|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med "klonk" i min bil.Det klonkar både när jag bromsar i låg hastighet och när jag kör över skarpa ojämnheter.:( Har köpt stabilisatorstag,(pendelstag) som jag tänkte byta på bägge sidor fram så jag förhoppningsvis får bukt med klonket när jag kör i gupp. När det gäller klonkandet vid inbromsning så kan det vara casterstagen som är slut när det klonkar när jag bromsar??.Kan det i så fall räcka med att bara byta bussningen?.Är det något man kan göra själv eller behöver man en press för bussningen? Bör man byta dessa stag på bägge sidor även om det bara låter från ena sidan? Tror även att det klonkar bak när jag kör i gupp.Kan det vara dämparna då som gör att det klonkar för den hänger ner ganska duktigt bak.De så kallade silentblocken för väl bara oväsen när man växlar typ? Mvh David | |
| Det bör vara bussningen casterstaget som glappar när du bromsar. Bussningen behöver som sagt pressas i, inget man gör hemma i garaget. | |
| Casterstaget kan vara en orsak, men det kan också vara stötdämparna som "klonkar." Kolla även dem, och kolla fjäderbenslagringen. Och förresten, byt istället hela Casterstaget med bussningar och allting, istället för att bara byta bussningen. | |
|
Din felbeskrivning stämmer exakt in på mitt problem. Jag bytte tryckarmsbussningen (länkarm bakre nedre). Bytte den på plats utan att ta ned tryckarmen. Ett svettigt jobb som kräver rätt hylsor och en härdad gängstång samt gas för att värma. Enklast är att köpa tryckarm och pressa i ny bussning utanför bilen. För det finns risk att spindelleden på tryckarmen förstörs ifall man demonterar gamla tryckarmen. Giza |
|
|
Hej, Har Precis bytt casterstagen, min bil klonkade väldigt mycket när jag körde över gupp samt när jag bromsade. Det är väldigt svårt att se om leden glappar(SBP missade det fastän jag bad dem att kolla lite extra efter glapp i framvagnen). Kolla den här tråden: Länk Lars |
|
|
Det kan vara övre gummibssningen/infästningen på stötdämparen bak som gått sönder/släppt..............om det klonkar! mvh PH |
|
|
Tack så myket för svaren! Det är ju lite lurigt att kolla framvagnen själv så jag lämnade in min bil förra veckan på verkstad,men killen hittade inga fel!?...Fast det klonkar som bara den.. Man får väl ta tag i detta själv om det ska bli nått gjort verkar det som... lalaw >> Försvann allt klonk efter byta av enbart casterstag? Om jag köper komplett casterstag med bussning,sitter då bussningen i eller måste man pressa i den med verktyg? Mvh David |
|
|
Ja allt klonk försvann men inte vibrationerna vid inbromsing dock så är de inte alls så mycket som innan. Jag var hos bmw som tittade på den och de sa att det var lite lurigt att se glappet. Jag hittade inget glapp själv när jag hissade upp den och kollade med hjälp av en kofot. Så här gjorde BMW för att hitta glappet: Tog en polygrip modell gigant och tog tag i fjädringsbenet längs ner och ruckade i bilens färdriktning, då kunde man se glappet. Någon måste pressa in bussningen åt dig. hälsningar Lars |
|
|
Hade klonk "bak" (verkade vara i höger sidan om jag inte kommer fel ihåg) när jag köpte bilen (i Tyskland). En verkmästare på en BMW-verkstad provkörde, och trodde att det var lagringen i fjäderbenstoppen. Köpte en ny och tog med den hem. Mycket riktigt den var trasig! Det skall väl höras om ljudet kommer uppifrån (fjäderbenstoppen) eller nerifrån? PS. Vad (var!) är casterstagen? Leif L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.