|
|
|
|---|---|
|
Tjo.. Undrar även om "ventilknack" får bilen att låta lite som en gammal diesel? Samt om knackningarna följer med varven upp? Läste ¨på forumet att "lite knack är normalt" nån annan sa "motorn ska inte låta så". Hur kollar jag ventilerna? Kam och vippar som glappar; hur låter det?? =-O Bilar kör man, BMW åker man.. | |
|
Knackar det ljudligt så är det mest troligt kamaxelslitage...KAN också "bara" vara ett felaktigt ventilspel.. Ta loss ventilkåpan och känn/se efter grader/spår på kamaxelnockarna(samtliga).. Mvh Janne. |
|
|
Det knackar inte så ljudligt (min bedömmning:-)) man hör det tex inte när man sitter i bilen.. man måste vara utanför, eller ha dörren öppen. Motorn har bara gått ca11500 mil, de bör väl hålla mer? *orolig* Bilar kör man, BMW åker man.. |
|
|
Ok...Men för att du skall vara på den säkra sidan så kolla upp kammen,går ganska fort att konstatera felaktigheter.. Mvh Janne. |
|
|
Är det normalt med lite knack då må tro? Fast motorn är varm? Synd att ta loss ventilkåpan, inga delar har tidigare varit bortmonterade.... kan i.o.f va på tiden då :-DD Får väl kika på det... SUCK. Man åker inte bara.. man mekar oxo. Bilar kör man, BMW åker man.. |
|
|
Har samma bekymmer, min knackar men även det hörs bara när man är utanför bilen. Ska låta min "personliga bmw guru" provlyssna nån dag... |
|
|
NikeBoy: Du kan väl skriva in vad gurun har att säga??? Funderar på om jag fått ett litet,litet,litet hål på avgassystemet och om det kan va det som låter?? Hmmmmm Bilar kör man, BMW åker man.. |
|
| Jo det ska jag göra, märkte ljudet först nu ikväll i samband med byte till 98 oktan bensin, kan det ha nåt samband?? | |
Johnno |
Spridarna brukar ticka lite det kanske kan vara dom? Jag trode oxå att det va väntil knack första gången ja lyfte på en BMW huv JUST TURBO SHIT NO REAL POWER! |
| Det är med stor sannorlikhet ventilspelet, justera dina ventiler så är ljudet borta. Men, som sagt så kan spridarna också ticka lite. | |
|
NikeBoy: Märkligt... mitt knack uppkomm oxo efter byte till 98 oktan. Som du säger:Samband????? Bilar kör man, BMW åker man.. |
|
| Kan det inte vara som så att motorn går "hårdare" med 98 oktan och då förstärks knackningarna som kanske funnits där hela tiden? | |
|
En teori lika god som ngn annan!! Får testa 95 igen och se om den tystnar.... Bilar kör man, BMW åker man.. |
|
|
MetallicaMats, du skrev i början av tråden, citat: 'Motorn har bara gått ca11500 mil, de bör väl hålla mer' samt 'Synd att ta loss ventilkåpan, inga delar har tidigare varit bortmonterade.... kan i.o.f va på tiden då :-DD Får väl kika på det... SUCK. Man åker inte bara.. man mekar oxo.' Har du ej justerat ventilerna på 11500 mil så är dom garanterat i behov av justering. Har du tur så är detta enda felet. Med bra service brukar ej kamaxeln ge sig efter så få mil. 95 oktan istf 98 oktan lär ej minska ljudet mvh MW-Guru |
|
|
MW-guru: man tackar för tipset*ler* Är det en dyrbar historia att justera dessa tror han? *ler ansträngt* Bilar kör man, BMW åker man.. |
|
|
Ventiljustering är turligt nog en ganske enkel (=billig) operation... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
BMW är tämligen dyra på detta (900:- ??!!) men det går bra att göra själv bara man är noggrann och inte har för bråttom. Nominellt spel vid KALL motor är 0.25 mm 'löst'. Ställer du för glappt så tickar det, ställer du tajt riskerar du ojämn tomgång, ställer du ordentligt tajt riskerar du brända ventiler. Slutsats: är du inte van så lämna till en rutinerad mekaniker, ej nödvändigtvis BMW. mvh MW-Guru |
|
|
Tjosan...!!vgar inte dona med detta själv, tror jag... lämnar till verkstad. Man tackar för engagemanget =-D Bilar kör man, BMW åker man.. |
|
| Hej Metallicamats, knackar det i motorn? tja du kanske har tummat för mycket på växelspaken ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.