AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
273

Vad tycker vi egentligen om nya 5-serien?

Hej BMW-vänner!

Misstänker att det är många av Er som sett bilderna på den nya 5-serien, så jag är lite nyfiken på vad Ni tycker om designen på den - att det är en sjudundrades skön bil är det nog inte många som tvivlar på - men vad tycks egentligen om det nya formspråket? De tidigare så linjesköna femmorna gör ju att de flesta smälter som smör i solsken, men kommer folk smälta lika lätt även för E60? Vad tror Ni?

PS. Det finns många bilder på denna länk:
Länk
Ds.

PS2. Personligen tycker jag den är snygg som ett as! DS2.
Scheckheft
Hej Johan, det finns redan många trådar i detta ämne. Sök och du ska finna...

Mvh
Scheckheft

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jag tycker att designen är helrätt!
Det var dags för en "ny" 5-serie. För även om E39 är en snygg bil så är designen i mina ögon en E34 som stått lite längre i vindtunneln... Inget fel med det men om BMW gjort om tricket en gång till skulle man nog tröttnat på E60 väldigt fort.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tycker den ser bra ut, men den har fått kritik för sitt "vågade" utseende. Nya 7-Serien likaså. Men jag tycker båda är fina!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tycker den ser bra ut, men den har fått kritik för sitt "vågade" utseende. Nya 7-Serien likaså. Men jag tycker båda är fina!
chrille70
Jag gillar också nya E60, en oerhört vacker skapelse. Nu väntar man bara på nya 530i touring...

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Instämmer med ovanstående talare: det är en mycket vacker bil. Däremot har jag ännu inte helt och hållet lyckats smälta de ovala formerna i fronten. Återstår att se när man ser en E60 IRL :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Första gången jag såg nya 7:an på bild så tyckte jag det såg ut som en Koreansk budget bil. När jag sen såg den i verkligheten vart den helt klart maffig o fet. Jag tycker nya 5:an ser snyggare ut på bild än 7:an, så den kanske är riktigt snygg när jag får gå runt den och spana lite... Jag tror oxå att det är rätt att BMW vågar ta i med formgivningen, bilarna kommer nog att kännas moderna länge.
chrille70
Det är bara att hoppas på att BMW fortsätter att ta i med ritstiftet på kommande modeller. I långa loppet tror jag att de har mycket att vinna på att gå sin egen väg och inte bara följa med strömmen.

Men trots allt har jag hört att nya X3 kommer att vara på gränsen till feg i formgivningen, produktionsbilen kommer att påminna starkt om konceptbilen xActivity som BMW visade upp förra året.

Mvh/C

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Gillar nya E60, tycker den ser bättre ut i mörka färger än de ljusa. Har även haft förmånen att se en "in real life" när jag var på Nurburgring för ett par veckor sedan och där tycker jag tidigare åsikter om att den är snygg bekräftades. Jag har lite svårt för avslutet nertill på kofångaren bak..Men jag tror att BMW gör rätt i att "förnya" designspråket lite för att stå ut från mängden. Inredningen är ju också spännande, ska bli intressant och se när den kommer hur man upplever den. Spontant så känns den mindre "intim" än BMW:s tidigare inredningar.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jag är inte förtjust i designen men som sagt. Man måste våga för att lyckas. Tror att designen "faller på plats" så småning om. Har aldrig gillat E23:ans design, men att det är en "riktig" BMW råder det ingen tvekan om. Designen på de nya modelerna har faktiskt lite retro i sig med lite -70:tal....
Men man får väll vänta några år och se vad man tycker då....
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jag tycker nya 5 an ser bättre ut än nya 7 an. Min kompis som kör MB E420 -97 i dag funderar på att köpa nya Bmw 530 när den kommer, han tycker om nya Bmw designen klart mycket mera vågad och frammåt än MBs design som han tycker är mer gubbig.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Den är OK på bild.

Men IRL så är fronten och baken lite för mkt japan, typ mazda, toyota osv. Jag såg den på Österlen i påskas, tyvärr hade jag inte med mig digitalkameran.
Undrar om det bara finns en designskola?

"Snälla! Bromsa!"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den är inte alls så dum utseéndemässigt, ska bli riktigt kul att se den live. En brutalare look än E39an
MEN hur i h-e kan man tillverka en bil utan skyddande sidolister??? fullkomligt idiotiskt tycker jag.

///MVH Hasso
Länk

Har svårt för bakpartiet som jag tycker ser konstigt och oharmoniskt ut, dock ska det bli spännande att se den live!

/Simon
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Den att det fruktansvärt ocharmig.
E39 är ju betydligt snyggare.
Snart kvittar det ju vilket märke man köper, de ser ju snart likadan ut allihop. Bara drivlinan som skiljer...

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Håller med Hasso.

hade tidigare en Mazda där den längst utskjutande delen på dörren var en sk sidolist som utgjordes av dörrplåten.
Det tog inte många veckor innan bucklorna började synas.

Det är det jag säger: Bangle har gått i samma skola som mazdas designchef.

"Snälla! Bromsa!"
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
En riktig godbit...! Ser helt brutal ut, som om den hade 800 tigrar som vrålat under huven.

Bilar kör man, BMW åker man..
Detta är otvivelaktigt en fråga som verkligen berör, det märks framför i att åsikterna går helt isär. Man är antingen heltänd på designen, eller helt avslagen. Dock lämnar den ingen i de bägge lägren oberörd, och det är nog precis det BMW vill. Med ett magstarkt designspråk skapar de en karisma, en slags auktoritet i bilvärden som få andra märken kan matcha. Enligt min mening gör BMW helt rätt. De har det starka varumärke som krävs för att kunna göra dessa radikala förändringar, det är snudd på lite stöddighet från deras sida. Jag tror att BMW i framtiden kommer stå för precis de värderingar de gör i dagsläget, men att deras ägare kommer vara än mer stolta över deras ögonstenars modiga skapare.
Jag är inte så helnöjd med NAVI placeringen, man skall tydligen trycka sig fram via knappar som idag de flesta märkena går ifrån och kör med att man kan använda sig av att rent trycka på skärmen för att nå sitt mål. mycket smidigt tycker jag då jag använt denna funktion redan. Sedan när vissa säger att man kletar ner skärmen köper jag inte, vem tusan kör med fettiga händer och kletar ner sin bil. knappast, men det är min åsikt.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Trots att jag skrivit otaliga inlägg i ämnet är det svårt att hålla sig borta. Jag gillar E60 skarpt och ser verkligen fram emot att provköra och så småningom handla en själv.

Detaljer i designen kan man ha synpunkter på, bla tycker jag att midjan är för hög vilket gör att bilen ser lite tung ut, men som helhet är den riktigt läcker. Hade tidigare svårt för Dame Edna-blinkersen, men visst påminner en lite om Neue Klasse på 60-talet!

Jag håller med Johan Å om att designen är karismatisk och visar vägen. MB:s nuvarande designlinje är kanske mer klassiskt vacker men känns mossig vid en jämförelse.

Gillar interiören skarpt, i motsats till E65:an som är för mycket design och för lite sportig. Däremot har jag ännu inte lyckats hitta några riktigt snygga fälgar till den, men det kommer väl.

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.