AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
758

Nytt sportsystem från Ferrita

Jag såg i Bilsport att Ferrita nu lanserar en ny serie rostfria sportavgas till bl a BMW (med ett ovalt ändrör).

Jag har precis beställt, leveranstid var 3,5 veckor eftersom de just nu tillverkas. Montering är bokad 12/6 i Kållered.
Jag vet att många är intresserade av sportavgas, så jag återkommer med rapport när det är monterat o klart :)

Jag är ute efter lite dovare tomgångsljud och gärna lita spets på ljudet när man varvar ur, men det återstår ju att se hur det blir när man handlar osett/ohört.
Svärfars 520 E34 har bättre ljud än min anonyma 320 E36, det mullrar alltid lite gött när han rullar in på radhusgatan hemma, trots att han kör med standardgrejor. Jag tycker att det ska höras att man kör med en 6:a.

Det var intressant att läsa vad som skrivits i forumet om sportavgas, men detta Ferrita-system är helt nytt. Jag återkommer :)

Fahrfreude mit BMW!
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Jaa såklart det ska låta om man har en 6a. Det ska mullra lite fint, men inte för högt:D!!!!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det skulle varit skoj om du hade fått in bilen på en rullande landsväg, före och efter montering. För att se om det gav någon effekt...eller om det bara ger mer ljud.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Tror inte att bara det bakre avgaset efter katten gör någon märkbar skillnad, originalsystemen till BMW sägs ju dessutom vara bra avstämda...
Kanske skulle det märkas om jag chippade och bytte luftfilter också, men mer än ca 10-15 hkr handlar det inte om i så fall, så det kan kvitta.

Det blir inga mer investeringar i denna bilen, i alla fall inga som inte kan flyttas över till en annan E36 med starkare motor.
Var på BMW-group i Göteborg och frågade på mittarmsstöd i svart konstläder, men priset var nu 3600 kr, och det fanns inte på lager.... :(
Nöjde mig därför med nytt vä backspegelglas och bak-kjol till 325 som förberedelse till bytet av avgassystem (mer plats för det bredare Ferrita-slutröret)

Fahrfreude mit BMW!
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Jag vill typ bara ha mer ljud. Men om det ger mer effekt så är det juu toppen:D!!!!

bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Jag vill typ bara ha mer ljud. Men om det ger mer effekt så är det juu toppen:D!!!!

Tommy^
325 diesel touring -07
Hur många tum låg sportsystemet på? vad kostade det?

Länk
Priset är 3.795 kr, 2,5 tum:

"Sportsortiment
I sortimentet finns även sportsystem som tillverkas för att ge optimal prestanda. Ljudnivån förändras och ferrita fråntar sig eventuella reklamationer med hänsyn till detta."
(Blir spännande, det kan ju inte låta alltför mesigt, hehe)

Länk till nya prislistan med bl a sportsystemen, lite svår att hitta på ferrita-siten:
Länk

Fahrfreude mit BMW!
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
feritta vill jag ha kör just nu med dubla 2,5 tums rör och 2 simos burkar

Livet börjar vid 180
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Har själv ett ferrita avgas och är mycket, mycket nöjd med ljudet.
Synd bara att bilen går ungefär hälften så bra som den låter....
Fint att du är nöjd med ljudet! Det verkar lovande alltså...

På tal om 320i, allting är ju relativt.... Jag kan lätt chippa min Audi A4T från nuvarande 150 hästar till ca 185, men låter bli pga att min fru vägrar att tanka 98 oktan. Men det kvittar mig egentligen... 150 kusar räcker i det här landet.

Jag har tillfredsställt racing-drifterna genom att ha kört gokart-sänkt Golf GTI 16v med högt avgasljud i några år innan jag skaffade den nuvarande BMW:n, men jag tröttnade på skumpandet över dåliga vägar och ljudnivån i bilen. Visst kan man vara snabbare än de flesta på en kurvig väg, men man kan sällan utnyttja det, pga trafiken. Och körkortet är alltid i fara bakom nästa kurva... Accet utnyttjade jag mest på skoj, eller det fåtal gånger som jag hade riktigt bråttom att komma om... Men ärligt talat, så hårt kör jag mycket sällan. Och jag är för gammal för rödljusrace.
Och man får ju bara köra 110+29 här...

