|
|
|
|---|---|
|
Hur bygger jag ett bra fungerande system för och hålla wastegatarna helt stängda tills jag uppnått önskat laddtryck,så dom inte tjuvöppnar. Får inte upp ordentligt med laddtryck på ettan och tvåan,vet inte hur mycket det har och göra med hjulspinn,spinner duktigt på gatan fast ja kör med nya M&T,får upp max ett kilo på ettan och ca 1.3 på tvåan,trean och fyran ligger på 1.6-1.7 så där skjuter det på riktigt bra,tycker att den laddar lite olika ibland på dom högre växlarna,hoppas det inte beror på rusande laddtryck,ska ut imorgon och spänna fjädrarna och ut och dra på ettan,får jag högre laddtryck då så har jag uppenbarligen stora problem med rusande laddtryck,i vilket fall som helst så vill jag inte att dom tjuvöppnar. /Petri | |
| KOmmer du till emmaboda??? | |
Johnno |
En turbo motor behöver motstånd för att ladda tror inte att du hinner få upp nåt motstånd på ettan och tvåan innan du har varvat ur dom växlarna. Så wastegaten är troligen stängd. JUST TURBO SHIT NO REAL POWER! |
|
Det finns styrboxar till wastegates tex HKS boostcontroller kostar några tusenlappar,men då blir de ju bättre respons! Men 1kilo på ettan är inte dåligt,brukar vara så.. Du har inge launchcontroll i sprutet då?Så du har typ 1kilo när du står på startlinjen.. Förresten va fick du för bästa tid i tordags då? Mvh Andreas |
|
|
Här har du perfekt! Länk /Andreas |
|
|
Har launchcontroll i sprutet men det är trasigt,ska lagas till nästa tävling,tiden är ju inget och skryta med 7.9/156 2.07 60fot,men förhoppningsvis ska det kapas rejält med launch,klister och mer träning,tyckte att det spann lite för mycket på ettan och tvåan,allt som hände tog man ju på trean.Kanske inte blir nå bättre på ren asfalt och delad axel. Vad finns det för finesser i den där Greddy prylen. Inget Emmaboda för mig,för långt. /Petri |
|
|
Beroende vart man tar "styrtrycket" till wg:n ifrån blir olika respons å laddtryck... Tar man den sent dvs i insuget blir det bättre respons (typ 500rpm) och du får laddtryck tidigare... Detta beror på att wg:n öppnar/ läcker mindre och mer luft passerar genom turbinen... Avgastempen stiger också... Men du visste nog det här:) |
|
RafkoM3 |
joakimsundgren: Kan du förklara det med placeringen av styrtrycket? Jag förstår inte hur det kan skilja var man sätter den... Länk Länk |
| Tror nog att herr Sundgren är ute och yrar i nattmössan. Inse hur fruktansvärt försvinnade liten skillnad det kan tänkas göra vart du tar ut tryck till wg. Jag har provat ett antal olika strällen och aldrig upptäckt någon skillnad. | |
|
Rent teoretiskt så är det väl kanske lätt att påvisa en skillnad.... Alltså att det troligen är lite mottryck i rör, IC osv..... Mao att man har olika tryck i systemet... Jag är rätt säker på att Volvo grp A tog ut trycket från insuget. Ska man ha nytta av det så borde man ju likväl kunna mäta fram tryckskillnader i systemet under spoolup fasen. Hmm, tja, jag har väl själv i princip alltid tagit ut trycket från insuget men kan inte säga att jag märkt skillnad på ett eller annat sätt.... //Jesper |
|
|
Skillnaden borde väl vara före/efter spjället eller hur? /Per |
|
|
Har absolut inte testat själv utan endast läst om detta fenomen:) Vanligtvis tar man ju trycket ifrån direkt "efter" turbon och då börjar ju wg:n öppna tidigare än om man tex placerar den i insuget... Genom tryckrör-ic-tryckrör-spjäll blir det fördröjning... Eftersom wastegaten nu öppnar senare passerar mer luft igenom turbinen, vilket i sin tur ger bättre respons ELLER mindre lag, jag vet inte vilket ord som passar bäst här... Jag har läst siffran 500rpm sänkning (lag) men det är ju iofs rätt ointressant med tanke på att jag inte vet vilken motor lr turbo det var.... Sunt förnuft säger att det blir en skillnad, men hur mkt det blir vet jag inte, men jag skulle tro att det märks.... Man skulle ju kunna säga som så att det är de lille små justeringarna som gör att man åker 9.50:) hehe... |
|
| Förresten, blir inte den här diskussionen rätt onödig när man börjar prata om laddtrycksstyrning på moderna sprut... | |
| Jag tar i regel alltid från insuget, men på min nya gtabil har jag tagit från tryckröret, och jag har fullt tryck vid 3000 rpm med ett Holset HX50 som klarar ca 700 hk. Sunt förnuft säger också att turbo pumpar ganska mkt luft, och tiden det tar att fylla insug och tryckrör osv anser iaf jag vara ytterst marginell. Däermot så har ju Jesper en liten poäng i att man får mer tryck som vill öpnna WG:n om man tar direkt från turbon istället för efter alla tänkbara tryckfall på väg till insuget. | |
|
Tja, jag trodde att det var jag som sa det, men OK... Jag lägger mig nu när du hivar upp de där fina siffrorna... Det var allt jag ville veta anyways... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.