AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.464

Diffbroms-skillnader?

Sida 1 av 2
Mi
542
Micke R
328i -98
Jag har en 328 E46 som tycks ha diffbroms upp till en viss fart, frågan är hur mycket?
Jag har ritat lite streck på cementgolvet i garaget på jobbet men vidlyftigare övningar har det blivit.
Frågan är nu om någon vet hur mycket oilka diffar är bromsade?

Är det någon som vet?

Mvh/ Micke R
Sammy Lundin
på M-bilarna så brukar det vara 85% diffbroms. Medan de gamla E30 har 25%. mer vet inte jag. har hört snack om att diffen bara jobbar upp till 50 km/h men det låter skumt tycker jag. Farsan har en 328 E36 och den diffar tokfint. (även över 50)

MAX power
Mi
542
Micke R
328i -98
Det låter fint diffspärr över 50! Jag tänkte utföra nogrannare tester i vinter. (Jag har bara haft den i ett par månader)

Men jag har också hört att den endast spärrar upptill 40-50km/h.

Mvh/ Micke R
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Det är skillnad mellan diffbroms och diffspärr!
En diffbroms tillåter en viss skillnad mellan drivhjulens hastighet (t.ex. 50%), en diffspärr låser hjulen helt.
Volvo 740/760 har en diffspärr som går i vid start och går ur vid 40 km/t, det är en starthjälp helt enkelt.
Moderna bilar (E46?) har ofta elektronisk "diffbroms" som bromsar upp det spinnande hjulet med hjälp av bromsarna, dessa har ofta en maxhastighet inprogrammerad för att spara bromsbelägg.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej!

Att diffen bara skulle jobba upp till 50km/h är inte sant. BMW har ingen bil med slung diff (sådan som sitter i tex på 740/760 och 940)

Jag lovar att den funkar! prova..... kör på RÖD BLÖT asfalt i ca: 80 på trean, fullt spjäll och sedan kopplingsjuck......... :-O Jo det funkar om man vill sladda/spinna lite!
Sedan när jag frågade på BMW hur många % M-bilarna dade i sina diffar. Så svarade dom 25%.

Häldre liten och rapp än stor och slapp!!
Mi
542
Micke R
328i -98
- Bonje.
Dina nyheter låter ju kanon! Är det riktigt diffbromsning då och inte bromsad anti-spinn?
När du skriver 25% diff i M-bilarna menar du att M-bilarna tillåter en 25%:ig skillnad i fart mellan hjulen? Det är en ganska racig bakaxel i sådana fall! : - D

- mikebike.
Är det inte anti-spinnsystemet du menar? För det fungerar ju just så. På vissa budget-SUV:ar så finns något som tillverkarna populärt kallar för "diffspärr" (som egentligen bara är hjulspinnsbroms, ingen låsning av diffen)

Mvh / Micke R.
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Micke R:
Njae, eftersom jag haft några Volvo så vet jag bäst hur de funkar:
V40 har ett antispinn (DSA) som ENDAST påverkar motoreffekten. S/V70 hade tidigare elektronisk diffbroms (antispinn) utan att motoreffekten påverkades. Numera har de tydligen en kombination av dessa två systemen, dock inte min AWD som bara har diffbromsarna (TRACS), axelvis. Det behövs knappast någon kontroll av uteffekten, dels är det osannolikt att det spinner på alla fyra, dels är det svårt att veta vad som är rätt hjulhastighet i det läget!
Antisladd använder alltid bromsarna......
Mi
542
Micke R
328i -98
- mikebike.

Ok, det är så det fungerar alltså.
Det råder ju en viss begrepps-travesti där tillverkarna blandar begreppen hej vilt. Vissa SUV:ar (som Tex din AWD) använder tydligen riktig diffspärr/broms. Med riktig spärr avser jag mekanisk broms/totalstopp av diffen á la Valp. (11- och 13-bil i lumpen)
Men vissa SUV:ar använder en "falsk" diffspärr som egentligen inte är något annat än ett antispinnsystem.

Jag tror att du har rätt i att antisladd alltid använder bromsarma men i vissa falll sänks även motoreffekten. I både din och min bil är det så, tror jag.

Frågan är dock hur mycket diffen (på en E46 328i) bromsas och upptill vilken fart?

Den nya M3:ans diff beskrivs så här i AMS: "Men ett viktigt bidrag är också den avancerade differentialen som varierar sin spärrverkan hela vägen från helt öppen till helt låst. Systemet är framtaget av GKN och påminner i sin funktion starkt om Haldex hydrauldiff, där hastighetsskillnaden mellan hjulen genererar ett tryck på lamellpaketet som gradvis ökar dess spärrverkan.
I praktiska livet betyder det att man slipper problemen med att bakhjulen vill pressa ut framvagnen i understyrning, och att man samtidigt får ordentligt grepp för bakhjulen under acceleration trots att det sladdar."

