|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! min M5 -00 står inne på inspektion 2 idag. jag blev dock väldigt förvånad när de sa att byte av växellådsolja inte ingår! det är livstidsolja i lådan på M5-orna. frågan är om det över huvud taget går att byta? någon som har gjort det? är det värt pengarna? anledningen till att jag vill byta är att jag minns hur trevlig växellådan blev i min gamla 525:a efter att jag bytte oljan i den. någon som har några idéer? mvh Johan |
|
Enligt bmw själva går det alltid att byta växel låds olja i alla bilar med Longlife oljor. Även på E46 är det så, de som kontrolleras är oljans kvalite samt nivå. Oljan är svindyr, tror ett byte på min 328 skulle kosta nästan 2 k. Kan misstänka att de inte är billigare till din M5 :) Jag har en bekant som är bilmek som äger en M5 E39. Han har precis bytt olja i växellådan på sin bil. Jag kan höra med honom vad kostnaden slutade på. Så conclusion: Ja man kan byta olja i din växellåda Den är gjord för att hålla bilens livslängd Är de värt pengarna ? Ja tycker det (inte enligt bmw själva dock) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
Hej! Tackar för svaret! kolla gärna med din bekant, det är ju värt ett par spänn om känslan i lådan blir bättre. mvh Johan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Castrol rekomenderar Transmax Z till M5E39 kostar runt 100 spänn litern.(longlife olja) ///MVH Hasso Länk |
|
Hos BMW kostar livstidsoljan MTF-LT-1, ca 150kr litern. (en 5-litersdunk kostar ca 700kr!) Olja slits oavsett vad man säger från biltillverkarnas sida. Jag har redan bytt olja två gånger i min bil! Bytet är enkelt, men man behöver en pump för att komma åt att fylla på oljan. Jag byggde en enkel och funktionell pump av en bensinpumpsblåsa till en utombordsmotor och två meter genomskinlig slang som passade på pumpblåsan. Kostnad för pumpen ca 50kr hos biltema. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
olja är billigare än metall, bör bytes Asken |
|
|
Johan: Hur mycket gick det åt när du bytade olja i din växel låda? Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
S5D 200/250G/ 1,0L utbytes låda först fyll. 1,1L S5D 310/320Z 1,2L 1,3 L S6S 420G M5 1,7L 1,9L S6S 560G 2,3L 2,5 L ///MVH Hasso Länk |
Hej! BMW skulle göra det åt mig, kostnad c:a 250 kr för arbetet, 3-400 kr för olja. bara att se om det blir någon förändring! sen ska jag byta motorolja igen efter 4-500 mil tänkte jag, för att tvätta ur motorn. men Asken, rörande TWS-olja är det hårfint vilket som är dyrast av oljan eller metallen.... mvh Johan |
|
Byt oljan, och i vxllådan när du ändå håller på vad än BMW säger. Detta enl JWR. Qvarnis |
|
|
Wendtan, ca en liter! (vilket stämmer med de siffrorna som Hasso presenterade) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
jepp, nu är den bytt! arbetskostnad 250 kr, oljekostnaden blev lite dyrare än utlovat, 1250 spänn! 560 kr plus moms per liter, det är inte lite det.... hur som helst, skönt att ha det gjort!//Johan |
|
Johan, var bytte du oljan? Det känns som du har blivit blåst! 560 kr plus moms är vad 5-LITERSDUNKARNA skall kosta på BMW! Iofs kan jag tänka mig att man kanske måste köpa en "hel" dunk vid byte, men då borde du få den kvarvarande oljan med dig från dunken! När jag frågade hos min BMW handlare, skulle jag bara behöva betala för den olja som de slog i växellådan, dvs en liter! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Blev det nån skildnad i känslan då?? M-POWER!!!!!!!!! Länk NYA BILDER!! |
|
Hej! ville vänta tills jag hade kallstartat den. visst blev det skillnad, den är klart mer lättväxlad. men man får tänka på att M5-lådan troligen är mer trögväxlad än standardlådan, så skillnaden som jag fick på 525:an går inte att uppnå. jag kan tänka mig att kuggar och synkringar är konstruerade för hårdare tag, vilket bör märkas när man växlar. lifetimeolja eller inte, det är klart att oljan blir smutsig ändå eftersom lådan ofrånkomligen slits. känns skönt att ha bytt, men frågan är om inte två tankar bensin hade kännts bättre.... Johan B, tror inte jag har blivit det. Wendtan antydde priset ovan, och jag dubbelkollade att de hade fakturerat rätt summa innan jag betalade. Jag hoppas på att bli överbevisad, men jag tror att lifetimeolja kostar ett par spänn. mvh Johan |
|
Johan, check mail! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hej! Ännu en gång har medlemmarna på detta diskussionsforum sparat en massa pengar åt mig! I detta fall Johan B, som skickade mig ett mail med priset han hade blivit offererad. Mycket ritkigt, jag hade betalat för 1,7 DUNK olja istället för 1,7 liter.... Jaha Johan B, får tacka för en knapp tusing jag kommer att ha roligare för! Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.