AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
414

BMW´s prestanda siffror ...?

Dr
6
Driver35
525iA -01
Hej ..
Tack för ett väldigt bra BMW forum...

Nu till min fundering ..

Hur är det med BMW´s prestanda siffror ... ??

Har till i dags dato bl.a åkt ikapp och ifrån Volvo S/V 40 T4 och Skoda Oktavia RS (d.v.s ca från 40 Km/tim upp till ca 220 Km/tim).. (skratta inte åt Skoda den är "pigg" på pappret) ..

(båda dessa tappar väldigt mycket fart/kraft över 160-180 Km/tim ...)
(brukar ej "tävla" normalt då jag kör med "insidan" av huvudet och är en seriös familjefar ..)

När man tittar i pappret på dessa bilar så är dessa betydligt snabbare 0-100Km/tim m.m .. jämfört mot min ..

Och jag har ju ingen snabb BMW utan man kan väl säga lite "pigg" bil .. som dock är underbar att köra eller som Hasso brukar skriva ASWD ...

Vad har ni alla andra för erfarenheter ??
(förutom att BMW´s siffror är iunderkant ..)

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej,

Tyskarna påstår ju att SAAB och VOLVO är överrepresenterade bland bilar som blir stående på autobahn. Måste ju vara trist att dra ner med sin svenska vagn och gå in i väggen vid 200 när den både har toppfartsspärr och mätaren graderad till 260 ;DDD

(På en 750 är mätaren graderad till 250 och den går i 250 uppför som nerför. Det är skillnaden Mellan BMW och andra påstådda högfartsmonster)
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Är inte det lite vedertaget att BMW aldrig uppger önskesiffror, medans andra tillverkare kanske kryddar siffrorna lite med nerförsbackar och hemlängtan.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Har hört att BMW alltid mäter sina prestandasiffror med en passagerare och en massa bagage i bilen.
Kan ju ha en hel del med saken att göra. Särskilt i en lätt bil som min. Skall göra 0-100 på 9.9 enligt boken. Jag har kört med G-tech så sent som förra söndagen och kom då ner på 7.63 sekunder. Lägg på en halvsekund och det kan nog vara verkligheten.
Det var dessutom på gamla 195:or till hockeypuckar med 2.5 kilo i runt om...

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
I BMW:s kataloger så står det att prestandamätningen görs med en förare på 68kg, 90% bensin i tanken (har jag för mig), 7kg bagage (om jag kommer ihåg rätt) samt grundutrustad bil.

/T.P.
Länk
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Borde väll finnas nå tidning som har testat prestandan på ett antal bmw:s... vet iaf att man fick 0-100km/h på 5.4 sekunder med en M5 3.8 (touring var det oxå) i nått test och den ska väll göra detta på 5.9 sekunder enligt boken?.. och även andra test jag sett så är bmw:s snabbare än vad fabriken uppger (specialt alpinas modeller brukar väll vara en del snabbare än vad dom uppger, iofs inte bmw men nästan)
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
T.P.// 68kg? Väger inte Montoya så mycket (lite!)... ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Brukar inte G-tech ge lite väl optimistiska siffror?
De tester jag läst och andras erfarenheter har nästan alltid visat glädjesiffror
Kristian: Det står faktiskt 68kg i katalogerna :) det är kanske Montoya som extraknäcker. Men med tanke på att alla här verkar få bättre tider så kanske det inte är han ändå.

/T.P.
Länk
Själv upplever jag BMW:s siffror som sanningsenliga. Varken mer eller mindre. De flesta biltidningar brukar få snarlika siffror som de BMW uppgivit. Av alla de BMW:ar jag har haft är det ingen som gått snabbare än angiven toppfart för respektive modell.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
wath:
Jo absolut. Det är helt sant. G-tech är mycket optimistisk. Dock får man ju räkna med det, så på 0-100-tid så kan man räkna med att lägga på en halvsekund (säger de som vet. jag vet inte) så skall det vara så nära sanningen man kommer.
Tid på 402m skall tydligen stämma förhållande vis bra. Ganska exakt faktiskt. Slutfarten kan man nog även sänka med 5 km/h för att vara närmare sanningen.
Utifrån det så blev jag ändå överraskad.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
I Auto Motor & Sport nr 19/2002 så testas 320i. 0-100 tar enligt tidningen 9,2 s vilket är betydligt sämre än 8,3 som BMW själva uppger. Hur som helst så vinner 320i testet.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Mina upplevelser efter ca 12st BMW bilar är att de brukar gå lite bättre än papperet visar. Kommer ihåg när jag körde precis jämnt med en Golf G60 som t om var trimmad :) Motorväg och raksträcka...inget med förare att göra heller....full pelle bara.
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Driver35: Jag tycker inte det är konstigt att du åker ifrån en S/V40 och octavia RS i sådana farter. Över 180km/h har din sexa helt klart mer kraft att komma med jämfört med de små 1,8-1,9liters fyrorna du jämför med. Så sent som i lördags hängde vi av en Ford Fikus RS som ska väl ha ca 170hk med en 88as 525a och den är inte direkt fräsch i farter 160km/h och uppåt. Den hade helt enkelt ingenting att säga till om. Den lilla fyran som sitter i den orkar helt enkelt inte mata på lika bra i det luftmotstånd som blir.

//John

B M W - Do I need to say more!
nu ska vi inte flyga iväg här.. ut på strippen och kör ifrån nånt, inte på landsvägen där det finns hinder, annan trafik, och där man kanske inte "vågar" ge allt..

sen kan man säga att man kör ifrån nån..

en ödmjuk stil passar sig oftast bättre.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
beamer
Det var väl inte i M5:an du körde jämt med respiratorgolfen?
(isåfall bogserade du Golfen väl....=))
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Hehe, nä det var min gamla E30 325i från -87. M5:an åt upp en nyare Golf GTI Turbo i somras..SWOSCH sa det så var jag borta :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.