|
|
|
|---|---|
| Jag har tappat bort min hjulbult (Den låsbara) och jag undrar om det bara är att gå till BMW för att köpa en ny? vad kostar en sådan? Troligen är det BMW original bultar på den. | |
|
Borde finnas hos BMW. Annars säljer nog alla däckfirmor låssatser. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Det blir nog svårt att köpa bara en. Man köper satser om 4 bultar och det är nog dessvärre så man får göra om man tappar bort en. I vilket fall får du inte samma nyckel till den nya. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
BMW säljer lösa låsbara hjulbultar. Du behöver veta vilken sifferkod det är på din bult/nyckelhylsa (finns väl typ 30 olika), siffran står på låshylsorna samt på lappen som fanns i förpackningen till låssatsen. Låsbara bultarna är faktiskt billigare om man köper fyra lösa bultar och två nyckelhylsor samt fyra täckhattar, än om man köper färdiga satser! :o)) (Måste vara någon som har missat något i prissättningen hos BMW!) Detta gäller bultarna med låshylsa, hur det är med de bultar som har en vanlig nyckel som låser upp en täckhylsa, vet jag inte Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bara det inte blir för dyrt så. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En hel sats med 4 bultar kostar 265 kr eller nått sånt. ///MVH Hasso Länk |
|
En lös låsbult kostar ca 30kr. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Några koder har jag inte så vitt jag vet, det låg bara en så kallad nycket-låsbullt. i verktygslåda till bilen, den som sitter i bagagerummet. Om det finns fler kan jag knappt tro att det gör. Jag kan kolla om det ligger någon in bagagerummet, men det tvekar jag på. springer ner nu med det samma. | |
|
Nummret står instansat på kortsidan av låshylsan ex: "12" Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
OBS !!!! Skriv upp detta kodnummer på "låsnyckeln" annars kan du inte beställa en ny om du inte har kodnumret. Om du råkar tappa bort nyckeln vid hjulbyte eller glömmer den kvar på hjulbulten om du har fälgar med djupa hål. Och det blir ju tämligen knöligt att få bort hjulmuttrarna utan den. Jag har gjort misstaget att glömma kvar den, men hade sån tur att jag efter en kilometers promenad hittade låsnyckeln på gatan, där jag vänt bilen i en korsning. Då hade jag en annan hjuluppsättning med väldigt djupa hål, så då hade man nog fått anlitat en kriminell från anstaletn för att få bort hjulen utan att slå sönder nått :))) ///MVH Hasso Länk |
| Jag har nu precis varit nere på BMW och de tog fram två svarta väskor och tog reda på vilken jag skulle ha. De har en hel uppsättning på vilka som passar. Verkstadskillen hittade den som passade på första försöket och vips så var det klart. Bestälde den och kommer på tisdag. 3 dagars väntan bara. Kostnad 40:-. Mycket billigt och trevligt. | |
|
Va roligt! Själv har jag råkat ut för precis samma grej. Har tappat min låsbult och jag har inte skrivit upp ett kodnummer. Fälgarna satt på då jag köpte bilen så jag har inga papper eller kvitton på dom. Och naturligtvis är det djupa hål som bultarna sitter i! Så nu måste jag alltså förstöra alla fälgar? Denna dag är nog den sämsta jag haft i bilväg!!!! Åkte på ombesiktning idag, tappat låsbulten så jag inte kan fixa skallerljudet på vänsterbakhjul från fjädern som sitter på oket , samt att ljudet dog i stereon för 30 minuter sedan. Roligt det ska bli att åka till bmwträff imorrn då bilen skramlar och är skitig. Tror jag säljer bilen snart :( |
|
|
foppa> Är låsbulten orginal kan du ju göra som Skygazer ovan, åka till BMW så provar dom sig fram till vilken det är. Annars vet jag att endel däckfirmor har utrustning för att mörda låsbultarna utan att fälgen tar skada. Så det ska inte vara någon fara, inte! Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Hangaround: Hoppas för guds skull att det är som du säger. Då blir jag glad igen :) | |
|
Joodå, min däckhandlare informerade mig om detta när jag köpte 18"arna av honom. Han bad mig att inte drabbas av panik och göra nåt dumt om jag inte hittade nyckelhylsan. Tyvärr håller han hus utanför Forshaga, Värmland, men det måste ju vara fler som kan samma sak. Han hade iaf något speciellt verktygkit. Låsbultarna går naturligtvis åt h**vete, men hellre det än fälgarna. Men kolla först om det är BMW orginal, då är det ju toksimpelt! :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Ja hellre låsbultarna än fälgarna.. HUGA!! Vågar inte tänka på vad det skulle kosta annars. Jag hittar faktiskt till Forshaga men det är lite långt dit hehe. Ska kolla in närmsta däckfirma och eller BMW i Kramfors alt. Sundsvall. Tack Hangaround! | |
|
Fan, det är knappt så jag gör, och jag har bott här från och till i snart 22 år :D Ingen fara, inte! Lycka till! Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| foppa, gå till däckfirma om det inte är original, de kommer att kunna lösa problemet på ett naffs. Oroa dig inte. De letar fram den som passar, annars så tar de bort den för en mindre kostnad. Är det inte original så löser det sig ändå. Var lugn bara. | |
| Känns tryggt att höra :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.