|
|
|
|---|---|
|
Jaha det går ju tydligen inte med bromsar från E-28 till E-12 de passar inte... Så jag undrar vad det kan finnas för andra alternativ , då jag är missnöjd med bromsarna på min 525 , problem med sneddragning mm. Jag är ute efter ventilerade skivor + ok som ska passa på min E-12'a! Passar de från 630-635 , för den har väl ventilerade skivor va ? Billy B-10 Länk | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Hej igen billy: Apropå förra tråden, gissa vilka bromsar det sitter fram på E28 M5. Rätt gissat, fyrkolvsoken från E12 med en grövre distansplatta och 300x30mm ventilerade skivor. Samma saker sitter också på 6-serie E24 M635csi. 7-serien E23 har också fyrkolvsok men skivorna är 280x25mm. 2002 Turbo har också samma saker med ventilerade skivor, vet ej måtten på skivorna. Jag blir lite konfunderad angående bromsarna på E28 M5, har den andra nedre fjäderben fram än övriga E28:or. Annars borde ju E28:ans bromsar passa på E12 fjäderben, om det är tvärtom på M5:an? Måste ut och plocka lite med mina prylar för att se hur det egentligen står till i denna fråga. Lycka till med din bromsjakt. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Tack ! Maila om du har något vettigt tips , typ 528i e-12 de är väl ventilerade ! Billy B-10 Länk |
|
|
Bromsar från 528I E12 måste ju funka som du säger. Dessa satt även på 3.0 serien, har nog ett par ok + skivor om det är så. Däremot är det inte säkert att det går, på 3.0 kommer det dubbla slangar från huvudcylindern till framoken, gör det det på din 525? mvh Johan |
|
|
Vet inte riktigt , just nu ! Ska kolla så fort jag kommer hem (är på jobbet). Om ingen annan som har 525'a vet förstås! Billy B-10 Länk |
|
|
Johan: Fick du tag i ett "Automatic" emblem ?? Om inte så har jag kvar mitt , från en 528 -77 ! Billy B-10 Länk |
|
|
Det är dubbla slangar på E12! För övrigt, gällande diskussionen om huruvida E12:ans bromsar är bättre än E28:ans, att fyrkolvok skulle vara bättre än en-kolvs dito; Främsta anledningen till att man har fler än en ett ok i vissa fall är för att spara plats samt att kunna göra större belägg (man har ju möjlighet att göra oket längre när man använder många små kolvar istället för en eller två stora). Men fler kolvar ger inte automatiskt en bättre bromsverkan. Det som är mest intressant är hur stor skivan är, hur stor beläggningyta bromsklossen har på skivan samt hur stor kraft bromsservon på respektive bil har...att till exempel montera BMW 750i bromsar på en E21 316 lär knappast ge särskilt bra bromsegenskaper pga för svag servo för de oken. Sen beror det ju också på hur man jämför, E12 528i kanske har bättre bromsar än E34 520i om du trampar foten genom golvet, men upplevd bromseffekt dvs vid samma pedaltryck, då vinner 518i med hästlängder, det vet alla som kört bilarna... |
|
| 520i ska det vara i sista stycket! :) | |
|
Så vad ska man göra då ! Jag vill helst ha ventillerat ! Med andra ord så passar de från 3,0'an eller? Billy B-10 Länk |
|
|
jo, då ska de väl passa från en 3.0. Emblemet, är det modellen som sitter med tre piggar in i bagageluckan? Bra skick? mvh Johan |
|
|
japp , och den är i bra skick! Ska du sälja dina ok och ventilerade skivor ? Billy B-10 Länk |
|
|
Det är väl inte omöjligt. Ska ut i garaget och kolla.. Skivorna och beläggen är nya orginal, ska kolla hur oken ser ut. Jag återkommer här eller på din mail jag hittade idag (Oops..) ps. Visst var det synd med hockeyn!! mvh Johan Länk |
|
|
Ja det var jäkligt tråkigt med hockeyn !! Om du har , blir det bra pris ?? Hittade emblemet idag , och det är ok. Billy B-10 Länk |
|
|
Den här killen kan ha dom ventilerade bromsarna du söker . (OBS. Jag vet INTE vem säljaren är) Länk ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
OK tack för tipset , ska ringa o kolla genast!!!! Billy B-10 Länk |
|
| Jag kör med 3.0Si bromsar på min ombyggda BMW 520i/2.8 E12 | |
|
Jag har bromsok från min e12 baserade e24! 4 kolvsok med ventilerade skivor! det borde väl passa? mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.