Mvh / Micke R
Mi
542
Micke R
328i -98
Citat ur ett annat biltest av AMS: "För att kunna tillgodogöra sig all den kraft som motorn levererar har M3 en nyutvecklad M-differential. I stora drag fungerar den med hjälp av en pump inbyggd i differentialväxeln, sammanlänkad med höger- och vänster drivaxel. När ett av hjulen tappar greppet om underlaget, och därigenom roterar snabbare, pumpar hydraulpumpen in högviskös silikonolja mot en fler-skivig lamellkoppling mellan drivaxlarna. Ju högre hastighetsskillnad desto hårdare pressas lamellerna ihop. Detta möjliggör hela 100 procent spärrverkan."

Länk

Mvh/ Micke R
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Alla BMW bilar för sålda för gatbruk med diffbroms har 25% bromsverkan, alla utom iX'en (och E46 M3:an då som har den nya M-diffen)har lammelbroms vilket innebär att den fungerar i alla hastigheter.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Koni:
givna frågan är då, vad har iX:arna?

/göran
Mi
542
Micke R
328i -98
- Koni.

Om jag förstår dig rätt innebär det för alla oss som inte har en M3:a (men som gärna skulle vilja ;-) att vi har en mekanisk diffbroms som bromsar med en glidande effekt upptill 25% från farter 0 - toppfart?

Snabba frågor:
# Hur fungerar en lamellbroms? (Ständigt slirande?)
# Detta innebär i sådana fall att den inte bromsar ständigt 25%? utan att lamellerna slirar "efter en glidande skala"?
# Vad innebär 25% diffbroms? Att den tillåter en variation i hjulfart på 75%?

Mvh / Micke R
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
iX:en har en viscobroms som bromsar mer ju större skillnaden är i fart mellan hjulen. Den är klart "segare" i rekationen än en lamelldiff dock (eftersom siliconen i viscoenheten måste bli varm för att tjockna och därefter bromsa).

BMW´s lamelldiffar är mekaniska, 25%:iga, och fungerar oavsett fart.

Lamellbromsen gör att det går tungt att snurra bakhjulen med olika fart. Den strävar efter att båda hjulen ska snurra med samma fart.
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "ständigt slirande". Den slirar ju endast då farten mellan hjulen är olika (när man svänger tex).

Lamelldiffen är linjär medans viscodiffen är progressiv.

Definitionen av %-satsen på en diffbroms har jag läst nånstans och den var inte helt enkel att förstå.

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Usama bin Ladin
Har alla E36:or diffbroms? Om inte, hur vet man ifall man har en eller inte?
Mi
542
Micke R
328i -98
- Spiidfriik.

Nu tror jag att jag förstår. (Tack!)

Vad jag menade med "ständigt slirande" var att om diffbromsen består av två lameller som, vid variation i hjulfart, slirar mot varandra är det som att slira med kopplingen?

Om det är så det fungerar borde väl diffenbromsen i sådana fall likt en koppling til sist ta slut?
Vad är lammellerna gjorde av? Samma material som en kopling?

Mvh / Micke R
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
ursäkta påpekandet men gillar inte en viss persons namn.....

D är fegt o släppa gasen!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Nej, det är mycket få E36 som har diffbroms. Endast M3 har det som standard.

Hissa upp ena bakhjulet med friläge i och handbromsen släppt. Orkar du dra runt hjulet utan problem har du ingen diffbroms.

Micke R:
Lamellerna slirar inte mot varandra utan mot en stålskiva, men principen är just som du säjer. Kan hända att det bara är en lamell, kommer inte ihåg exakt. Borde synas på ETK.

Och ja - den blir trött med tiden. Kan inte svara på vad det är för material i lamellen, men det är nog nåt liknande som i kopplingslamellen.

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Trodde att det lättaste sättet att se var att om det motsatta hjulet börjar
snurra åt samma håll som du snurrar så har du diffbroms medan det på
bilar utan snurrar åt motsatta hållet.

Så är det nämligen på min polares B6 2.8 (e36) jämfört med min 'vanliga' 325'a
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Druid:
Då måste du ju hissa upp bägge hjulen, är det inte enklare att bara hissa upp ett?

Annars kan man ställa ena sidan av bilen på grus och den andra på torr asfalt, går det då att lägga lakrits på asfalten så har du diffbroms (är väl inte så hälsosamt för diffen dock).
Mi
542
Micke R
328i -98
- Spiidfriik.

Tack för tipsen, framförallt ETK. Jag skall kolla så fort jag kommer hem, jag har den endast nedladdad på burken därhemma.

Mvh / Micke R
Koni:
Precis men du behöver å andra sidan inte fundera på
det du ser. Om man bara hissar upp ena hjulet och
suger i så finns det väl en chans att det blir en
tolkningsfråga angående om det går för tungt eller
inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.