|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska kanske köpa en 750IAL -88. Har ett par frågor om den. 1. Startmotorn börjar bli kass. Vad får man ge för en bättre begagnad? Hur kollar man att det inte är kuggkransen? 2. Är det sladdar till blinkers framdraget? Läste om någon som hittat i kickpanelen. Kan det vara så på denna också? 3. Denna frågor hör egentligen hemma i import-forumet. Men är priserna på SBP's sida inkl. moms för reg.besiktningen? 4. Någon annat som bör kollas innan affär bör bli aktuell? Tack på förhand! Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk | |
|
1. Startmotorn i sig är hyfsat dyr, men arbetet blir ändå den största utgiften för bytet... 2. Det ska finnas färdigt ja! 3. Ja. 4. Att bilen, och speciellt motor och låda är i bra skick. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det är inte så att "den börjar bli kass" menas med den utväxling som V12orna har för att orka dra igång .. låte som ett kass bendixdrev ungefär . . . .. . /K |
|
|
Hej! Det var även ett aluminumhus som förbinder en massa slangar? Detta är tyvärr den enda förklaringen jag fått, men ni som kan 750 vet kanske vad jag menar? Är denna apparatur svårt och dyr att byta? Tack på förhand! Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Du kanske menar värmeventilen till kupévärmen, sitter på torpedväggen uppe på förarsidan vid starthjälp +anslutning? Sune |
|
|
Hej! Det är mycket möjligt, jag har själv inte sett bilen än. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Hej! Sune: Det stämmer nog bra enligt ägarens beskrivning som var att den satt under vatten påfyllningen. Vad kostar denna enhet, både ny och begagnad? Annars får man lämna in den och få den svetsad av någon som kan svetsa i aluminium. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Jag hade samma problem med en 750 jag hade. Då var det huset som är i plast (slanganslutningen) som hade spruckit, var bara till att byta. Det är nog enklast om du kollar runt på skrotarna efter en sådan värmeventil istället, blir nog billigast så. Hade själv en, men den råkade jag tyvärr slänga när jag gjorde en garagerensning :(. Vet tyvärr inte priset på en sådan. Sune |
|
|
Hej! Nu har jag skaffat 750:n. Har lite att göra på den. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Hej! Sune: Vet du någon som har bytat en sådan? Måste man lyfta maskinen eller det går ändå? Eller någon annan som vet? Jag tror inte startmotorn vad kass, orginalbatteriet var sönder så det satte in ett vanligt 60Ah... Det kan ju vara därför den klickar ibland. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Ingen som vet? Sitter under expansionskärlet och ser ut som en liten kylare... Ett rör ifrån denna sak ser ut att gå in mellan topparna. Den även kopplad i den 4-ändade förgreningen som även expansionskärlet är kopplat i. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Hej! Har kollat lite mer nu ikväll. Måste man ta av termostaten, eftersom det går ett rör under insuget mellan termostaten och "värmeventllen"? Skruvar man sedan ut röret ur "värmeventilen" eller vad det nu är? Är tacksam för svar! Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Hej! Här är en bild så att ni ser vad jag menar. Länk Hoppas på lite hjälp så att jag kan få ihop bilen! MVh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Länk Förhoppningsvis fungerar länken nu. Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
| Länken funkar om man lägger ett "mellanslag" efter. | |
Paap Reeder |
Hej Magnus18! Enligt min mening är det bara att lyfta motorn ty den där al-grejen sitter med tre bult i varje topp - på baksidan. Kanske kommer man åt men otroligt trångt blir det. Börja med att riva insugsrören så ser Du om om om Du kommer åt. River Du insugsrören behöver Du 4st insugspackningar à 890:-/ st........välkommen in i gänget. MVH /// Paap R |
|
Hej! Paap Reeder: Men det går ett rör under insugen fram till framkanten av motorn. Har du någon aning om hur man får av detta? Jag tror mig kunna skruva av alu-grejen, men röret är det som hindrat mig ifrån att försöka. Frågan är om det sitter skruvat med gängor in i alu-grejen? Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Det är två rör som går längs motorn. Sitter med o-ringar i båda ändar d v s ta loss vattenpumpen så kan Du dra ut rören framåt. På min 91:a är det två rör. Kan maila lite bilder från min renovering. MVH /// Paap R |
|
Hej! Det stämmer. Det vore jättesnällt om du skulle vilja göra det! =) Tack på förhand! Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.