|
|
|
|---|---|
| Jag har lite problem med min luftmängdmätare. (Den som sitter inuti luftfilter-lådan.) På luftmängdmätaren sitter det en ganska stor hon-kontakt. Denna kopplas på luftmängdmätaren i en kontakt, på min 525:a har denna kontakt på luftmängdmätaren 4 stift. Men i Bentleys manual står det att den ska 5!? Stift. Hur ser era ut? | |
|
per_j82, jag tog mig friheten att kolla i BMW ETK på en M20. ETK indikerar precis som Bentley att det är en 5-polig kontakt. Skall kolla lite till för att se om jag kan hitta någon med 4-polig kontakt. Du har kanske inte orginal!!?? mvh MW-Guru |
|
|
Det går att hitta luftmassemätare med 4-poliga anslutningar men vad jag kan se så liknar de inte den som fanns i min gamla 325:a mvh MW-Guru |
|
| Tackar för det! Kolla gärna upp det. Jag kan ha fel luftmängdmätare! | |
|
Jag har skickat ett mail med en bild på lmm till en 525i-90 M20 uttagen från ETK. mvh MW-Guru |
|
|
Lösningen är måhända enkel. Kollade i ETK på min bil och även där indikeras en 5-polig kontakt. Vid en koll på bilen själv upptäckte jag att endast 4 av de 5 möjliga polerna har kontaktbleck. Kanske det inte är något problem med din bil när allt kommer omkring! mvh MW-Guru |
|
|
Kollade på min också. Det är precis som MW-Guru skriver, har också endast 4 kontaktbleck men 5 polig kontakt. per_j82. Vad har du för problem. Själv har jag "som nästan alla andra" pendlande tomgång, väldigt låg tomgång när den är kall, bludder, ryckig gång, lite allmänt slö, småtörstig mm. Startar dock alltid och väldigt lätt. Har bytt följande: Olja+filter, tändstifft, besinfilter, luftfilter, lambda mm. Skall byta insugspackningar nu i helgen. Någon som har några förslag?? mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
| Tack för det MW-Guru! Jag har då ändå rätt Luftmängdmätare på min bil. ----->$Marten jag har problem med ojämn tomgång, svårstartad när den är "ljummen" och något konstigt oljud som kommer vid 2000varv och uppåt. Det låter som ett spridarljud, men det kan även komma från luftmängdmätaren. Jag ska försöka mäta upp min luftmängdmätare enligt Bentleys manual och se om den är paj. Det kanske även är den som spökar på din bil? Har du mätt/kollat den? | |
|
per_j82. Nej jag har inte mätt/kollat den. Kan inte du tala om hur man mäter den och vilka värden det skall vara. Tackar på förhand. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
jocker18@home.se |
säger bara en sak, nollställ databoxen ordentligt. det och lambdabyte var som gjorde min bil till en ryckande skrothög till fin glidare som drar lätt under litern.. Man kan ha roligt även med 525ór... |
|
per_j82, det här ljudet från 2000 rpm och uppåt, är du helt säker på att det inte kommer från området kring ventilkåpan??? Hade liknande symptom på min 325:a (1800 rpm och uppåt) och det konstaterades av min "personlige" BMW-mek att det var någon typ av resonansljud som kom från kombinationen sliten vippa, sliten kamnock och troligen sliten vipparmsaxel. mvh MW-Guru |
|
| Jo, det kommer från det hållet. Men jag kan inte höra exakt om det kommer från ventilkåpan eller från blocket. Men det kommer ganska exakt vid 18-1900 varv och uppåt. Det kan vara som du säger, resonansljud i kammen. Men jag ska justera ventilspelet på min bil nu, så då ser jag ju om kam, vippor är slitna. | |
| Förresten, vart fick du tag på BMW Etk? Finns den att köpa eller? | |
|
Har fått den säkerligen olagliga (?) kopian av en god vän. BMW lyckades ej hitta rasslet på min gamla bil, min "personlige" vän, mek av den gamla sorten, hittade orsaken på ca 2 min. mvh MW-Guru |
|
|
På M30 motorerna gör man sådär Länk |
|
| Det är troligen nästan lika på M20 motorerna. Men, locket (det svarta plastlocket) är ju fastlimmat på min luftmängdmätare? Ska man slita bort det ändå? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.