AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
393

Köpa M5

mk
105
mkall
530dA Touring-01
Har hittat en M5:a-91 som ser väldigt bra ut. men den har gått 28,000 mil. Vad ska jag leta o lyssna efter? Kanske ska titta efter en annan som gått mindre?? Det bör ju iallafall vara ärliga mil. Har inte haft nån BMW förut så är inte jättebra hemma på dom.
Klcika på sök inlägg ovan och skriv typ köpa M5 så finner du massor med info...

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Du ska kolla dokumentationen ordentligt, med det ovanligt höga miltalet (för en M5 alltså) är det viktigt att alla servicar har gjorts, jag skulle lyssna extra noga på växellådan så det inte skrapar eller tjuter i den.. försök få reda på när senaste inspektionen gjordes, det är noga med ventiljustering samt byte av kilremmar, tändstift mm, motorn ska gå rått (970 +/- 50 rpm tomgång) men inte hoppa på tomgången eller knacka ovanligt högt.
Du kan nog räkna med att det finns en del att fixa på den (som kanske inte märks på direkten) om den inte är väldigt välvårdad.
Bränslepumpen ska man också lyssna på då, inget surr från den ska höras in i kupén, då är det nåt fel och den sitter inne i tanken tror jag så det kan vara krångligt.
Syna också ägaren lite och fråga hur denne kört och vårdat bilen, många M5 blir tyvärr kraftigt misskötta.
Den bör köras varm ordentligt, det sitter en oljetemp-mätare under varvräknaren, 80 grader bör du ha innan du börjar gasa, driftstemperaturen skall vara 80-120 C.
Går inte motorn upp i mer än 60 C indikerar detta ett fel i "tempväxlaren" inne i oljefilterhuset och den måste då bytas, det är ett fel jag sett men tror inte det är så vanligt.
Du kan söka inlägg på M5, där hittar du mer.

//Sniffer

Glöm inte bort att kolla stötdämparna! De är ganska dyra, särkildt bak, tror nivåregleringsdämparna ligger på ca 5500kr styck bak, så länge det inte är n.ring-paket på bilen, då är de väll ännu dyrare? Kolla efter läckage, kör på ojämn väg, gärna i kurvor. Min framvagn börjad studsa på vägen så dämparna var slut.

Mvh
Patrik
Och framförallt kolla försäkringspremien!!

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
I många fall kan de vara bättre o köpa en bil som rullat längre om slitagedelar som dämpare o koppling mm har blivit bytta!!Kolla efter oljeläckage från oljetråg/v-låda/bakaxel.Lyssna efter "hårt metalliska" ljud,ett jämt "slammer" från ventilerna e OK!Provkör bilen HÅRT!Inga burnouts o så kanske men fullgas ax mm!!Stå på tomgång,öppna förardörren o luta dig ut,tryck ner kopplingen o hör efter om det blev nån förändring i ljudet."Rasslar" det inget eller viner mindre så e de lådan som ger väsen...Glöm inte avgassystemet....Tomgången på en M5 motor är inte lika "len" som på de nyare sexorna!!!(91-).Men den ska inte bluddra!!!O sist men inte minst tro inte på allt säljaren säger o köp bara om bilen KÄNNS rätt!!Först känslan e oftast den rätta!!lycka till!!!
mk
105
mkall
530dA Touring-01
Tack allihopa som svarat, nu har jag iallafall lite mer att gå på. Hoppas att det ska verka ok. Börjar bli lite väl sugen på M5 nu!!
Du kommer inte ångra dej när du väl sitter bakom ratten!

Mvh
Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.