|
|
|
|---|---|
|
Fick precis en idé... Allt fler blir allt mer intresserade av att turbokonvertera sina BMW. Alla äger inte kunskapen för att genomföra ett dylikt projekt, och i takt med att intresset ökar så ökar också irritationen hos dem som ständigt får besvara samma eller likartade frågor. Idén består i att några FRIVILLIGA som anser sig ha tid och som bevisligen har kunskaper i området skriver en utförlig redogörelse för hur en standardiserad (alltså inte vare sig budget- eller värstingbygge) turbokonvertering går till, vilka komponenter som behövs samt möjligtvis rekommendationer. Denna redogörelse kan man sedan lägga upp under exempelvis "Gör-det-själv" och alla som är intresserade kan skaffa sig kunskap där. Betänk hur pass nyttig en sådan redogörelse skulle vara från en grupp av de stora turbokonverteringsmästarna här på BMWPower, exempelvis: * Kilander * Bäckis * BMW-Andreas * Jesper W Jaja, det var en idé i alla fall... Jag hoppas framförallt att ovan nämnda personer inte ser detta som ett försök från min sida att ge dem "extra arbete" utan snarare som en komplimang för deras upprepat goda kunskaper inom området i fråga... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci | |
|
Okej, trådens rubrik var utformad som en fråga, men frågetecknet kom inte med, så nu ser det ut som ett påstående från min sida istället... Typiskt! =( -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
ja håller me, vist e de jävligt intressant o läsa om men o läsa samma "skit" om o om igen e inte så roligt direkt, ja skulle uppskatta en sån sida VÄLDIGT mycke, //Erik O==00==O 02 rullar fetast |
|
|
bra förslag Alecci, got to give u that =) Tycker dock att de är ok att fråga om saker, dom som inte vill svara svarar inte helt enkelt. inte lätt för nya personer o veta hur det går till. Men bra förslag. I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
Usch de blir många A4 för att skriva hur man gör:( Sånt har inte vi tid med som är i garaget på kvällarna och helgerna.. Har inte sett på tv på ett halvår:) hehe |
|
|
En länk till någons hemsida innehållande ett examensarbete om turbokonvertering brukar poppa upp ibland. Leta upp den. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Skapa ett eget forum om "turbotrimning" istället så slipper vi det eviga tjatet... |
|
BIMMER |
Alecci ,det vore ju inte helt fel...bra ide!!! om nån har tid då förståss... |
|
För de som inte har nåt emot att läsa engelska finns den ultimata guiden i Corky Bells bok Turbocharged, finns på ett antal nätbokhandlar. Den är bannemig heltäckande och mer än så, plus att den förklarar en massa sammanhang runtomkring, Superbok helt enkelt. Köpte även Supercharged, av samma kille, som handlar om hur man planerar, beräknar och installerar kompressorer. Jag lovar, bättre böcker i ämnet finns inte. Lite off-topic, men ett tips i all välmening... |
|
| Jag tycker att en avdelning här på bmwpower borde heta "överladdning" för det finn en hel del som är trötta på det eviga tjatet om sugmotorer å annat skräp... | |
|
Men jösses hoppa över de frågor ni inte vill läsa eller svara på. Jag som är helt ny här har inte upplevt ngnt tjat om turbokonvertering. Är det något mer man som nybörjare inte skall fråga om enligt er. Chippa, planatoppen?? Hela den här avdelningen skall ju innehålla frågor om trimmning och där ingår turbo. Använd musen. |
|
|
Jag tänkte bygga mig en turbo-sexa till hösten, då kan jag skriva ner hur jag gjorde... Men det blir ju då det!! ;-) Målet är måttliga 300hk, men med ett grymt bottendrag istället! =) Vad jag TROR skulle behöva göras för denna motor: Svarva en liten grop i kolvarna (för kompsänkning, givetvis.. :-) Eftermarknadssprut, t.ex. Haltech F9, F9A eller E6K Mysiga spridare på ca. 450-500ml Eget grenrör (**pust**) Intercooler, modell lastbil eller från nå lämplig volvo/saab Och så en turbo då, förstås... Sen hur man bygger grenrör och hur mycket man kompsänker o.s.v. beror ju på hur man vill ha motorn! Jag har nog glömt en massa nu, är lite trött i ögat.. :-/ Men det är bara o kommentera på!! =D /björn |
|
|
Det är väl ändå valfritt att svara på och att läsa trådar här på forumet????!! Inte läser jag om saker jag inte tycker är intressankta, det finns tydligen de som gör det här!!? "Överladdade BMW" Vore väl ett passande namn på det forumet? Bra idé! (för det krävs ju överladdning för att åka fortast) :) M.V.H. |
|
|
Länk Bra dokument om turbo |
|
| Säger bara tack så mycket till "Ada@m" | |
|
annars så fans de ju en beskrivning till hur man lätt turbokonverterar (snik) i en gammal bilsport, men de e ju bara almänt o inte BMW inspirerat en killa har lagt upp den på sin 02 sida Länk e addressen til den sidan mvh erik (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
Hepp hepp............ Andreas har rätt.......... Det finns väldigt mycket man kan skriva...... Använd sökfunktionen för att hitta info, det måste finnas åtskilligt att hitta rörandes turboinstallationer....... Men kanske några enkla riktlinjer........... Man ska inte stirra sig blind på effekten........ Utan köpa billigt och bygga enkelt i början utan större investeringar. Ofta så inser man inte hur mycket jobb det är och vilka pengar det trots allt kan komma och kosta....... Sen är det ju inte toppeffekten man framförallt känner av när man är ute och kör utan bredden på vridmomentet........... Har man mäktat med detta första bygge och vill ha mer så är väl det i längden mest ekonomiska att löpa linan fullt ut direkt... Utan att ha en massa "mellanstadier"..... Tja, eller nått sådant..... //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.