AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.034

hur känner man bäst igen 540 e34?

hur känner man bäst igen 540 e34??
genom att det står 540i på koffertluckan... :P

Mvh Björn
På frontspoilerns nedre läpp.
Det är en extra nedsänkning under dimljusen.

_____
Micke
Karlskrona POWER meet 03-06-08
Länk
gangsta_toth
Man får inte glömma att njurarna i fronten är bredare än dom övriga modellerna. En snygg grej som gjort att många har eftermonterat dom på motorsvagare modeller.
Om ingen är lurig och kör utan modellbeteckning förstås :)

530 och 540 har ett par detaljer som skiljer dom från övriga, men det enda jag noterat som skiljer 540 från 530 är väl bromsluftintagen under dimljusen: Länk

Jämför med 530: Länk

Mvh
/Janne
Njurarna är nog inget klockrent sätt att identifiera 540:or på. Dels har alla 530 samma njurar original, dels alla 95-96:or från 518i till M5.

Mvh
/Janne
Japp, Janne.
Det var exakt den skillnaden på spoilern jag menade.

_____
Micke
Karlskrona POWER meet 03-06-08
Länk
gangsta_toth
Nej, det håller jag med om. Vissa har eftermonterat, och som du säger finns dom på dom sista årsmodellerna. Men det underlättar att kolla på njurarna först, tex om man ser en på gatan eller liknande. Spoilern var också en bra idé, men det är många som har börjat eftermontera såna på sina bilar, så det börjar också bli en grej som man ser mer och mer.
so
46
soya
540 touring-95
Du kan inte köra om
OO=00=OO
soya... fan vda bra... fast allt är ju relativt... beror ju på vad du sitter bakom för ratt... men. jaa... för det mesta håller jag nog md.. =)

Mvh Björn
Jag e lurig och kör utan modellbetekning och med gosedjur i bakrutan ! Kör visserligen bara 530.

Vet inte vad jag ska säga extra läpp på frontspoliern, men har ju sett 540 uten extra läpp också så det är ju ingen 100% grej.
Precis som Micke skrev så är spoilern det enklaste sättet eftersom
Alla europasålda 540 har luftintag i spoilern från fabrik har dom det inte så har bilen fått stötfångaren utbytt, i Nord-Amerika har 540 fått 530 stötfångare eftersom den inte behöver så mycket kylluft toppfarten är sänkt till 207km/h.

Länk

Stötfångarkneppet funkar inte på alla 540 om första ägaren beställt M-paket så har bilen denna stötfångare

Länk

och den är en likadan på motorsvagare M-paket bilar = ingen yttre skillnad alls.

Men detta tillval är ovanligt har tillexempel bara sett en Touring med M-paket.

Mvh Stephan
magkai
Hej!
Bonustips 1: En liten papperslapp med alla kod-nummer (SA=Sonder Ausstattung) bilen levererades med brukar kilas fast under passagerarstolen. Drar man loss den, så ska man kunna se vissa värdefulla uppgifter, bland annat chassinummer och vad bilen hade för utrustning som ny.(Gäller E34 m fl) och även TYP (Tex 540I, som i mitt fall). Se Modellguiden för att tyda koderna. Chassinumret kan du sedan stämma av med bilens fysiska chassinummer och även genom bonustips 2.

Bonustips 2: Kolla mätarställningen på E34 (många är fuskade) genom att trycka in högra knappen på huvudinstrumentet samtidigt som Du slår på tändningen (starta ej motorn). Då kommer en massa siffror fram i checkkontrollen, och de flesta säger en ingenting. Vid tredje siffervisningen kommer de 7 sista tecknen i chassinumret upp. Om "fel" chassinummer visas: någon har förmodligen bytt ut chipset och programmerat ner mätarställningen ! Tyvärr finns det smarta personer som har instrument som kan ändra mätarställningen och ha kvar det riktiga chassinumret, men alla sätt att upptäcka mätarfusk innan man betalar är bra.

Se även BMWPower/Begagnatguiden
Länk

Bästa hälsningar,
Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.