|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubrike säger så vill jag ha reda på så mycket som möjligt har tankarna på att köpa en z3 tackpå förhand | |
|
Vad vill du veta? Z3an finns i två utföranden, som cab eller som coupe (=tvåsitsig kombi!). Cabben finns med följande motoralternativ: 1,8 1,9 2,0 2,2 2,5 2,8 3,0 och M Coupen finns bara som: 2,8 3,0 och M Priserna på begagnade (då de inte längre tillverkas längre) ligger väl från runt 100.000kr till 450.000kr beroende på ålder och modell. Personligen tycker jag inte att dessa ska utsättas för salt och sand blästring utan därför förpassade till sommarkörning. Det betyder för den del inte att de inte är lämpade eller inte skulle fungera på vinterväglag. Ska man dock köra Z3 på vintern bör man kanske tänka på vilken modell man köper, alla har inte antispinn och antisladd och allt vad dessa antikörglädje prylar nu heter. Exakt vilka som har och inte har anti-hjälpmedel kan jag dock inte, kolla med din lokala BMW-handlare. Ska man köra sin cab på vintern skulle jag nog även rekomendera en hardtop, dels för att skydda cab-tyget men även för att sänka ljudnivån i bilen och för att få bättre värme. Kvaliten på dessa bilar är väl ok men inte bättre. De är tillverkade i USA och det är uppenbart att de i väst inte har samma kännsla som Tyskarna har för kvalitet. Dock är det väl inga större saker som kronglar vad jag vet utan mer att det känns lite plastigare än i en vanlig BMW. Nu kommer ju också frågan vad man ska använda bilen till, är man bara ute efter att glida runt och visa upp sig så duger nog en av de mindre 6-cylindriga versionerna, vill man raca ska man nog välja 3,0 eller M versionen och då med fördel coupen vilken är betydligt vridstyvare och spänstigare än cabben. De 4-cylindriga versionerna är i det klenaste laget (om man får tro alla motorjournalister), själv ägde jag tidigare en BMW E36 318iS coupe med samma motor som i Z3 1,9 och den var ganska pigg tyckte jag. Nu ska man dock tänka på att de 4-cylindriga Z3orna är smalare över baken, vilket i mitt tycke är deras ända svaghet mot de 6-cylindriga. Baksärmarna är bredare på de 6-cylindriga, i annat så är bilarna lika. Jo framspoilern skiljer sig lite från varandra också. Sen kom det ju en faceliftad fersion någon gång i mitten av produktionstiden med en lite annan bakdel (gäller bara cabben). Vilken man väljen, den nya eller gammla är som baken, delad. Är man intresserad av en M-version så kolla vanosen, en lite kännslig del på dessa bilar (om man inte sköter dem bra). Varva upp motorn till ca 2500rpm och släpp gasen, lyssna efter diesel skrammlande ljud när varvtalet närmar sig tomgång. Har man problem hör man detta tydligt. Detta oljud behöver inte vara dyrt att fixa, det kan vara så änkelt som att man byter o-ringarna till vanos kolvarna. Men kör man tills vanosen rasar så har man ett motorhaveri från ca 25.000kr att räkna med. Bara ett vanos byte kostar ca 25.000kr. I övrigt så är de undebara bilar att köra, bra väghållning, bra kännsla med vägen och roliga bilar som bjuder in till inspirerande körning (som alla BMW!). Hoppas du blev lite klokare /Richard |
|
|
Vill du ha mer är det Richard skriver maila till info@totalbmwmag.co.uk och fråga om att få köpa back issue som har Z3 Buyers guide. Den kom ut förra året men jag kommer inte ihåg vilken månad. Det är 5-6 sidor späckade med Z3 fakta plus så klart annat BMW läsning på köpet. _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.