|
|
|
|---|---|
oxbow |
Som topicen lyder. Vad bör jag ha för lufttryck i mina bakdäck? Har tittat i manualen.. men där står endast för 17" *attans* Mina framdäck är 18" 225/40 Mina bakdäck är 18" 255/35 Hoppas ni vet. /Anders |
|
225/40R18 med 560 kg bel. = 250 kPa 255/35R18 med 600 kg bel. = 250 kPa Vid högre belastning och/eller hastigheter ska du ha 290 kPa. Enl STRO 2003. Nisse Länk |
|
oxbow |
Tackar.. det är alltså 2,5 kg tryck eller? |
|
Ska man vara petig så mäter man endast vikter i Kg :-) Men 2,5 bar är nästan samma som 250 kPa. Nisse Länk |
|
|
låt oss säga att man har 2,5 kg luft i däcken.. betyder det att man har pumpat in 2,5 kg luft. dvs, däcket väger 2,5 kg mer än om man skulle väga det utan luft. |
|
|
????? Vägde du luften innan du pumpade in den eller ?? ;-) Nisse Länk |
|
|
Om jag inte minns fel så står det i BMW:s manual att 225/40/18 ska ha 2.7 i tryck vid full last och 255/35/18 ska ha 3.2 också vid full last. Jag har kört med detta eller något lägre trots att jag inte haft full last och det fungerar bra, fick rådet att ha lite högre däcktryck så skyddar det fälgarna.. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Dum fråga: är bar och kg samma mått, dvs. är 2.5 bar = 2.5 kg ? -------- Min 318iS finns på Länk |
|
| Rawsezx, när man säger 2,5kg så pratar man om "trycket" inte om specifik vikt. Ganska stor skillnad | |
|
XiOUS. Nej. Bar är en benämning på tryck, Kg är en benämning på vikt. Men till vardags brukar folk snacka om däcktryck i Kg. Nisse Länk |
|
oxbow |
ok!! 3.2 blir det då! :D låter jääävligt mkt.. men men.. jag litar på er. |
|
2,7 och 2,9 kör jag, enligt rekommendation från däcksgubben. Har samma dimensioner som du. Har kört ca 1500 mil, känns bra och inget synbart snedslitage hittills. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.