|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Behöver veta vilken ET en e30 325 har! Har hittar ett par fälgar som suttit på en Golf II och behöver veta om dem går på! | |
|
Fälgar har ET inte bilen. Hur breda är de? Fälgarna alltså? Golf fälgar brukar passa med spacers. |
|
Vladde |
standard et värde på E30 är 35 men om du ska ha 17" ska det ligga på 20-30 annars tar fälgen i fjäderbenet. Be-My-Wife |
|
E30 325 - 7 tums felg = ET25 6 tums felg = ET35 6.5 tums felg = ET30 Dette er tallene fra en 1990 mod. |
|
| ok! Lite dålig formelering kanske!!! Verkade som några fattade frågan dock! | |
|
Jag fattade frågan, men man måste veta bredden på fälgen för att kunna ge dig ett högsta ET värde som passar på bilen. Ge mig bredden och diametern på fälgen så kan jag tala om vad för ET du måste ha och frigång för ett visst ET. Det finns inte ett standard ET värde till E30. Frode gav dig helt korrekt de ET värden som BMW hade på orginalfälgar. Det finns plats för variatioener runt dessa också. Storleken spelar heller inte särskilt stor roll. Men ju större diameter desto högre et värde kan man använda eftersom fjäderbenen lutar innåt. Men det handlar bara om några få mm. |
|
| fälgarna är ett par 17" X 7" breda! | |
|
Då blev det mycket lättare. Eftersom BMW hade ET25 på 7 tum breda orginal kan väl det vara rekomendationen. Men det är faktiskt så att till och med ett E35 skulle kunna gå att använda, borde ge 3mm frigång mot fjäderbenet. Men en stor brasklapp, detta är lite preliminärt. Vet inte fullt ut hur beräkningarna stämmer med verkligheten. Men golf brukar väl ha högre ET så med spacer kan du ju få till precis vad du vill ha. |
|
| okeej! Då vet jag! Någon som vet något ställe där man kan få tag i billiga spacers? Går det lätt o göra själv? Har tillgång till svarv m.m Behövs det även spacers bak, eller ser det konstigt ut utan? | |
|
Jag har 16/7,5 tum med ET35 men då tar som sagt fjäderbenen i fram. Har svarvade spacers på 10mm för att det ska funka! Inte att rekommendera...även om det fungerar perfekt! |
|
| vad menar du med att inte rekomendera! Att ha spacers eller att köra så de tar i fjäderbenen? | |
|
Det är väl ändå alltid bäst att ha bilens originalspårvidd? Som det är nu är den 2 cm bredre framtill. Det var så jag menade. |
|
|
Om du har fälgar med ET35 som du vill använda och använder 10mm spacers så blir det samma sak som att ha fälgar med ET25 från början. Så det är nog ingen fara med det. Bara bultarna är tillräckligt långa. Du har inte annorlunda spårvidd än någon annan E30 med 7,5 tum breda fälgar. |
|
|
Hrrrrm, det har du nog rätt i! Ibland tänker man inte... |
|
|
jag glider in och passar på att fråga lite om ett par fälgar som jag funderar på.. har oxå en E30 och har hittat ett par fälgar med måtten : 7J*17 ET 38 bultcirleln e den samma och däcken har måtten: 205/40/17 Hur stor e chansen att dessa passar?? behöver jag spacers både fram och bak om jag behöver några?? MVH Jonas |
|
|
Det finns en lite chans att de passar som det är tack vare att du har de smalare fjäderbenen. Bak brukar inte vara några problem åt det hållet. Men jag skulle nästan tro att du behöver spacers. Om inte annat för att det skall se bättre ut. Jag tycker personligen att det ser bättre ut är fälgarna inte sitter sp jätte långt in. Tänk på att kolla så att centrumhålet är användbart också. Om det är större på fälgarna går det ju att korrigera med centrumringar, men är det mindre är det hu lite värre. |
|
| Säg att man sätter dit 10mm spacers! Måste man byta till lngre hjulbultar då också??? | |
|
Mr_Fatise: Jo |
|
|
ok... Vart kan man få tag på längre hjulbultar då? Va kostar en uppsättning??? |
|
|
vad är det här för typ av spacers då? Är det några som passar? Länk Billiga! 65:- |
|
|
ILiveToRide> Smalare fjäderben..glömde skriva att jag har gula koni med sänkningssats och fjädrar..kan de ha ändrat bredden?? Jag har redan kollat centrumhålet och det e 70mm så får skaffa centrumringar på ca 12.9 mm MVH Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.