att M3 E36 och Z3 M coupe är 100% körglädje. Du kanske (observera kanske) kan köra snabbare med en Porsche eller Ferrari men ställ priserna mot varandra och du ser skillnaden. Visst kostar det att serva en sån här bil, men än en gång ställ priset i jämförelse med en Porsche eller Ferrari och valet är solklart. Försäkringen borde vara den samma för M3, M coupe, Porsche osv, för så mycket mer har ingen råd att betala i försäkring = den är dyr. M3an lider ju också av försvinnande backspeglar, vilket är jävligt synd. Så länge jag har råd så tänker i alla fall jag köra M i framtiden. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
100% Körglädje har inget med ekonomi att göra. Vill man isolera sig till prisklassen 150-200.000 så är det FÅ bilar som slår den körglädjen tillsammans med den rent praktiska biten som en E36 M3 sedan (och till viss del) coupe har. Annars finns ju alltid gamla 911or/lotusar och andra udda/sportbyggen som säkert ger mer känsla och talar med till föraren än en E36 M3an. Allt beror ju på vad du har för referenser sedan tidigare. Är din referens en 318 så har du körgläde så det blir över medans om du kommer ur en Porsche GT2 kanske det inte känns lika roligt. Ta och provkör, vill du ha ännu mera körglädje men en mindre praktisk bil så kan ju M coupen vara ett alternativ :) |
|
|
idag har jag en Mazda 323 Turbo 4wd och det blir ju svårt att köpa en bil som e "svagare" än den. så problemet blir att jag hela tiden måste köpa en "värre" bil än den nuvarande. Känner ni igen er? man måste hela tiden "uppgradera" sig. Men en M3:a måste ju vara värre, även fast den inte är fyrkraffsare. Har kört farsans 530 (-01) och den e ju bara så skön så jag tänkte helt enkelt att en M3:a borde kännas ungefär likadant. Den där "autobahn-lok-känslan" borde ju va densamma. att crusia hur fort som helst på motorvägen utan att märka farten e ju underbar! Och med sina fina vägegenskaper och styrka samt att den borde vara smidigare än 530:an så kan det väl inte bli bättre? Får hitta några fina exemplar till salu och se hur de känns! Tack för hjälpen allihoppa! |
|
|
tjena Jag måste bara säga en sak.. ALLA FÖRSÄKRINGSBOLAG KOMMER >HÖJA PRISET.. Jag var påväg att köpa en m3:a men när jag ringde till länsförsäkringar och massa nadra så fick jag pris på 6000kr i halvåret, medans min kompis hade bara 3500kr halvåret.. Då fick jag reda på att nästa räkning m3 ägare får kommer att vara betydligt högre!!! FYYY |
|
|
Det är bara för att inget försäkringsbolag gillar dig Peewee, de vet att du är en galen person och att jag är en lugn person =) Mikael Melander Länk |
|
| HA HA den var bra .. gummi mannen =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.