AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.483

Hur hårt ska man dra ett hjullager bak?

an
21
andan44
BMW 316 coupé -94
Börjar från början, skrev ett inlägg om hur man byter hjullager på en BMW 316 -94 (E36). - inget svar.

Jag skruvade ner halva bakvagnen =) och fick loss bärarmen och pressade sen ur lagret och satte i det nya.

Sen skruvade jag ihop allt igen, men då är frågan, hur hårt ska man dra muttern?

Kan tillägga att det låter likadant nu som innan jag bytte lager.
När man svänger åt vänster slutar det, men när man svänger åt höger eller kör rakt fram så dånar det bakifrån..

Nån som vet?
Byte du rätt lager?
Kan inte tänka mig att det är annorlunda än på E30n,där drar du"för kung och fosterland"

Henrik
an
21
andan44
BMW 316 coupé -94
Jag fick för mig att det var vänster från början men sen läste jag detta inlägg : Länk

När jag läst det femte inlägget här så tänkte jag att det måste vara höger bak, men detta kanske inte stämmer..??

Ska man dra med mutterdragare när man drar åt då eller får man mer kraft med ett 1m-rör ?
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Det var så kul när jag bött mitt hjullager fram på höger sida .. åå vad skönt att det slutade brumma och ha sig ... så trevligt fick jag bara ha i 3 veckor sen har det andra börjat låta nu på vänster sida =( Men svänger jag åt vänster så blir det tyst men ligger däcken rakt eller om jag svänger åt höger så för det lite smått liv av sig *suck* så det är bara och ta tjuren vid horen och göra om prosiduren någon dag på andra sidan oxå =/

Mvh Teres
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Dra inte för kung och fosterland! Det finns en anledning till att det sitter en sprint för att hålla kvar muttern i rätt läge. Vilket moment det skall vara vet jag ej, men jag brukar spänna "normalt" och absolut inte med mutterdragare eller förlängare.

Jag tror att du har bytt på fel sida, min personliga erfarenhet är att man alltid har ett dåligt lager på den andra sidan än den man tror det låter från.

Lycka till

Pontus
Visa användare
472
w9816
D7 -??
hur hårt man skall dra beror ju på vilken typ av lager det är, dvs koniska rullager, tvåradigt kullager etc...vet inte vad det är bak på en E36?
Spänn tills hjulet börjar rulla tungt, lossa sen 10 min.

Börjar det inte rulla tungt kan du spänna hårdare, men det finns ingen anledning att andvända varken mutterknackare eller förlängningsrör.

Nisse
Länk
an
21
andan44
BMW 316 coupé -94
Bak på E36 är det ett pressat lager som sitter fast i bärarmen, alltså ej ett koniskt.

Jag lossade det på andra sidan igår och då ramlade det kulor, och det hade varit väldigt varmt för lagerbanan var bränd.

Kul och hitta nåt som var väldigt fel iallafall..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.