|
|
|
|---|---|
|
På fredag åker jag ned till tyskland för att importera en... Audi :p Men iaf: Hur går man till väga med reg.-skyltarna, säljaren skrev idag det som följer på engelska här nedan. Vad krävs för att trafikförsäkringen ska gälla i Sverige, enligt länsförsäkringar behöver man inga interimskyltar utan det ska gå bra ändå... men hur går man då tillväga? "have you already made your mind up about the registration-plate method? I made a phone call to the registratio-office in Hamburg today to find out, how to deal with german registration-plates and export to sweden. What they told me didn´t make me very happy: They said, that first of all to get a registration for a german car in sweden you need a special ECE-confirmance of the german authority. This is absolutely important especially for sweden (and the netherlands) To export a german car with a german registration-plate is possible but to get a new registration in sweden you have to leave the german papers and plates in sweden so that there can not be any dis-registration in germany any more. The usual way shall be to dis-registrate the car in germany, get the ECE-paper and special export-plates on your name with which you can import the car into sweden. To get the export-plates you have to show your original swedish passport here in Hamburg so that I can not organize this for you. The short-time plates I thought of are not valid outside of germany. I don´t know if these information are right. But if it is like this we probably have to go to the gregistration-office in Hamburg together on monday morning to make this procedure, i think. But as I am sure you want to be at home already at this time ... What shall we do? Do you have other information? Please inform yourself an contact me before getting the plane." Jag är väldigt tacksam för svar! /Tomas | |
|
Det här får jag väl skit för, men jag hör till dom som anser att man kan ha flera märken kära. För råd och tips om din Audi, regga dig på www.nordicaudi.com om du inte redan har gjort det. Och för den som stör sig, notera att även en BMW finns :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Scheckheft |
Hej, kolla importguiden i vänstermenyn. Ni åker till Zulassungsstelle med ditt pass och Fahrzeugbrief. Bilen tas bort ur det tyska registret och görs iordning för export. Du ska ha röda skyltar som gäller en månad. Det ingår också en trafikförsäkring. Antar att du ska ha en nyare Audi. Mvh Scheckheft ______________ Länk |
| Grejen är just den att jag hade tänkt att åka ned över helgen, alltså åka fredag kväll och vara hemma på söndag igen. Jag antar att Zulassungsstelle är stängt på helgen?! | |
| Jepp det är stängt under helgen. Du får nog fixa det under en arbetsdag. | |
Scheckheft |
Hej, glöm även fredageftermiddag om du ska fixa exporten. I stora städer som Hamburg är det många kunder på Zulassungsstelle. Åk dit direkt på morgonen, mao räknar med åtminstone två dagar i Tyskland (en övernattning) Mvh Scheckheft ______________ Länk |
| Om man kommer överens med säljaren att få låna hans skyltar tills bilen har kommit till Sverige så är det väl inget problem att hämta den på helgen? | |
|
Det är det jag har hört något om, så om det funkar så kanske det är lugnt?! Har du någon aning om hur det ligger till med det, med tull o försäkring o så. Man kör ju på hans försäkring men det kan väl inte vara ngt problem? |
|
Scheckheft |
Jaha du, lycka till med att låna hans skyltar och köra på hans försäkring. Oddsen är väl inte direkt höga... . Du slipper alla avgifter och han tar alla risker. Mvh Scheckheft ______________ Länk |
|
Jag lånar alltid tysken skyltar. Inga problem. |
|
|
Ger man ett seriöst intryck och säljaren är lite snäll så bruka det väl gå att låna hans skyltar. Det är inte direkt så att han tar värsta risken när han lånar ut skyltarna. tomas_wallin: Om jag förstått dig rätt så är säljaren villig att låna ut sina skyltar. Om så är fallet är det bara att åka ner och hämta bilen. Bilen är försäkrad, så det är bara att köra hem. Tror inte ens du behöver stanna i tullen eller någonting, men det är bara vad jag tror, så någon annan kanske kan ge klarare besked. Lycka till med köpet! |
|
|
Nu är den iaf hämtad. Jag körde hem den med säljarens skyltar och det var inga som helst problem. Nu är det bara reg.-besiktningen kvar o den är bokad tills på torsdag. Så nu är det bara ut och piska några BMW's... ;) Tack för hjälpen /Tomas |
|
| Grattis till köpet! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.