AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
966

Luktar illa när AC:n är avstängd.

Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Har på andra bilar märkt att det kan lukta "våt ylle" när AC:n är i gång. Mitt problem är det omvända, det luktar illa när AC:n är avstängd. Det är en söt äcklig doft som försvinner så fort man slår på AC:n.

MVH/Dan
523-00
Ho
55
Hokbaghe
530i Touring -93
Har du en kladdig beläggning på fönstren kan det vara värmepaketet som är trasigt så att du får in glykol

sök i forumet på värmepaket

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har förmodligen fått ett skott i råttan och död rått ligger i evaporatorn,:))).
Nej det är väl så att du har av kondens och fukt, har du kollat dräneringarna?? Det kan ofta bli bakterieodlingar i evaporatorn nått åt mögelhållet. Det finns speciell bakteriedödande spray som kylfirmor har för att döda "råttan" och få bort lukten,
Det är det tipps jag har.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Tack för svaren.

Var hittar jag dräneringarna?

MVH/Dan
523-00
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Hade samma problem i min E39:a, bytte microfilterna å så va problemet borta. (fick dom gratis av BMW eftersom dom hade bytts bara tre månader tidigare vid service, snyggt gjort BMW) Det hade antagligen bildats bakterier i själva filtret pga kondens !?

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Nja, microfilterna sitter ju torrt och bra i motorrummet, men kondens i evaporatorn med tillhörande doftsensationer är inte ovanligt. Märks både med eller utan kyla inkopplad, försvinner rätt snabbt när kylan varit på ett tag. Nån som vet var man får tag på antiråttaluktspray?

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, jag vet att BMW har sprayen i sitt sortiment. Om de säljer den till konsumenter eller om den enbart är till för verkstadsbruk, vet jag inte.

Annars bör den finnas hos bilaktoriserade kylservicefirmor.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.