|
|
|
|---|---|
|
Vid årets besiktning av min 635:a fick bilen ett CO-värde på 2.7. Förra året var CO-värdet 0.9. Den enda ändring som jag jag har gjort med motorn sedan förra besiktningen är att jag har kopplat bort pulsairsystemet och ersatt luftfilterboxen med ett openairfilter. Kan det höga CO-värdet bero på att jag har kopplat bort pulsairsystemet? Om det är så. Blir CO-värdet bättre bara för att det kommer friskluft i avgaserna via pulsairsystemet eller sker det en kraftig "efterförbränning" i avgassystemet som verkligen minskar CO-värdet med mer än hälften? Om det höga CO-värdet inte beror på mina ändringar av motorn. Vad kan det då vara? Man vill ju inte vara en miljöbov i onödan. /Anders | |
|
Pulsair-systemet efterbränner (precis som du själv funderat på) en del CO till CO2 genom att det tillförs syre, så visst påverkar det, frågan är bara hur mycket i ditt fall. Kanske luftfiltret spelar roll även om jag tycker att ett öppnare filter borde sänka CO istället, om det är gjort så att det inte suger syrefattig varmluft från motorrummet. Mvh Rasmus |
|
rsarits |
Skillnaden kan bero på mycket, jag besiktade med 0,2 förrförra gången och med 2,1 förra besiktningen och jag har inte bytt eller ändrat något alls i bilen, förutom servicedelar. Den drar inte mer bensin än den brukar heller. Pulsairventilerna har varit bortkopplade sedan länge Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.