|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag fick 2:a på för höga CO värden förra veckan på min 535. 4.2, gränsen går vid 3.5. Jag har pluggat pulsairen, kan det bero på detta? Om jag då vill sänka min CO från hur gör jag? Jag vet att det går att ändra på motronicen,ställer jag då om spridartiden? Kortare? Övriga tänkbara orsaker till detta? Vore kanon om någon vet, annars får jag väl ösa i k-sprit. | |
|
Varför har du pluggat pulsairfunktionen? mvh MW-Guru |
|
|
Den stjäl effekt sägs det. Varm luft i insuget är aldrig bra och att det sitter kopparrör i varje utblås i grenröret lär vara rena mardrömmen för flödet. Så jag tog bort skiten helt enkelt. Det var iallfall så skabbigt, tog plats och var rostigt. Men återigen, till ämnet; varför har jag för höga avgasvärden och vad kan jag göra åt det? Bilen är välservad och de flesta delar är testade/bytta. |
|
|
Jag har aldrig lämnat ämnet, pulsairfunktionen är till för att minska halten av otrevliga substanser i avgaserna. mvh MW-Guru |
|
|
Varför skulle det komma varm luft i insuget pga pulsairen? Något fel på systemet? Pulsair-systemet ska skicka in färsk syrerik luft i grenröret för att förbränna eventuella oförbända rester som kommer ur motorn. Ofullständig förbränning ger både högt HC och högt CO, så att ta bort det systemet kan mycket väl göra att motorn hamnar över gränsen. Mvh Rasmus |
|
|
Puls air systemet sänker effekten...Punk slut! Korta spridar tiden...så kan du få ner halten till 3,5! Alt är att du sänker bränsletrycket under tiden du får bilen kollad. Kolla även att lmm är som den ska och inte har kommit ur spel...den kan mycket väl vara boven MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Om man nu kortar spridartiden=mindre bensin, kommer väl effekten att minska, eller??!! mvh MW-Guru |
|
|
Jo hej! Finns väl en justerskruv på lmm ang CO'n...Har inte kollat själv så noga men det borde gå att justera på den en smula..Vet att på min motronicförsedda vagn(535) så är lmm monterad "upp och ner" om man jämför med min l-jetronic 528:a som man iaf tydligt ser justerskruven på. Sen så gör det borttagna puls-air systemet en liten del det också,inte allt men en del iaf. Ca 0,5vol% brukar ett pluggat puls-air göra har jag för mig.(uppåt s.a.s).Så hade du 4,2vol% så kanske det hade varit cirkus 3,7vol% med ett intakt puls-air.. Kan väl också vara hål på någon av bälgarna in till insuget..dvs tjuvluftläckage.. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Hej! Kolla att justerskruven i Motrinic-boxen (bakom det blåa locket)står i läge =max moturs. MVH /// Paap R |
|
Tack för tipsen, tyvärr är det ju svårt att avgöra ifall man sänkt eller höjt sin CO via justering och fler ombesiktningar vill jag helst slippa. Så det blir kanske K-sprit iaf...Har även hört att LMM justeringen är "kritisk" och svår att få till. Stämmer det. Jag sökte också för att få reda på hur motronicboxens lägen påverkar spridartid/tändläge men hittar inte något onlägg. Orkar någon uppdatera mig? |
|
| Köp en M5 om du vill ha en mer EFFEKT. | |
|
har pluggat pulsair på ett flertal bilar utan nämnvärt ökade avgasutsläpp, men iofs. så har det varit k-jet och förgasar-motorer detta gjorts på, det går att ställa co:n mycket lättare på sånna men det är nog lite vanskligare på motronicsprut osv. Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
Thony>> Vad har det med mina AVGASVÄRDEN och min PULSAIR att göra? Skiten var som sagt ivägen, trasig och stjäl effekt eftersom grenrören blockeras med 3 cm långa rör i varje utblås. Det kan man ju ändra på utan att överväga en M5. Någon vänlig själ som vet hur motronicens olika lägen ligger? |
|
|
Köper du en M5 så behöver du inte trimma eller vad du håller på med!!! Du sa att det inte är bra med varmluft i insuget för att det själ effekt! Då tycker jag köp en M5 så slipper du pluga pulsairfunktionen för att effekten är 340hk och co är bra i en M5 och det är mycket bra öss i en M5. MVH: Thony... |
|
|
Jo jag vet att en M5 är snabbare. Men det är ju ett trist resonemang du har. Antar att du köper ny bil om den inte går igenom besiktningen? De är ju felfria och du slipper meka eller vad det nu är folk "håller på med" när deras bilar inte är som de ska. M.v.h. Patrik |
|
Hello Nasty! |
Kolla över alla enkla saker, luftfilter, tändstift osv. Lägena i boxen har jag inte i huvet kanske någon annan kan svara på. 0.1 Har jag haft i CO alla år jag besiktat. Har försökt att få upp det men har inte lyckats, tror boxen läser på ett speciellt tomgångsprogram. Det sitter en CO skruv på luftmängmätarn insekt som du kan justera. Besök en bensinmack eller verkstad för att kolla CO halten när du håller på att justera för att se om det blir någon skillnad. Ett säkert kort är en topprenovering nya tätningar o slipa in ventiler mm. Du kanske borde kolla ventiljusteringen finslipa så du kanske kan få lite finare gång på motorn. Det finns mycket man kan göra. Mvh/Henrik |
| Tack Henrik. | |
|
Jävla skit. Jag hällde på en flaska Ki-sprit (för insprutningsmotorer, svart flaska) på 20 liter 98 bensin. Körde motorn varm och åkte in på besiktningen. Nu hade jag 6.0 i CO. Det är ju fan sämre än tidigare. Funkar det bara med vanlig K-sprit eller vad? Jag inser att det finns ett skäl till dessa värden, men jag har inte råd med en dyr felsökning just nu och har kontrollerat LM, stift, olja etc. |
|
|
Ki är inte någon sprit alls utan gjort på någon petroleumbas. Används för att rensa spridarna bla. K-sprit däremot är alkoholbaserat. Återställ avgasreningen så är du en god bit på väg, förutsatt att motorn är i bra skick. Tråkigt men sant... Mvh Rasmus |
|
|
Det innebär att jag fortfarande kan "klara" kraven med k-sprit i tanken som jag fattar det? Jag kan inte återställa pulsairen. Det var bara skrot och jag har slängt det som blev över. Andra har ju uppenbarligen besiktigat utan den så det ska ju gå iallafall. Efterssom jag har små ryckningar i gången vid "finkörning" så har jag felsökt motorn noga utan att hitta några fel, så jag hyser inget hopp om att finna det egentliga felet. Jag behöver min bil dock, med bra eller dåliga CO värden. Ska man behöva lägga 200kr för varje test av CO halten är det bäst att jag hittar en snabb lösning på det här. |
|
|
Har du kollat motronicen än ? /Mvh Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.