AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
644

Klima problem

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har problem med att klimapanelen (den digitala) slocknar ibland. Verkar vara glappkontakt eller liknande men lyckas inte hitta något.

Köpte en ny på skroten men den fungerar lika dåligt. Provade en kompis klimapanel och den gick perfekt i 2 timmar sedan började även den krångla. Fläkten går ojämt och den slocknar.

Någon som har något tips hur jag ska gå vidare?
No
45
Norrland
BMW 528 iM-00
tyvärr ett ganska vanligt fel på senare e36,köp en ny panel på bmw kostar 2390:- så slipper du krångla mer(kolla bara om bilen har AUC=automatisk cirkulationsluftkontr. eller inte) sura pengar men det är inte lönt att krångla med beg eftersom dom åxå kan vara kass.Att fläkten går dåligt beror nog på att fläktmotståndet är kass.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Problemet är att kompisens klima fungerade dåligt i min bil men när vi flyttade över den till hans bil igen så fungerar den som den ska.
Misstänker därför att en ny klimapanel inte skulle lösa mitt problem.
No
45
Norrland
BMW 528 iM-00
jo tillsammans med ett nytt fläktmotstånd skulle det nog det...
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Prova att först byta enbart fläktmotståndet.

Mvh/ Micke t
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ok, ska testa att byta även fläktmotståndet.

Tack för tipsen grabbar!
Är det inte steglös fläkt på denna klima? Isf sitter inget motstånd för reglering i två eller tre steg utan en kraftig effekttransistor som styrs från klimapanelen. Så defekt klimastyrning gör säkert även att fläkten inte snurrar som den skall, hoppas det kan vara till nån hjälp.

FP
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Den är inte steglös men ganska många steg är det, kanske 8-10 st.

Någonting mer är klimastyrningen måste vara fel eftersom kompisens fungerande klimaenhet inte fungerar i min bil.

Fler åsikter, har jag fläktmotsånd eller inte, var sitter dom i så fall.
Jättetacksam för synpunkter.
Motstånd eller effektkrets, brukar sitta i luftdraget intill fläkten resp. skruvad på fläktmotorn. Följ de grova kablarna från fläktmotorn så hamnar du garanterat rätt. 8-10 steg, du menar säkert indikeringar (segment) på klimapanelen? Motorn styrs säkert steglöst i vilket fall, eftersom det knappast är en mekanisk ratt med 8-10 steg du menar och den kan ju inte regleras från klimastyrningen. Oavsett motstånd eller effektkrets så tror jag det är all idé att kolla upp just för att säkerställa att motorn kan gå på alla varvtal. Det brukar bli lödfel/dålig kontakt vid anslutningarna på effektkretsarna men det borde inte förklara att panelen är släckt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.