AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
916

Hög tomgång M3, bara när bilen rullar...

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Min M3 3,0a 1994 har hör tomgång, men endast när hjulen snurrar. Står jag still med bilen är tomgången helt normal.
Problemet är värst när ACn är på och/eller när bilen är kall.
Någon som haft samma problem?

/// Fredrik
Grusse
Samma sak på min tjejs 325:a, hög tomgång när hjulen snurrar. Har skrivit om detta tidigare, men inte träffat på någon med samma problem. Hoppas det finns någon som kan tipsa om något den här gången då :)

Min M3 E30: Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Min har tomgång runt 1000 rpm när jag rullar, när jag stannar går den ner & stannar på 750 rpm.
Verkar vara normalt...
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
samma på min , verkar som att de flesta M3:or har det !

När bilen har varit hos JWR så har jag vi tre olika tillfällen bet om att dom sak se om det är något problem . två gånger förstod dom inte problemet och sista gången så ryckte killen på axlarna och sa att det inte var något stort "problem" . Men konstigt nog så verkade det som om dom alldrig sett/hört om det tidigare .

Har provat att byta gaspotentiometer utan resultat .

MVH TONY ///M3
ungefär samma som mosse

BMW M3 *Flight instructions not included*
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
När bilen är kall har jag närmare 2500 rpm med ACn påslagen....
och kanske 1600 utan AC.
Mkt irriterande.
När den är varm ligger fortfarrande tomgången på 1500 rpm med acn på och ca 1100 rpm med acn av.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
När jag frikopplar och bromsar in vid rödljus så ligger tomgången på ungefär 900rpm och i samma ögonblick som bilen stannar så går den ner till ca 600-650

__
Länk
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Kan det kanske vara potentiometern i tomgångsmotorn som gett sig? Någon som vet vad det ska vara för motstånd i den?
B-10
Har inte alls samma typ av bil som er andra här, dock samma fenomen. Har en alpina B10 3,5 vars tomgång när hjulen snurrar ligger vid ca 1000-1100 varv för att senare vid stop gå ner till ca 800 varv.
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Jag har också så på mina BMW. 740:n varvar ca 1500 varv när neutral är i och hjulen rullar. Går ner till 750 när bilen stannat.
Jag har fått för mig att det är för att spara synkringar i lådan.
Kör man normalt så stämmer ofta dessa varv med kommande varvtal på nästa växel! (Hoppas någon fattade vad jag menade!)/Janne
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
"FredrikOlsson" har som sagt var provat att byta potentiometer utan resultat så jag tror inte att det är det som är felet . kostar 500kr på BMW så prova att byt (ska bytas på inspektion 2 normalt men görs i de flesta fall inte) .

MVH TONY ///M3
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Jag har precis som phiber säger bytt TPS/spjälllägespotentiometer.
Har nu provat att plocka bort tomgångsventilen och mätit på den, det konstiga är att det skiljer i motstånd mellan kretsen som öpnnar o stänger ventilen, de borde väll vara lika? På min var det 10,7 respektive 12,1 ohm (22,8 totalt). Själva ventilen ser oxo ganska sliten ut. Kan det vara felet?

/// Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.