|
|
|
|---|---|
|
Jag har en konstigt fel på min 528 (E39). Häromdagen började tankmätaren röra sig i takt med att vägen svänger. När jag har ca 20l kvar i tanken pendlar visaren mellan drygt 15 och knappt 30 beroende på vilken håll vägen svänger. Har har aldrig stött på något liknande och det är mycket störande. Jag förstår att det skvalpar i tanken när man kör, men tankmätaren är väl "dämpad" på något sätt. Någon som haft liknande problem? -------------- BMW - Lite dyrare, mycket bättre | |
|
Tanken är delad i två halvor med två givare för instrumentet, instrumentet är helt riktigt dämpat, nålen kan endast röra sig mycket sakta, i praktiken inte märkbart. Nånting har gått snett här, började helt plötsligt eller? Mätvärde och kalibrering av mätaren passerar bilens dator, kanske standardtesten med ombootning skulle vara värt att testa, lossa batteriet en stund och anslut igen och kolla om det blev nån skillnad. FP |
|
|
Ingen som har svar på detta problem? OBC:n har också fått spel, räckvidd till tom tank räknas om flera gånger i sekunden, mycket jobbigt. ABS sensor vänster bak är trasig på min bil (skall byta nästa vecka), och i tråden Länk skerv Asken att tankgivaren på något sätt får impulser på ABS sensorn. Kan det vara därför jag har detta problem? Hoppas verkligen det, börjar tröttna på problem med min bil. -------------- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Jag skriver för långsamt folke, du hann svara innan jag skrivit klart mitt inlägg. -------------- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
ABS-sensorn påverkar ju inte tankmätaren direkt, men däremot kan jag tänka mig att färddatorn med visning av körsträcka kvar till tom tank samt snittförbrukning påverkas om inga hastighetsmätarpulser (kommer från ABS-givare vänster bak ) finns pga trasig givare. FP |
|
|
Nu har jag bytt ABS-sensorn och tankmätaren fungerar som den ska igen, skönt! Förstår dock inte hur tankmätaren kan ha något med ABS sensorn att göra, någon som kan förklara? -------------- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.