|
|
|
|---|---|
|
Börjar bli litet villrådig när det gäller all god info jag fått av alla här. Mitt problem och frågor är: För en dryg månad sen började det rassla till i m60 motorn, endast när jag startade motorn. Dock har "startrasslet" övergått i konstant rassel och framförallt när jag släpper på gasen. Vad är enklast att starta med? - Om oljepumpen har "tappat" bultar, kan detta innebära rassel? eller är det med största sannorlikhet kamkedjesträckaren som är dålig? Kom vanos med m60 -93 enligt modellguiden kan jag inte se detta. Är det någon som vill hjälpa mig med en guide för hur man byter kamkedjesträckaren tack på förhand | |
|
Låter nästan som att du har ett dyrt ras framför dig.. skulle råda dig att inte köra bilen! Och kolla för Guds skull oljepumpen! /från en som har haft bultar i tråget... |
|
| Ventiltryckarna kan låta... Annars kan det vara någon kedjesträckare som är paj. Kolla upp genast! | |
| Ett konstant rassel kan även vara att lagret sagt upp sig i fläktremsspännarrulle...det låter ganska bra det..även lätt att förväxla med generatorlager | |
|
Moddis! rasslade det för dig? |
|
|
är det någon som har en go beskrivning för att byta kedjespännaren I bentleys bok så är det lite luddigt för mig. Är det vanligast att man byter första eller den andra kedjespännaren? behöver svar för att sedan gå ut igaraget och riva!!! |
|
| Kan det inte vara vanosen? hade rassel i min å det var vanosen som spökade.Lyssna vart det kommer ifrån. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror inte att 530 V8 har nån vanos. Kamkjedjan med sträckare låter inte otroligt, jag skulle även ta ned tråget för att kolla så inte pumpen bultar är lösa. ///MVH Hasso Länk |
|
Kan vara så enkelt som att främre rör i avgassystemet har separerat från varandra (dubbelt). Så var det på min. Läs vidare här : Länk Mvh. Patric Länk |
|
|
Hokbaghe: Jag hörde alldrig någon rassel tack o lov.. Jag tog det bara som en säkerhetskoll när jag bytte olja i höstas. Ska öppna igen nu ihelgen när jag byter olja igen, jag menar packningen kostar en dryg hundring och man känner sig mycke säkrare eftersom man vet att dom kan lossna.. Men jag tycker även att du kan ta och kolla sännrullarna till rämmarna. Men håll ett öga på oljepumpen! kan ju bli riktigt dyrt om oljepumpen lägger av.. |
|
|
Jag är ganska övertygad att det har med någon kedja att göra, då det låter från främre delen av motorn, jag kommer att börja med att kolla oljepumpen för att se bultar etc, dock är jag fortfarande osäker på kedjesträckaren som tydligen skall sitt i motorblocket enl Bentley Service Manual, hjälp är önskvärd med detta! |
|
|
Har rivit oljetråget och som för de flesta så var fästbulten liggande i tråget!!!!!!! dessutom var alla muttrar loss och även den andra fästbulten!!! dessutom var kedjan väldigt slak!! Är det någon som vet hur spänd oljepumpskedjan skall vara´? //från en v8 ägare med lösa skruvar!!! |
|
|
Hokbaghe: Lagomt är bäst :) spännde min så man kunde röra den ca 1cm åt varje håll.. |
|
|
Moddis: Då är jag helt övertygad om att detta har inneburit rasslet!! Min kedja går att röra typ 2 cm åt varje håll! vi får se jag tänker plocka ihop den imorgon på återhörande!! |
|
|
spännt kedjan, plockat ihop tråget, i med olja (7,5lt) och start...... fortfarande rassel. Nästa steg är att kolla kedjesträckaren! (tack hasso för mail!). Kan man se/känna om sträckaren är slut? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.