AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
957

M30 motor "renoverad" men ändå kass?

Min bil råkade ut för ett vipparmshaveri i påskas.
Det visade sig att 2 vipparmar på ettan var av och att kammen var sliten.

Vi har satt dit ny kam och vipparmar och en sotningssats mm.
Efter att vi hade gjort iordning maskinen fick jag den hemkörd av min vän som gjort jobbet.

Bilen var inte riktigt frisk men jag förstår inte varför. Följande symptom upptäcktes

1. Går orent på tomgång
2. ryker lite vitt från avgasröret (dom såg inget under färd)
3. går varm på tomgång

I övrigt gick den bra att köra enligt mekanikern och värmen höll sig stabil när han körde den hem till mig.
Rent spontant tänker man ju på en spricka i toppen men den har INTE gått varm innan haveriet och vi såg absolut inget under renoveringen.

Följande saker kan påverka att den var som den var.

Fördelarlock och rotor är helt kass (nya är på G)
Mekanikern är ovan vid luftning av E34 så det kanske kan finnas luftfickor kvar. Batteriet har varit bortkopplat länge och bilens databox är resettad. Mitt värmereglage i bilen var bortkopplad med värmen av så vi kunde inte skruva upp den under luftingen. Det verkar inte försvinna vatten men den är iof bara körd en kvart på tomgång och en 7-8 km hem till mig.

Det känns inte speciellt skoj just nu men jag vill så klart ha tips från er alla om vad det kan vara. I morgon hade jag tänk koppla in värmereglaget,vrida på full värme och köra en runda, stenhård koll på tempmätaren och expansionskärlet skall jag så klart hålla.

Bilen har aldrig visat tendens att gå varm och som mest nån millimeter över mitten om man står i bilköer sommartid.
Samtliga delar från vipparmshaveriet hittades och som sagt toppen såg hel ut vid en vanligt besiktning. Den är inte provtryckt men det borde väl inte behöva göras efter att 2 vipparmar gått av??

Tips tack!

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Fördelarlock och rotor KAN lösa tomgången.
Noggrannare luftning KAN lösa värmeproblemet.
Den vita röken KAN vara kondens eller liknande (har bilen stått länge?).

Kanske inte blir så farligt till slut! Eller så blir det ännu värre...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Tack för trösten (förutom slutet)

Bilen har stått i ett garage sedan i påskas

Snälla M30 var på min sida så lovar jag att alltid pyssla om dig..

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Resultat från dag II

Monterade in väremereglage och spetta på full värme.
BIlen startade snällt och gick rent tyckte jag, någon vitrök syntes inte men den kanske inte syns så bra dagtid?

KÖrde drygt en mil med väremn på och jag kunde bara noterar att den gick upp till mittstrecket exakt.

När jag skulle stanna bilen gick den ojämnt igen men under drift märkte jag aldrig det. Vatten nivån är helt ok och oljan ser klockren ut.

Nästa tur så gick den ojämnt på tomgång och jag uppfattade bilen som lite ryckig under körning oxå. JAg vet inte om de tär inbillning men bilen kändes orkeslös vid lite segdragning på högre växel.

Värmen höll sig lugn (med full värme på iof.) och även denna gång gick den lite bluddrigt på tomgången.

Kollade vatten och olja igen men allt ser ok ut.

Kan den kassa rotorn och fördelarlocket orsaka detta?
det såg bränt och skavt ut men jag har inte märkt något innan haveriet.

Jag vill ju verkligen att det skall bli bra men hur kan jag enkelt ta reda på om toppen är ok?

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
ormen
frågan är hur bra mekaniker din är??? inte för att låta nedlåtande eller negativt på nåt sätt men han kanske har glömt/felmonterat nån liten vakumslang/ är kamkedjan rätt monterad? har ni kollat att all märkning stämmer när man drar runt motorn för hand???

mitt tips 1 är att försök o hitta en likadan bil o jämför varenda slang/kabel osv.
tips 2 leta efter spruckna slangar....
tips 3 är kamaxeln rätt monterat?? är ventilerna raka? de kan faktiskt böjas vid haveri... alt. rätt justerade/inslipade(om nya)?

listan kan bli lång... lycka till!!!

Länk
Paap Reeder
Hej pcdoktor!
Vill inte "deppa ner Dig" men Din historia påminner mig om en spricka i ett topplock på en 528/E12 jag hade.

Om vi talar om en "minispricka" ger den inte utslag på kompprovet. Den "kapar" dock effekten vid fullgas endel.

Min erfarenhet är att den egentligen bara syns på ett CO- prov på kylvattnet.
Efter 10 mil blir det endel klegg på ovansidan av expkärlet - stick ner ett finger och försök känna på "taket" i exp kärlet.

Min rök också vitt på tomg.

MVH /// Paap R
ormen
i värsta fall håller jag helt med Paap Reeder, dock ville jag inte skrämmas... kör ett tag o kolla oljan/kärlet igen... klegg då? = spricka.... har samma fel på en nissan sunny -88 just nu... det blir skrot av den... nån som behöver delar????

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kan även vara så att topplockspackningen skadats vid monteringen...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Ta en komp.prov när bilen är riktig varm.När den var kall,så gick den klock rent.När den blir varm,så börjar den blodra.Har ni planat toppen innan ni satt dit.Det kan dra mellan två cylindrar.Jag tror att det självklar,att alla slitdelar är i gott skick.Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.