Vad jag mest uppskattar med 320i är att kunna hålla hög snittfart med god komfort, typ långresa i Europa. Även en "liten" sexa går harmoniskt och gott. Och det ska låta mysigt därbak i röret... Trafikläget tillåter mycket sällan >200 km/h, och kommer du upp i den hastigheten, så tar det snart stopp igen pga annan trafik. Det räcker det med en normal motor. Det gör inget att 50-120 tar 2 sekunder mer eller mindre.
Jag kompiskörde en gång till Italien med en annan familj, som aldrig körde mer än 130 på Autobahn. Dom hade en gammal bil och fegade, men min var ny och jag var på testhumör. Vi kom överens att träffas 30 mil längre fram, och jag körde med allt jag hade, acc-broms acc-broms etc. Satte mig för att fika på macken, och in kommer kompisen med ett brett leende efter 5-10 minuter... Då lärde jag mig något ;)

Jag tror att 320i räcker fint för mina behov på Autobahn, även om jag blir lite efter i uppförsbackarna i Hessen.

Det egentliga problemet är att man är född till bilfantast, och känslan att ha en bil utöver det vanliga betyder en hel del för välbefinnandet, även om man puttrar i en bilkö. Därför kommer jag trots allt och mot sunt förnuft att byta längre fram :) Men inget emblem där bak vill jag ha, hehe

Fahrfreude mit BMW!
ta
90
tach
E36 325i
vad jag kan se från prislistan så är det modell med ändrör K men det är ju inte ovalt, eller kan man välja vilket ändrör som helst till sitt sportsystem (från deras prislista det vill säga)??

hur mkt gå monteringen av systemet på?

Länk E30 körmaskinen nr.1
Var på Ferrita Gbg igår och snackade med killarna där. De visade mig ett runt 3" slutrör.
Det gick inte att beställa något annat eftersom systemet kom färdigt från fabriken. Man kan i och för sig svetsa på precis vad man vill ha därbak, men då blir det dyrare.

Jag frågade inte vad monteringen gick på, men han sade att det gick snabbt, jag behövde ej boka tid eller så, dom tog det mellan andra större jobb. Det blir nog inte så dyrt.

Jag lovar att rapportera hur resultatet blev, så fort monteringen är klar i början av juni. Jag är inte så noga med slutröret, huvudsaken är ljudbilden, och att det hörs att det är en sexa under huven. Standardsystemet är ju extremt tyst och anonymt.

Jag har bytt ut bak-kjolen mot 325:ans, för att få plats för ett grövre ändrör. Tänkte att det skulle behövas, men är ej säker.

Fahrfreude mit BMW!
Ja, vad skall man säga... Efter att ha beställt och väntat _2 månader_ på burken, meddelar Ferrita att man behöver ytterligare 4 veckor på att får fram grejorna... (en av deras maskiner var sönder)
Jag ringde dom för en månad sedan och man garanterade leveransen dyrt och heligt, eftersom jag skall på semester med bilen...

Så mycket för det löftet :(

Nu gäller det att hitta en annan (extremt snabb) lösning...

Man blir så trött!

OK jag har monterat en Simons-dämpare i stället... Köpt på fabriken i Ljungsarp för 2.432:- (Man fick 25% rabatt om man hämtade direkt på fabriken, blev dessutom positivt och trevligt bemött :)

De bakre gummiupphängningarna till dämparen gör väl ingen mekaniker glad, fästena på dämparen stämde inte heller. Jag löste det genom att köpa en längre bult på järnhandeln (ca 2x så lång som de som följde med Simons monteringssats. Alltså denna långa på vä sida och den korta som Simons skickade med på hö sida. Annars gick det inte att passa in de dubbla utblåset i 325:ans bak-kjol. Muttrarna som man får gänga på "på känsla" utan att se något dras åt med aparmar 1/4 varv i taget med ringnyckel. Aaahhh...

Men nu är det gjort!!!

Ljudet är dovt och kanske lite tamt till en början, men det brukar bli bättre när man kört ett tag. Är i alla fall nöjd, och det är definitivt skojigare än originalsystemet!

Visa användare
40
Danne M
325i -87
Simons burkar "bränner" ur ganska fort och får ju lite trevligare karaktär då. Har kört me deras grejer på andra bilar och vart nöjd. Deras nya serie i kromstål (rostfritt) har vart klockrent.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.