AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.244

Hur koppla bort lambdareglering på motronic?

Turbobeamer
Har hört att man kan koppla bort lambdaregleringen på motronic så att styrenheten inte strävar efter ett visst lambdavärde. Är det nån som vet hur man gör detta eller är det bara BMW som kan ändra det?
Läste nånstans att man kunde koppla ihop några trådar utanför motronicboxen.. Nån som vet?

Tackar på förhand.
Bilen kommer bara att dra mera soppa och sota ner stiften.
På fullgas kopplas lambdaregleringen alltid bort ändå!
M.V.H.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du kan ju simulera ett lambdavärde, dvs mata boxen med ett konstant volttal som motsvarar eftersträvat lambdavärde.
Jag vet dock inte exakt vilken spänning det är, men det kan man ju mäta sej fram till.

Kiip Spiiding!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Glömde skriva att jag inte provat detta själv, bara en teori jag klurat på.

Kiip Spiiding!
Spiidfriik>> Du menar alltså att lambdasonden är onödig och går att byta bort mot en fast spänning?
Fungerar tyvärr inte!
Däremot så går det att få motorn att tro att den ligger på ett visst värde hela tiden, verkligheten kommer att variera MYCKET.
Lufttryck, lufttemperatur, bränslekvalitet, torr/fuktig luft, mycket avgör vad som för tillfället ger lambda ett.
M.V.H.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Alla trimmade motorer körs utan lamba,alltså dom med riktiga pc sprut.

Så vill man ju få igenom bilen hos SBP också!
De kräver ju ett lambda på 0,97-1,03, så då blir det nog till att ha en lamdasond, då iaf.
M.V.H.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Jaså alla trimmade motorer med pc-sprut kör utan lambda ?
Varför ? Är systemen så dåliga att de inte funkar med lambda ?
Skiter man i en funktion som är så pass bra vid normal körning ?
Kör man aldrig normal körning med sin trimmade GAT-bil ?

Ursäkta att jag opponerar mig mot någon som har mycket effekt, men det lät bara för dumt.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Japp men så är det!
Alla motorerer med pc sprut så kör man inte med det,sprutet är så bra så de funkar klockrent utan.
Bara man ställer in alla taballer som temp korrigering tex.
Ja körde utan lamba förra året funkar kanon för gatkörning!
Lamba är ju mest för att man inte ska förstöra katalysatorn.
Men ja tror inte de går att få ett orig sprut att funka utan katalysator...
/Andreas

Man kan ju ha bredbandslambda ändå, även om man kör trimmat.
Jo
744
Jonhny
745 -85
ojay:
Jag menar lambda för kontinuerligt bruk, inte mappning.

Andreas:
Det låter ganska extremt att man skulle klara av att ställa in alla korrigeringar perfekt. Iof kanske inte ett perfekt resultat behövs.
Hur vet du att lambdavärdet låg någorlunda rätt om du inte hade en mätare i bilen ?

Jag ställer mig ganska tveksam faktist. Att det fungerar för normal körning kan jag köpa, men att det fungerar lika bra som ett originalsprut, nja. Verkar konstigt att moderna original-styrsystem har lambda ifall det hade funkat utan med ett autronic.

Fungerar är ju en relativ term. Jag har ju sett en del installationer som "fungerat" med ett svart moln efter sig.
Iof är det ju många som byter luftmängdmätare och spridare till 535 och tycker att det fungerar. Visst, det gör det väl, men inte som original. Med fungerar så menar jag att det ska fungera ungefär som originalgrejorna.

Originalsprut borde väl funka utan katalysator, men du menar kanske lambda ?
Man kan väl köra kontinuerligt med bredbandslambda också om man vill..
Jo
744
Jonhny
745 -85
ojay:
Jepp, nu när du säger det så självklart.
Det finns sonder som är mer mätinstrument än reglerinstrument och de tåler inte att sitta i en bil någon längre tid. (De ger mycket bättre mätresultat)
serben
det går inte att lura dator med ett värde! för att då dator tror att lambdan är sönder då är du tillbaka på ruta ett.
KANSKE ska man prova o koplla bort lambdan o sen sätta upp potenciometer till datorns kylvätsketempgivare o lura datorn att det är kallt = mera soppa..

man kan inte ha bra bil o bra brud
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Johny:
Ja lambavärdet öker kanske +- nån procent,men det är ju ingen som märks när man åker i bilen,men på besiktingen så blir dom nog inte glada!

Sen är de väl skillnad en väldigt trimmad motor har väl oftast en tempskillnad på 10-30+grader

Mot en standard bil som ska funka perfekt i alla temperaturer -30 till +40grader...då lär man ha lamba för den ska gå snålt och perfekt jämt.

Jo
744
Jonhny
745 -85
Varför lura boxen på lambdavärdet ?
Lambdaregleringen är ju bara igång när den behövs. Är det för att man inte vill ha lambdareglering i 250km/h på halvgas så kan man väl ge systemet fullgassignal istället.

Andreas:
Okaj, verkar rimligt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.