|
|
|
|---|---|
Marcel |
...nu hoppas jag vi får slut på denna diskussion. |
|
Är det någon som inte kan det???? Det borde man kunde vid de här laget så mycket som det har diskuterats överallt Bobby |
|
|
Är det någon som sagt något annat? Vad jag kommer ihåg så brukar diskussionen vara att en del rättfärdigar användandet av dimljus+halvljus eller dimljus på kvällen/natten fast det inte finns någon dimma, med att det är häftigt och snyggt! _____________________________________ Länk |
|
|
Man får inte använda kombinationen Parkering-dimljus på kvällen,bara under dagsljus å lätt skymmning... Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
LazerEye Vad jag vet så får man alltid ha parkering-dimljus tillsammans. Vad har du fått det där ifrån?? |
|
|
Dimstrålkastare får inte ersätta halvljuset vid gryning/skymning, endast då dagsljus råder... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
MEN hon glömde att det kostar även 600:- att ha dimBAKljuset på när det inte behövs.. Vem har inte legat på motor vägen i en liten kö där ALLA har dimbakljuset på när det bara den som är sist som skall ha det på ?? Eller alla som inte begripigt hur vredet till dimljus fram resp bak funkar på just deras bil... |
|
|
Jocke_999: fick nämligen böter för att ja hade den kombinationen under kvällstid under vallåkra-helgen,då borde de inte va lagligt... Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Hehehehe, för drygt 1,5 månad sedan stod jag och väntade på en kompis när det var mörkt ute. Bilen stod parkerad vid väggrenen med dimljus och parkeringsljus på. Plätsligt kör en piketbuss jämsides med mig och frågar varför jag har dim- och parkeringsljus på. Blev lite ställd och visste inte riktigt vad jag skulle svara på detta. Till slut sade ena snuten att jag skulle stänga av dimljuset så de slapp skriva rapport och tillade vänligt att detta kostar annars 600:- i böter. Så nog är det så att parkeringsljus i kombination med dimljus är föremål för böter. /D |
|
|
Dominik och LazerEye, hade det varit dagsljus hade det varit helt lagligt! Precis som Jeppe skriver! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det blev inget slut på diskussionen... :P ____________________________ Killar med kvalitet kör BMW! |
|
|
Nej, men lagen är väldigt tydlig! Det enda som kan diskuteras egentligen, är när det råder "dagsljus"! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Uups, verkar som jag glömde tillägga i mitt förra inlägg att böter får man när man kör så vid skymning och ej annars. /D |
|
|
Usch... gillar inte poliser. Min fina 325:a vill jag helst inte få "flygande" på just nu. Spacers, sne slitna däck, lackade baklysen (svart/röda). Hade dessutom dimljus vid skymmning. Stod och väntade på flickvännen inne i stan, hon kom och vi skulle åka iväg. Då kommer en blå-vit ful bil upp bakom och liksom glider förbi i 2 km/h och glor som fan på oss där jag så fint står parkerad vid trotoar kanten. När den passerat åker jag strax efter (fortfarande i 2 km/h) och kommer fram till en korsning där stannar farbror blå och står stilla i nån minut utan anledning. Sen kör han sakta sakta rakt fram medans jag smiter iväg åt höger på ett väldigt lagligt sätt, då stannar dom igen i korsningen och liksom vrider upp bilen lite åt mitt håll och fortsätter glo som om dom hade en lök i arslet och snabbt som attan ändrar dom sej och kör efter mej. Som tur va kör de åt vänster och jag åt höger i nästa korsning. Konstigt beteende! Kunde nästan läsa deras tankar: "Ahh va fan ska vi orka jävlas med han eller inte?" // Jocke |
|
|
Vissa snutar verkar verkligen inte veta vad de skall göra av sin tid. Har de fått storhetsvansinne och rätt att "trackasera" vanligt folk på det viset? Hmm, get a life säger jag bara. /D |
|
|
Detta är vad vägverket skriver: "Får dimljus användas samtidigt med halvljus? Nej, dimstrålkastare får endast användas i stället för halvljus. Grundregeln är att du ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får du i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Du får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när vädret är sådant att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att du i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även när det är mörkt (se tabellen nedan). Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus." |
|
|
Vet att de är lagligt i dagsljus å tvärtom...men ja fick bötern på lördagscrusingen under vallåkra-helgen..tänkte liksom att dom kanske kan tänja lite på reglerna under sånna tillställningar,men icke... Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Ursäkta förlåt, men varför skulle lördagscruising vara förmildrande omständighet? ;-) Kör själv med p-ljus+dimljus på min, men det beror enbart på att det är närmare till p-ljuset än halvljuset på ljusomställaren (min bil är import utan autom. halvljus)..eller :) Jaja...var o en gör som dom vill så länge det inte är olagligt. Mvh Patrik ________________________________ Träff i Karlskrona! Länk |
|
rsarits |
Lite märkligt att dimljus (fram) tillsammans med halvljus skulle blända mötande trafik, det förutsätter att de är felinställda, fast bara om man har dem tända smtidigt med halvljus? Micke |
|
Motiveringen till att de inte får användas tillsammans med halvljus är att du dubblar din "ljusbild" dvs du skickar 55Wx4 framåt och alla du möter har bara 2x55W vilket gör att skillnaden upplevs som bländande. Observera att jag inte håller med utan bara återger motiveringen! |
|
| samt får det faktum att du då får fyra ljuspunkter inte två vilket kan missuppfattas av din omgivning ( nej . p-ljus räknas inte) därför gilla rinte heller ASB Xljus med P-ljus med halvljuset ( så vida inte dom sitter på ett tak som "höjdmarkering" t.ex. Lastbils tak ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.