|
|
|
|---|---|
oxbow |
Lustigt problem... Varje gång jag låtit bilen stå still några timmar så visar tankmätaren "full tank". När jag sedan kör så sjunker den sakta ner till rätt nivå. Detta kan ta 30-1h innan den gått ner. Står jag still med bilen så kan jag se hur mätaren rör sig lite upp och ner några mm. Vad kan vara fel? är det bara att lämna in bilen? Hade ju gärna sett att dom fixar detta på garanti.. men det kanske e kört.. det är en 01:a som gått 3500 mil. |
devi |
Hej Har haft samma problem med min bil förra året , men nu har jag det inte längre, det liksom försvann av sig själv. |
|
oxbow: Är det så att färddatorn också visar felaktig range också (dvs hur långt du kommer på det som är kvar i tanken)? Är det så att du inte alls kan ta reda på hur mycket du har i tanken skulle jag bli lite less. Du kan alltid köra förbi din BMW-handlare och kolla om det är ett fel som du kan få på goodwill, har ju själv erfarenhet av det nu fast då gällde ned navi:n. Om bilen är under 2 år och du kört mindre än 4000 mil är det definitivt lättare att få godkänt men det är ju upp till BMW att bestämma om de vill ta det eller inte. |
|
|
Hadeett liknande problem vid minus grader i vintras. Tankmätaren visade i mitt fall inte riktigt fulltank efter att jag tankat fullt. Det tog som du beskrev ungefär 30 minuter innan den visade riktig mängd bränsle. Detta fenomen uppstod som sagt enbart när det var riktigt kallt ute. Åkte in till BMW och de kalibrerade om systemet och vipps är problemet ur världen. Tycler att du tar upp detta med din lokala handlare eftersom det förefaller vara ett vanligt problem på E46:orna. /D |
|
oxbow |
Kan medela att bilen har "reparerat" sig själv... humm.,.. |
|
Vilken option kryssade du i för att få det? 0769 Självreparation eller ;) |
|
|
Lyfter upp denna tråd igen, då jag har fått exakt samma problem som i trådens början. Såg även i en annan tråd att det mest drabbar bilar i Stockholmsområdet p.g.a. någon tillsats i bensinen här. Vad skulle det vara för någon tillsats? Ni som har haft samma fenomen, vad har man gjort för att fixa till det? Att mätarnålen står och rör sig fram och tillbaka, låter inte som något man fixar med en kalibrering, utan snarare ett givarfel eller kablagefel. Jag har alltid tankat på JET förutom dom senaste tre gångerna. Det kanske försvinner om man återgår till JET? Det skulle kunna förklara att bilarna reparerar sig själva. M v h |
|
parolof |
Om det skulle vara någon tillsats i bensinen som gör att givaren i tanken kläggar igen så skulle ju ett sådant fel kunna självläka. Trådarna som är lindade på givaren gnuggas kanske rena med tiden om man använder en annan bensin. |
|
Hej, Jag var på BMW idag och fick lite info angående detta. Det är som sagt ett fenomen som bara finns i Stockholmsområdet. Enligt dom beror det på att bensinen här innehåller extra etanol p.g.a. miljöskäl. Detta gör att det blir en beläggning på nivågivaren. Det kan avhjälpas genom att tanka 98 oktan, men det har jag alltid gjort. Nästa steg dom gör är att programmera om kombinationsinstrumentet. Blir det inte bättre av det, vilket jag har svårt att tro, så återstår det bara att byta givaren. M v h |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.