|
|
|
|---|---|
|
Vad är lämpligt ventilspel på en 3 liters 6:a motormodell M30 Enligt HAynes skall det vara 0.30 vilket vi tyckte var högt, vad sägs?? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. | |
|
Det stämmer , 0,30 ska det vara. Billy B-10 Länk |
|
|
OKi då var vi rätt på det, tycker den knackar lite men det är väl nåt man får på köpet, den knackar helt klart mindre än innan bytet av kam och vipparmar. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
BMW anger tex i Repair Manual på CD-rom för 6-seriens M30-motorer (628-635) 0,3 mm för kall motor och 0,35 mm för varm motor! I deras Reparationshandbok (pappersvarianten) köpt 86 till 6-serien (E24) och köpt på 70-talet för 3.0-serien (E3) står det: - Kall motor (max 35 grader varm) insug och avgas 0,25-0,30 mm - Varm motor (öppen temostat= riktigt varm) motor 0,30-0,35 mm Vet någon varför specifikationerna har ändrats? Per L |
|
|
Jag justerar mina M30 till 0,25 kall motor(insug/avgas),tycker det blir lite mindre "tick/knack" med det...Men risken för att det blir "lite tight" finns väl i större utsträckning då+lite ojämn tomgång om man missar/slarvar vid justeringen en smula.Men om man är noggrann så tror jag att det inte finns någon risk med ett lite tightare spel än "ordinerat".. Ingen garanti lämnas dock. Mvh Janne. |
|
|
Jag har själv efter renovering av toppen (kam, vipparmar, styrningar osv.), ställt mina ventiler på 0,25 (avg./ins.) och har kört med det utan problem i ca 1000 mil. Sune |
|
|
Hmmm, har hört att dessa maskiner ska ha ett "stort" ventilspel för att ventilerna ska hinna kylas mot ventilsätet., annars finns det risk att dom bränns... |
|
|
micke80>>>Det beror på hur man kör...Kör man hård bankörning el dyl. så ska man nog inte "experimentera" med mindre ventilspel..Men det här är bara min egen erfarenhet under flertalet tusental mil med mina M30 motorer och då med ventilspel 0,25...Inga problem hitintills iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Kan komplettera mitt inlägg ovan med att jag alltid följt Reparationshandbokens (pappersvariantens) rekommendation på 0,25-0,3 mm vid kall motor. Har hittills utan problem kört sammanlagt bortåt 65-70.000 mil med 2 st 3.0S och en 635Csi. Fast jag kör förstås inte speciellt hårt. Så här skulle jag göra: 1) Vid normal körning! Justera spelet till 0,25 eller litet drygt. Justera igen när spelet hamnar över 0,3 eller under 0,25. Så har jag gjort! 2) Vid hård körning! Justera insugningsspelet till 0,25 och avgasspelet till 0,3. Justera insugningsspelet igen när det hamnar över 0,3 eller under 0,25. Justera avgasspelet igen när det hamnar över 0,3 eller straxt under 0,3. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.