AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.147

Åka bil i Tjeckien ? Ärfarenheter

Sida 1 av 2
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Sitter här å tänker ut vad man skall göra på semesteren.. Så jag hoppas någon här kan berätta om sina ärfarenheter.. Tänkte å åka till Tyskland. Och när man först e där har jag lust at kanske åka till Tjeckien. Vad kostar bensini Tyskland och Tjeckien tex? Är nåt speciellt smart å ta med BMW'n til Tjeckien ? (måste seja jag inte känner mig säker, innan jag har ett garage å parkera i, om man är i Prag)
Vad är tex. bästa vegen å åka när man kommer från Tyskland.?? Och hur e vegstandarden i Tjeckien.. ??
En himla massa frågor från mig här.. hehe *s*

Men, det vore kul å höra från ni som har varit där me bmw'n innen..
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Om man tittar på din emailadess så är det lätt att räkna ut vad du skall göra tjeckien=)

I Tyskland är bensinen lite dyrare än i Sverige.
Ei
656
Eivind
HAHA!! hoppas inte du nog emailadr seriöst ;)
Damn.. dyrare i tyskland! men, i tjeckien måste det väl vara billigare.. ?
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
hehehe!
Jo i Tjeckien är det billigare, vet dock inte hur mycket.
Hittade en sida med ungefärliga bensinpriser i Europa

Länk

Verkar alltså vara någon billigare i Tjekien än Sverige

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Ei
656
Eivind
Okej, då vet jag bensinprisen :) men, nån som har varit där å har lite ärfarenhet av landet ?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Glöm ej köpa ett sådan där klistermärke som du sätter i rutan för att kunna åka på alla motorvägar osv för när du åker ut ur landet eller blir stoppad av polis utan ett sådant så kan det bli en mkt dyr historia. Hotade med böter för mig sist på 500 euro men det gick efter fröhandling ner till 40 euro i polismannens egna ficka...

När du ändå är där så kanske ett besök på Brno är att rekommendera!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Eivind,

Jag har varit i Tjeckien ett 20-tal gånger varav 19 med bil :-)

Bästa vägen att köra ned beror lite på var i landet du ska. Vanligaste vägen till Prag är att köra Rostock-Berlin-Dresden-Teplice-Prag.

Att ta BMW'n behöver du inte oroa dig för. Men jag hade rekomenderat dig att välja ett boende med någon form av inhägnad eller bevakad parkering.

Vägstandarden är varierande. Var lite extra uppmärksam så bör det inte vara några problem.

Bara fråga på om du undrar nåt mer :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Vägavgift för motorvägskörning(ca:200 -99)
Lika dyrt att parkera bilen i bevakat garage som ett billigt rum.
Se till att betala parkeringsavgifter där det är sådana,annars får bilen klumpfot.
Personbrott är ovanligt(rån stöld osv) förutom bilstöld då.
Trafiken under rusning är intressant,minst sagt,inte mycket som skrämmer mig nu i trafiken.
Mycket billig mat och pilsner om man håller sig ifrån turistcentrum(svenska priser där)
Som i alla tidigare östländer så gäller 0,0promille i trafiken.
Har för mig att du är tvungen att ha med reservlampor och förstahjälpen utrustning i bilen.
GLÖM EJ registreringsbeviset,blir besvärligt i tullen då(kostade mig en 500 i muta)

Enda stället jag sett där de mätte blanddrickan på krogen och skvimpade i spriten på känn(och fortsatte hälla om man ville)

Dessa uppgifter är då jag var där -99 och gäller i huvudsak Prag,Brno vill jag minnas att det var riskfritt och gratis att parkera i,dock ej så mycket att göra där.

Henrik
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag delar inte Henriks uppfattning om att en bevakad P-plats kostar som ett rum. Runt 100kc(c:a 30SEK) per natt vill jag minnas att det kostar på de flesta ställen.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ei
656
Eivind
Tackar för alla svar! Underbart ;) nu vet jag mycket mer..
Hur många mil (ungefär) är det från tex. Malmö - Prag ? I gjenom danmark,..

Eller kanske man skal åka färja.? Kiel är väl inte så långt från rostock ?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kiel är en rätt bra bit från Rostock (20 mil?)

Vi brukar köra genom Danmark till Gedser och därifrån ta båten till Rostock. Annars är det nog smartast att åka katamaranen mellan Trelleborg-Rostock som tar 2h och 45 minuter.

