AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
686

Byte styrenhet insprut 520-91

FO
50
FOX
325d E91 -10
Måste byta styrenheten till insprutningen på min 520-91 24v. Min bil är inport fr tyskland, passar/funkar en enhet från en svensksåld av samma årsmodell.
Rätta mig om jag har fel, men visst sitter den i den svarta plastboxen rakt framför a-stolpen på höger sida närmast mot passagerarplatsen?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du menar DME-enheten? Har den verkligen gått sönder? Det är inte så vanligt. Är du säker på att det inte är något annat fel? Och, ja databoxen/DME:n sitter där du tror.
FO
50
FOX
325d E91 -10
Så kanske den heter. Problemet är följande: När bilen kallstartas och sedan körs obegränsad sträcka funkar den klockrent. Men när den är varm och startas får den nästan ingen soppa alls och går ryckigt och måste ha full gas för att sega sig framåt. Efter ca 1km eller 1 minut hoppar den igårg och går som en klocka tills nästa gång den varmstartas och det är samma visa varje gång. Har haft den inlämnad hos bmw i S-vall och det trodde först att det var luftmängdmätaren som var trasig men vid byte kvarstod problemet. De sa att det kan då endast vara databoxen (till insprut måse de då mena) eller glapp i kablage. Glapp kan man bortse ifrån då det ej kommer oregelbundet utan likadant varje gång=varmstart.
Alternativet var att beställa ny= 7000 el va de sa el själv leta begagnat på skrotar, kostar 1500 ca. Enkelt val!
Denna modul byter man väl på 20 minuter typ.
Mycket tacksam för hjälp!!!

Mvh/Peder

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej jag tror inte felet ligger i vare sig luftmängdmätaren eller databoxen. Det du kan göra är att kolla upp alla givare som finns på M50 motorerna. Det sitter t.ex. en gaslägesgivare i insuget som kan spöka, sen sitter det även en givare som känner av temperaturen på insugningsluften. Titta själv i Bentleys Service Manual till E34 och felsök! Jag rekommenderar dig att köpa den, om du inte har den.
FO
50
FOX
325d E91 -10
Splendid! Var hittar jag Bentleys Service Manual ? Men man kan väl inte utesluta syrenheten för det?
Mången tack!

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Håller med per_j82,

hade ett liknande problem med min förra bil, en 325i-87. Dock så fick den för mycket bensin och var i princip okörbar. Fick den stå och kallna ett tag så fungerade det igen. Fixen i mitt fall var att undersöka ALLA kontakter som "pratar" med styrboxen. Genom att montera/demontera dom ca 10ggr "slipas" det tunna oxidskikt bort som kan sätta sig på kontakterna. Efter denna manöver återkom ej felet.

mvh

MW-Guru
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.