AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
523

Importera 70tals bil ?

Hej !

Jag funderar på att importera en 70tals bil från tyskland...
hur fungerar det rent tekniskt...här i sverige är ju bilar som är 30 år eller äldre skatte fria å det verkar funka liknande i tyskland ...säljaren sa något om "Old -No7-" och att han inte betlade något till TUV osv...

Nån som vet något om hur detta funkar?

...Killen verkar iallafall trevlig och pratar lite engelska..han har erbjudit mig att bo hos honom under affären :)

Scheckheft
Hej, bilar äldre än 30 år kan få "H registreringsskylt" (H Kennzeichen). För att få bilen godkänt som som veteranbil (Oldtimer) måste man få ett godkännande av TÜV eller DEKRA, den tyska motsvarigheten till bilprovningen. Vid kontrollen kollar man upp chassinummer, Fahrzeugbrief och en mängd andra saker. Bilen måste vara originalskick. Vissa undantag accepteras dock. Eftermonterade katalysatorer är tillåtna.
Efter att ha läst vägverkets bestämmelser kan jag inte se något hinder för import av en 70- tals bil. Men läs gärna själv eller kontakta vägverket:
Länk

Mvh
Scheckheft

Länk
Åkte ner i onsdags (14:de Maj) och hämtade bilen...allt gick bra..nu väntar bara en reg-bes. hoppas det går lika bra det oxo.

här e lite bilder:
Länk
Länk

Hoppas man får tid innan sommaren är slut :(
SoulCollector:

Vacker bil fast det nu inte är en Bmw:))

bra skjus i bilderna är det med 5miljoner?
gangsta_toth
En mycket läcker bil du har där, SoulCollector. GTS? Stål-kaross om jag inte minns fel? Får önska dig lycka till med bilen, och må växellådan hålla många år till...

Mvh, Robert.
starre: 6.3 miljoner för att vara exakt (Canon D60 ,bilderna blir 3072x2048)

gangsta_toth: Hehehe... tackar har en del småsaker som ska fixas innnan man vågar besikta den...Lådan låter som den ska iaf...inge skrap eller konstiga ljud...

PS. Min far har en M3 93:a ...jag skriver detta för att det ska vara BMW relaterat :)
Får man fråga om prisläget på Panteran?

mvh/

Micke
Det ligger mellan 35-50.000 Euro mycket beroende på årsmodell och skick.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Härligt att sen någon som plockar in en riktig bil i landet...grattis till ett härligt bil val!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.