Malmö-prag= c.a 60 mil.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Vi var i Tjeckien för 2 år sedan med vår Audi Avant 1.8T. Jag köpte en rattkrycka för säkerhets skull, men hade inga låsmuttrar på fälgarna.
I Prag hyrde vi en lägenhet via en rumsförmedling, och parkerade utanför på vanlig p-plats i stan. Det var inga som helst problem, kanske för att vi tömt bilen på allt.
Det enda som var speciellt var att polisen gärna gör sig lite extrainkomster på böter/småförseelser. Jag fick pröjsa böter direkt i fickan på en polis för en helt ofarlig u-sväng, hehe, så de tar chansen. Det säger också busschaffissarna som kör på Prag.

Vi körde genom Polen på vägen ner, vägarna där är mycket dåliga, med hjulspår i asfalten och mycket trafik. Det går knappt att köra om, man måste komma upp ur hjulspåren, etc. Medelfarten var 70 km/h.
I Tjeckien är det mycket bättre, norr om Prag finns en superfin motorväg där vi toppade Audin >220, både jag och dottern. Frun höll sig lugn, och det säger lite om vägens kvalité, hehe.

De flesta bilarna i Polen och Tjeckien har rattkrycka, man kan kanske ta det som en varning och tömma bilen och radiofronten när man parkerar över natten. Vår bil är också utrustad med DEFA-larm, vilket kanske avskräckte ev olagligheter.
Alltså, bara positivt från min sida om Tjeckien!

Fahrfreude mit BMW!
Ei
656
Eivind
nofx16

Du värkar ha bra koll ;) är det nåt speciellt som drar dig till tjeckien eftersom du har vartit där 20 gånger.? familj? eller bara billigt öl? *s*

60 mil var inte så långt tycker jag :)
Fan, vad sugen man blir på å åka på en gång!
Ei
656
Eivind
Hans_P

Då struntar jag i polen åtminstånde *s*
Rattkrykka skal jag skaffa mig. Låter aldrig nåt ligga igen (synligt) i bilen, och min bil har Cobra-larm, så den biten där är rätt lugn tror jag.. radiofronten tar jag me även om jag bara skall handla på ica :) hehe
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Eivind,

Min far är därifrån. Ser det som något av "ett andra hem" efter alla besök :-) Vi har inte längre så bra kontakt med våra få släktingar där (som för övrigt bor ett par kilometer från den ovan nämnda Brno-banan) utan åker ned för att vi gillar miljön, maten och ölen(såklart) samt shoppingen(mor+syster).

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ei
656
Eivind
nofx16,

Låter gött :) blir ennu mer sugen när man sitter å kollar ut på bilen, det är sol och varmt ute.. men, man får nog vänta tils juli :/
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Var precis i prag! Kan ju bara rekomendera den staden!!!

Länk
Stod förvisso i ett bevakat garage när jag var där,400kc/dygn rummet via förmedling 500kc(hittade för 400 i gamla stan men hade redan rum då)

Henrik
Prag är en fantastiskt fin stad. Var där på klassresa 1996 i en vecka. Maten är sisådär (fet och mastig, ungefär som i Tyskland) däremot är ölsorterna oändliga på vissa ställen och bland de godare jag testat. Prismässigt ligger Prag något högre än övriga Tjeckien men ungefär hälften så dyrt som hemma. Och stämningen i gamla stan på sommaren är mycket god (folk från hela världen och super nice:a tjejer).

/D

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Var i Prag förra sommaren.
Vägstandarden var ganska skral från Österrike-hållet mot Prag. Men 10 mil söder om Prag var vägarna bra! Bensinen är lite billigare än i Sverige. Jag parkerade bilen på gatan väl synlig men i lite småskumma kvarter. Töm bilen och använd rattkrycka. Låsbultar på fälgarna också förstås. Skadar ju inte om man själv har uppsikt över bilen också. Blev vittne till en olycka. En Mercedes kombi (gamla 200-modellen 77-85 lr nåt) fick sin baklucka avsliten av en spårvagn när han stod och lastade ur. Spårvagnen låtsades som ingenting och ägaren verkade uppgiven eftersom han troligtvis fick bekosta reparationer ur egen ficka!

Polaren "tappade" eller fick plånboken tjuvad. Polaren var berusad vid tillfället så man lär aldrig få veta...
Mina erfarenheter...

mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.