AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.701

Puttgarden-Munchen. Snabbaste vägen?

Sida 1 av 2
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kommer köra denna väg om två veckor.
Är det någon speciell vägsträcka man bör undvika pga. vägarbete?
Dirigerar navin om när det är köer eller stopp i trafiken?

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag har kört denna sträcka många gånger och då hållit mig till autoban, 1:an förbi Hambur och 7:an till Würzburg sedan kortaste väg ner till München.
Det finns äkert andra alternativ men för mig har detta fungerat bra.
Jag fortsätter sedan till Österrike och på senare år kör jag över Landshut för att slippa eftermiddagstrafiken runt München men det är en annan historia.

Lycka till
Tommy

NoFear
nej nej nej

Färjan Trelleborg Rostock ( förslagsvis natt färjan 2300) landar Rostock ca 0600 ( utvilade och fin) sen mot Berlin och Berliner Ring och sen rakt söderut mot München och utan blå körning är du framme ca 1300

Vägen Travemünde-Hamburg-Hanover-Kassel-osv är seg och mycket mera bilar

Så klart kan det vara lite körigt runt Berlin resp München men annars lungt
( bästa noteringen är Rosenheim (ca 80 km söder München)-Rostock på dryga 5h...)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Ett tips kan vara att åka igenom berlin?!?!?!?!? Det brukar gå fortare.
Gäller om du kommer dit morgon eller kväll.

"Snälla! Bromsa!"
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kävlingepågen,

Det GÅR mycket snabbare att åka genom Berlin än att åka runt, förutsatt att du ska rakt Söderut. Om man skall Sydvästerut gör man nog dock klokast i att åka berliner ring(?)

Är för övrigt mycket imponerad över GM's rekord! Ni kommer väl på månadsträffen den 1/6 kära E39- grabbar???

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Kalle: jag med!!! Satt sommaren 99 eftermiddag /kväll mitt i en semester vecka drog ca 1600 från Rosenheim rullade in i färje läget i Rostock strax efter 2100
Knappt några bilar mellan Roseneim och Ingolstadt så inget 300+ tempo, utan bra snittfart (314 km på 2 h....)
Enda gången som var i närheten var mitt och DJ Powers 530 race förra våren (Stuttgart-Skåne) i varsin E34 530iA resp iAT...
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Imponerande grabbar vilka tider, jag skulle inte skryta om detta.
För mig gäller det att komma fram i ett lagom maxat tempo.
Har kört åtskilliga tusen mil på autoban och kan tempot men skulle inte sitta skryta över detta.
Ursäkta grabbar...;-)

Vänligen Tommy

NoFear
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Hade tänkt starta från stockholm kl 07.00. Därefter blir det direkt HB-HÖ sedan Rödby-Puttgarden. Vill hinna passera Hamburg så vi slipper morgonköerna i Elbetunneln. Sedan blir det Munchen, besök i fabriken, hofbrauhaus samt haxen.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Låter som en trevlig tur! Lycka till!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Tack.
Får se om det blir några bilder från fabriken.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Lycka till på resan, skall själv snart ner genom europa. Sträckkör du eller gör du "halt" efter vägen. Har ett favoritställe i Bad Sooden som jag kan rekommendera.

Vänligen Tommy

NoFear
Tommy: Det finns fler än du som kört en hel del mil i Tyskland (ca 4000 på 18 månader..) ...
Meningen var mera ge ett ungerfärligt humm om hur lång tid det tar med resp. väg och som jag skrev jag själv var imponerad över farten med...
Det var märkligt lungt denna dag ( fotbolls match kanske??) och glest med bilar som på E4an en vardag så med stadig fart i normal tempo ( 160-180) utan stau kommer man ofattbart långt på 2h. Så inget skryt utan bara ett reseminne från en rea som gick snabbare än beränknat ( trodde jag KANSKE skulle hinna med 23 färjan..)

Player: hur kör du?? kommer man via Puttgarden-Lübeck passerar man inte Elbetunneln ( man kommer ju på 1an och via HH-ost-HH-süd och sen jätte motorvägsknuten där 1an och 7an delar sig ...

Kolla Trelleborg-Rostock ( www.scandline.se, www.ttline.se) det kan löna sig såväl ekonomsikt som tidsmässigt, Sthlm-München i ett svep är segt..... Sthlm-Hbg-Puttgarden-München= 500+200+920 km, Sthlm-Tbg-Rostock-München=600+745 km
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Kör man inte under Elbe, hur fasen bär man sig åt då då man kommer 45:an norrifrån...

V // Tommy

NoFear
Tommy: jo om man kommer via Jylland (7an/E45) , kommer man Puttgarden är det 1an via Lübeck
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Trodde att jag skulle passera Elbetunneln. Nåväl Vi planerar inte att sträckköra Stockholm-Munchen. Ett första stopp blir just söder om Hamburg. På så sätt slipper man rusningen runt Hamburg på morgonen nästa dag.

Har någon ett tips på ett bra stopp max 100km söder om Hamburg.
Nja det är ju en liten fjösig tunnel på ca 300m i Hamburg den här vägen..

Bra stopp är Hannover har många billiga hotel kring mässan t.ex. Ibis ( Länk ) kring 50 EUR per rum ( 1,2 el 3 pers..)
Vägen Hamburg-Hannover är fin (ca 15 mil)

Annars (med risk för att vara tjatig): sov gott på färjan Trelleborg-Rostock, det sparar både tid och men massa mil och bensin ( se tidigare inlägg)

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag tittade lite på färan mellan Trelleborg och Rostock alt Travemunde. Brukar sova dåligt på båtar. Prisskillnaden var även den mycket stor. En kombibiljett HB-HÖ -> RÖ-PU kostar TR 1350:- plus två hotelnätter ca 50-70 per natt plus extra bensin genom danmark ca.200km?
En tur och retur Trelleborg Rostock med den billigaste hyttplatsen betingar ett pris på 3780:-

Summa sumarum känns alternativet med att köra genom Danmark och själv boka in övernattning mycket friare.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det finns ett ställe i Bad Oldesloe (dock norr om Hamburg) som heter "Fatherland!". Kan rekas.

"Snälla! Bromsa!"
Player: nja.. 2x20 mil genom danmark + 2x20 mil i tyskland = 80 mil till.... samt 2x 50 EUR för Hotell...

3780?!?!?! hur då?? www.scandlines.se gav mig 1995 ToR + hytt 590-690 SEK
Har du kollat HH-ferries för bästa pris Hbg -Hö??

Felet är att Rödby-Putgarden är så svinigt dyrt (870 sek ToR) tur att det snart är bro där med....
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Tjänar man verkligen 2x20 mil i Tyskland?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag kollade TT-line.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.