|
|
|
|---|---|
|
Hej, behöver hjälp, det är så att jag var ute och körde på motorvägen igår kväll, och jag började känna att det började vibrera frame i bilen, jag trodde att jag hade fått punktering i mitt fram däck, så jag saktade ner farten, och när jag försökte gasa på mer så började det vibrera ännu mer och bilen kändes tung, så jag stannade och tog en titt, men det vissade sig ingen punktering, jag stängde av motorn och startade den igen, det vibrerade då också vid tomgång, jag gick ut och hörde och de lätt som motor hostade... Jag kollade oljan, kyllaren och allt stämmde som det skulle göra.... jag fick bogsera bilen till en bmw verkstad, och väntar på svar från de idag, men ville höra med er också, litar inte på verkstäderna längre, de börjar luras nu förtiden.... bilen är en e36 325cab -94 tack på förhand | |
|
hade exakt samma symtom, den hostade, och vibrerade oerhört mycket.... visade sig vara en avgasventil som var trasig.. läcker den olja eller luktar lite konstigt? |
|
|
okej, men det luktar inget, och det läcker ingen olja..... vet inte, men kan det vara tändstiftet som är trasigt, vet inte var jag har fått för mig det, men kan det vara så.... Men om jag har samma problem som du hade att avgasventilen är trasig, hur mycket kostar det att laga.... om du har gjort det själv, har du nån aning om hur mycke en verkstad kan ta.... tack på förhand |
|
|
gör du det själv blir det nog billigt , 2000 kanske, men att den hostar och håller på kan tyda på tjuvluft också, går den ner i varv när den är på tomgång, sen ökar i varv? provat spruta startgas och kolla om nån spricka i slangar? att byta avgasventil på en bmw verstad jadu 5000- 7000 för toppen måste lyftas.... |
|
|
Vibrerar ratten oxå under körning o inbromsning? Kan vara bromskivorna fram då. Mvh/Soki Länk |
|
|
jadu HandsfreE, det var mycke pengar om man ska göra det hos en bmw verkstad, men den går inte upp och ner i varv när den står på tomgång.... Men är det svårt att göra det själv om det är felet som vi pratar om, jag kan nästan ingenting om motorer och var alla delar sitter osv, jag är inte så bra på det där, hur kan man gå till väga då...... tack på förhand |
|
|
byta avgasventil själv och göra ett lyft av toppen? ja de är nog ganska svårt om man inte kan sin sak :) men jag tror du har en spricka i en slang eller nått, som gör att den får tjufluft, prova spruta runt slangar med startgas som jag sa...då ska motorn öka i varv ifall du hittar en spricka... lycka till! |
|
| oki, vänta lite nu jag hänger inte med, jag fattar ingenting, vad är de slängarna för nåt, var sitter de, under toppen eller, och startgas vad är det för nåt, var kan man köpa det..... hehe det här kommer att bli svårt, men allting tar sin tid | |
| joo en till sak är avgasventil= tändstift | |
|
Avgasventil är inte detsamma som ett tändstift. Slangarna han menar är de som går till insuget... dvs. från luftburken och fram. ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
| oki, kan ni förklara vad startgas är..... och var man kan köpa det.... tack på förhand | |
| oki, kan ni förklara vad startgas är..... och var man kan köpa det.... tack på förhand | |
|
Beskrivning avd startgas: Länk Det går nog att köpa på närmaste mack -------- Min 318iS finns på Länk |
|
| hur kan du tro att tändstift och avgasventil är samma sak?!?!?!?! | |
|
Tjena Farah. Precis samma grej hände mig för ett par år sen, på autobahn i Tyskland. Det var övertrycksventilen på AC:n som inte öppnade, med påföljd att bilen gick tyngre och tyngre, och till sist började remmen slira ( vibrationer och oljud ) Övertrycksventilen sitter i mellan motor och torpedvägg på vänster sida. Vet inte hur man bytar eller vad det kostar, jag fick fixat det genom att släppa ut lite gas ur systemet så att det inte blir lika högt tryck. Har funkat fint sen dess. Vet inte om det är samma fel på din men du kan kolla om den går som den ska när AC:n är avstängd. Nisse Länk |
|
|
Förutsatt att du har AC förståss :-) Nisse Länk |
|
| tjena Skegrie, det kan stämma som du säger, jag har AC, och jag hade den på innan det hände, bilen e på en bmw verkstad nu, och de ska kolla upp det så jag får vänta och se vad de säger idag, tack för hjälpen allafall.... | |
|
Berätta gärna hur det gick :-) Nisse Länk |
|
|
ja ni, igår fixade de bilen(äntligen) kunde inte vara utan den, det var en tändspole som hade gått, och på följden var att den stängde av en cylinder, det var därför bilen blev segare och började vibrera, och de hittade vatten i motorn, det hela gick till var när jag tvättade bilen och det rann ner vatten i motorn, hur kan man lyckas med det vet jag inte själv, lagning och felsökning på motorn gick på 2000:-kr, vet inte så mycke om det de byte, men vad tycker ni är det för mycket eller rimligt..... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.