AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
520

Bromsbomben eller Huvudcylindern?

Besiktningsmannen sa att det var huvudcylindern som måste bytas, men de som jag har läst här på forumet låter det mer som bomben.....??

Vad tror ni man skall byta bromsbomben eller huvudcylindern när pedalen sjunker ner mot golvet efter först ha varit stum i någon hundradelsekund. Men det bromsar ändå bra. Samt att bromslampan??(en lampa iaf) lyser till snabbt vid inbromsning.

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Hade exakt samma fel på min 528-84, det var bomben..

mvh Johan
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
100% säker på att det är bomben.. Pissenkel att byta själv..

/Jesper
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Besiktningsgubbar skulle behöva gå en kurs i BMW-bromssystem!
Du har en klockren beskrivning på bomb-sjuka.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Är nog också en hel del "bromsbombsbilar" som bytt bl.a huvudcylinder i onödan pga en del besiktningsteknikers felaktiga uttalanden...Jeppe>>>Menar naturligtvis inte dig såklart ;)

Felet är solklart Wonkmeister=Punka i bromsbomben.

Mvh Janne.
Ok....men då blir det bomben som byts...tackar....

Den besiktningskillen som gick lös på min bil skulle behövt en charmkurs, han var sur å ville hitta så mycket fel som möjligt på bilen min tex ena fjädersätet var rostigt å gubben slog med sin spets hammarehårdare å hårdare tills han fick hål ..... då blidde jag ganska arg för så gör man bara inte det blev en liten disskusion, men jag lungnade mig för att slippa mer att fixa.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Wonkmeister>>>Känner igen det där med fjäderbenen,"min" besiktningstekniker höll också på ett bra tag under nådens år (1997 tror jag det var)och "bearbeta" mina fjäderben till han fick ett litet hål...Fortsatte på nästa sida och gjorde samma sak tills han även där fick ett litet hål=2:a på bägge fjäderbenen :(

Till saken hör att jag(dumt nog) frågade om jag kunde få lite rostsyddsmedel att "bättra på" där han slog som värst=Det gjorde honom ännu mer ihärdig med spetshammaren..suck...

Till saken hör att jag hade blästrat dessa alldeles innan och gjort en rostskyddsbehandling sedan av dessa...MYCKET gods kvar enligt mig annars hade jag aldrig bemödat mig om sååå mycket jobb för "ingenting" som det då visade sig...

Mvh Janne.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Besiktigade min bil och fick nerslag på att vingen (spoilern) på bakluckan inte gick hela vägen ner på sidorna = ombesiktning. 3 veckor senare så havererade höger fjäderben pga rost på fjädersätet.. Dumt av mig att missa, men ännu dummare av besiktningsmannen.

/Jesper
dalldall
när pedalen går i botten är det bomben som är kass,när pedalen känns stum och konstig är det ventilhuset som är kass.

Hej
Har samma problem på min m535 -86. Har bytt bomben (ny) bytt huvudcylindern, bromsservo bättre beg. Full bromsverkan vid mitten av pedalspelet. Fast pedalen sjunker i botten. Känns som om det är övertryck. Kan man ställa in detta??
MVH Micke

Mike spike
po
1.178
powertoy
528i -82
Jag förstår inte vad du menar med att ha bytt bromsservo? Bomben ersätter ju den funktion som bromsservot, (vakumburken), har på en vanlig bil med pnenumatiskt bromservo.
Jag tror du behöver lufta bromsarna.
har bytt den (aparaten) som sitter i torped väggen.... som huvud cylindern sitter på! alltså den som kör in kolven i huvud cylindern ... är du med?vet inte vad den heter.. kan tänka mig att det har något med servon att göra har inte bytt något på det än.... kan det vara över tryck på något sätt gär det att ställa...? broms trycket alltså? och ja jag har luftat bromsarna som f...........

Mike spike
ventilhuset var sitter det??? kanske det som är kass???

Mike spike
po
1.178
powertoy
528i -82
OK ikano, jag är med på vad du menar. Mig veterligen fins det inte något stans man kan justera servotrycket. Om det inte är luft i systemet, så låter ju ditt fel som något är galet med huvudbromscylindern, men den var ju ny så det är långsökt. Tyvärr, har inga bra idéer.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
ikano!
Bara en fråga!
Om du har avstängd motor och har trampat 10-15 gånger på bromspedalen hur är den då? går ner ett par cm och sedan tvärstopp hur hårt du än trampar?
mvh

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.