|
|
|
|---|---|
|
Har en 320i-87 som tickar som fan..var på en meriterad verkstad som sa att jag måste byta kam och vippor för 10000:- ..Tack för den...Så min fråga till alla där ute hur gör jag det själv?..vad händer om en vippa går av?..Det kanske är så att det finns någon snäll människa som vill hjälpa mej och tjäna en hacka.. bor i Göteborg... zingo | |
|
10 000kr det var fan svettigt.Synd du inte bor i Skåne då kunde jag hjälpt dig med det för 1500kr+delarna förståss... hjorten |
|
| E du bara lite händig så grejar du de själv...En kamaxelsats kan du få för ca 4000 komplett med vippor!Enligt vissa behöver man inte ens lyfta toppen!När ja renoverade toppen lyfte jag dock på den för ja ville ju göra allt ordentligt...Lycka till! | |
AIex |
Köp alla delar som du behöver och fixa allt med en kompis, ska göra det snart ja me ;) Mvh/Alex |
|
Har kollat runt här på forumet...synd att man inte kollade här innan man köpte sig en BMW...då hade jag alldrig köpt denna...behöver man några specialverktyg alá BMW för att utföra denna operation att byta kam och vippor? zingo |
|
|
Nej du klarar dej på en Kamasa låda,inga special verktyg behövs. Lycka till! Länk |
|
|
hur är det behöver jag lyfta toppen??eller klarar man sig med den på ? zingo |
|
|
Det bör gå att göra det med toppen kvar i bilen.Men personligen tycker jag det är smidigare att ta bort toppen och göra allt på arbetsbänken.Och så blir det ju lite dyrare oxå du får köpa ny toppackning och nya topplocksbultar om du tar av toppen. hjorten |
|
|
hmmm pratade med den förra ägaren renoverade toppen för 6000mil sedan bytte allt...konstigt om det är kammen då..ska riva ventilkåpan och kolla... zingo |
|
|
japp då var det konstaterat efter mycket kollande..kammen är nersliten och 1 st vippa detsamma..bara att byta...FRÅGA HUR ÄR DET MED TOPPBLOCKSBULTEN MÅSTE MAN BYTA DOM OM DOM ÄR AV MODELAN SEXKANT??? zingo |
|
|
Byt till TORX, sexkantbultarna kan gå av och förstöra både toppen och din dag. Passa på att även byta kamrem, spännrulle, vattenpump och kamaxelns smörjoljerör när du är igång. Kolla även hur vipparmsaxlarna ser ut. Jag gissar att den slitna vippan sitter på främre nocken (=vanligt M20 fel)??? Ett skäl till att M20 motorn "äter" kamaxel (6000 mil = "äta") och vippor är att smörjoljeröret är igensatt eller att den inte servats överhuvudtaget. Kombinera detta med en lite sliten oljepump och du har problem. Ge efter renoveringen tusan i att använda motorolja med lågt varmviskositetsindex. mvh MW-Guru |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.