|
|
|
|---|---|
| Om ja hur märker/kollar man det? Vad kan det annars vara för fel? | |
|
Det är inte helt otroligt att del läcker i vattenpumpen. Kan vara smart att fylla upp systemet och provtrycka det på en verkstad. Små läckor kan vara ganska svåra att upptäcka. Själv måste jag fylla upp systemet med någon deciliter varje månad men så länge som det inte blir värre får det vara. FRED |
|
| 1 dl i månaden låter ganska mycket. Använder du motorvärmare ofta? I så fall kanske kylarvätskan "kokar" bort av den. Om allt fungerar så ska bilen dra mycket mindre kylarvätska. Du borde ha en läcka någonstans? | |
| Hur mycket ska den dra då, typ under en halvårsperiod? | |
| Det beror väldigt mycket på hur bilen körs och vilket klimat det är. Men är det väldigt varmt ute och bilen körs ganska hårt så drar det en del kylarvätska. Men inte så mycket som 1 DL/månad. Betydligt mindre. | |
|
En bil skall ej förbruka kylvätska! Eftersom kylsystemet arbetar under tryck så försvinner det normalt inte någon vätska såvida du inte har för mycket i behållaren. Om det försvinner västska så kan man förhoppningsvis se det annars brukar det vara dags att byta topplockspackning. Om vattenpumpen läcker så ser du det på att du får vatten där bilen står parkerad. Ev läcker det bara under gång, men det syns ändå eftersom "det droppar efter". Om det är vattenpumpen som läcker ett par dl per månad så är det väl ingen fara bara man kommer ihåg att fylla upp vid behov! Och bevakar det så att det inte blir värre. Om även lagren i pumpen är slut är det angeläget att byta omgående. /Mats |
|
| Vad kostar en topplockspackning, är det krångligt att byta? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om vattenpumpen läcker så kommer det glykol i lagret vilket gör att lagret rasar ihop förr eller senare.Är vattenpumpen glapp känn på fläktvingarna om den glappar, byt då pump, en pump som inte glappar läcker normalt inte.Kolla med en spegel på undersidan pumpen om det ser kläckigt och fuktigt ut. Bästa sättet att leta läckage okulärt är en riktigt varmkörd motor som stängts av, då eftertrycket trycksätter systemet . ///MVH Hasso Länk |
Perkka |
Sandyman: Min topplockspackning gick på knappt 1000kr... Sen tillkommer kostnad för bl a topplocksbultar.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
| När jag fyllde på kylvatten häromdan så var det nästan ingenting i behållaren, fyllde då på till hälften. Nu när jag har varit ute och kört så är den tydligen helt proppfull, den läker när jag stänger av motorn fö att det är för mycket helt enkelt, men vart kom det kylvattnet ifrån då? Det var ju nästan tomt när jag fyllde på?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fysikens lagar gör att varmt vatten utvidgas och har man då fyllt för mycket så rinner det som inte får plats ut . Och när en varm bil stängs av så blir den ytterligare varmare en stund och trycket stiger i systemet som då inte vattnet cirkuleras. ///MVH Hasso Länk |
|
Min förra bil, 525-92, läckte i kylaren. Men jag valde att bara fylla på vid behov eftersom det inte var så farligt. Fick fylla på ca 1-2 dl i veckan, och med tanke på vad en ny kylare kostar så fick jag stå ut med det. Har för mig att jag har läst nånstans här på forumet om en kille som lagar BMW-kylare för en billig slant... Men som nån skrev, åk till en verkstad och trycktesta först. Lycka till |
|
| Det kan vara värmepaketet som gör så att det läcker. Då syns det inte vart vattnet tar vägen eftersom det försinner ner i golvet bakom instrumentpanlelen. Det vanligaste är att det lunkar glykol i bilen med värmen på elller att du får en kladdig hinna på framrutan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.