AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
307

soppa förbrukning

Hej.
Funderar på att inhandla en 750 och tänkte fråga ni som äger en sådan här fin bil hur mycket soppa den igentligen drar. Frågar man den som säljer bilen så går den nästan gratis. Sedan undrar jag vad det är för typ av kamdrivning på v12:an? Är det rem eller kedja och är det en känslig detalj på den motorn??

Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Min tar 1,53 liter stads trafik.
Det är kamkadja och det ät inga större problem med dessa.
tack och bock för svaret. Vet någon om det finns några känsliga detaljer på motor och transm. Jag läste i forumet för 5-serien att det var problem med fastskruvningen av oljepumpen på 540 men som var lätt att både kolla och åtgärda. Finns det några sådana grejor man bör se upp med?? Att elektroniken kan var lite krångligt det alla.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Min 750i E32 har en förbrukning på 14.3 liter/100 km de senaste 500 milen. Detta med ca 2/3 landvägskörning och en 1/3 stad. I stan kommer jag aldrig under 2 liter, samma sak gäller vid småkörning, korta sträckor osv.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Visa användare
45
webspy
X3 -17
(samt en passat...)
Min drar 2,1 liter milen.... detta e dock ganska hård stadskörning i stockholm

*En riktig bil drar minst 2 liter milen*
no
347
noah
E65 730D
Min 750 från 95 dra 1.4 stan kall start och åker 5 km till jobbet
och 1.0L/m i 90km in landsväg
1.1 L/m i 120km landsväg
jag hade en E32 735 för och den drog mer! 1.7 i stan!!
svardska
1,32 blandad
1,0 landsväg aldrig under 120
ta
144
tamtech
750i -00
min -98 tar 1,6 blandad i snitt... går att snåla ner på 1,2 men det suger
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det här med lösa oljepumpar verkar främst vara ett v8 fenomen.
Förvisso rullar det färre vinkeltolvor och ännu färre av dom har kollats upp, så man vet ju aldrig. (Det är samma typ av pump i båda maskinerna). Tolvan i länken nedan hade inga lösa bultar i alla fall.

Länk

Andra felkällor kan vara topplockspackningarna dock inte vanligare fel än på andra motorer.
Insugspackningarna sägs vara sämre än genomsnittsmotorn.
Vevhusventilationsmembranen (2st) spricker precis som på v8:an. Ganska billigt och enkelt att fixa dock. (Påverkar inte motorgången men ger ett tydligt tjuvluftsljud i bakkant på insugen).
I det stora hela är tolvan ett gediget mekano.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.