AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.768

Trimma M3 E30

Qv
45
Qvirre
323i -82
327ix TIC -87
M3 E30 -88
M535i -85
540ia -94
Tjena

Jag undrar vad man kan göra för att få ut mer hästar, motorn är ju redan hårt trimmad från början.
Och om det finns några bra trimmningfirmor som säljer delar man kan vända sej till.
funderar på porta toppen och trimmkam Ev, höja kompen.
Eller turbo/kompressor

Är tacksam för alla tips och ideer.

MVH Magnus
er
5
erre
525i -95
325iCAB -86
hmm vet inget än, men ska försöka ta reda på lite...

Har själv 215hk 2.3l. Nån som vet kompet på denna motor, å hur mycket man borde kunna ladda med turbo/kompressor utan att ändra kompet. Jag vill bara ha det där lilla extra som saknas i botten...
Kolla med Köhler racing i Ullared! Han är gud på M3 E30....
Kanske borde skrivit att han i den värsta (?) varianten plockar ut ca 300 kusar ur den stackars S14 som borras till 2.5 och får andra delar invändigt samt i toppen.

Har ingen aning om kostnad dock!
Hittade numret inne på M-forumet.

Köhler Racing
Tel nr: 0346-31049
Grusse
Köp DTM prylar och stoppa i motorn, Lär ju inte bli billigt, men dom plockade ur ca:400hk ur s14 motorn.
Fränt med 400hk, men dom renoverade motorerna ofta istället och så kan man ju inte ha det på en gatbil.

Diesel_Power
sänk kompen å ladda på med en riktig turboninstallation, då finns det nog effekt i överflöd å hämta ;)

Turbo Diesel är det enda rätta
er
5
erre
525i -95
325iCAB -86
Det vore bra gött å få tag på en DTM-motor. Visst, dom håller kanske inte så länge, men då ska man tänka på att dom kördes under hårda påfrestningar under ganska långa lopp. Normalt går ju bilen rätt lugnt till vardags med lite rejs då å då bara... då borde den hålla några år ändå!
Kid
Nån som vet på ett ungefär vad det kostar att få 300 HK i en S14?
Är i M3 E30 köpartankar.

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
Ska du inte använda dig av överladdning utan t.ex köpa delar och Köhler eller låta han göra jobbet så lär du inte hamna under 100.000:- om du ska upp till 300hk. Man måste modifiera det mesta. Bara att sätta i en vass kam drar med sig mycket.

Ring Köhler och hör. Jag har pratat med han en del om trimmning.

Du lär fundera om du verkligen behöver dem där hästarna när du har fått priset!

Men kan man nöja sig med lite mindre hk så kan man ju börja med chip och EVO luftbox. Hans kit för 8.000 med kammar ger ca 220-225 hk. Men då får du dem hk lång nere i registret. Ska du köra bana har du ingen större nytta av det.

Sen kan du ju gå vidare med att köpa hans nya kit som ersätter luftmängmätaren. Där har du minst 10 hk att tjäna in. Kostar 8.000:-

Kolfiberluftboxen han tyckte man kunde köpa till kostar 13.000:-

Ska du iin och modifiera i motorn sen som han ansåg var nästa steg så är det toppen, kam, högkompkolvar osv. osv. Detta blir duktigt dyrt.

Jag kommer inte att göra ngt åt min motor förutom chip, evobox och ersätta luftmängdmätaren.

Det springer iväg fort.

Satsa på chassi först. Sen effekt.

Mvh Per
Qv
45
Qvirre
323i -82
327ix TIC -87
M3 E30 -88
M535i -85
540ia -94
Har också pratat med köhler
med min bil skulle han byta luftbox,vassare kammar,
trimchip,porta toppen,och slipa om vinklarna på ventilerna
och detta skulle kosta ungefär 25,000kr och ge 40-45hk till.
Funderar fortfarande på om jag ska trimma det KOSTAR mycket pengar.

Mvh Magnus
Ja så länge man håller sig på den nivån med HK så kommer man ju undan rätt billigt. Men Vi vet ju alla att ju mer hästar man ska ha, destu mer kostar det!

Det jag gillar med Köhler är att han inte lämnar några fantasi siffor. Utan hans chip ger 2kw ungefär på M3an. Vilket jag kan tänka mig på en sugmotor.

Qvirre- Maila mig gärna om du har mer info om din operation. T.ex hurdana kammar du ska ha osv.

Det där lät rätt överkomligt.

Mvh Per
Oden
Är det ingen som har adressen...
Var det ligger å så,
kunde va kul att åka dit och titta lite.
Taksam för svar....

Go hard, go fast...
Grusse
Min M3 E30 kostade delarna 45.000kr hos köhler. Hela toppen är nygjord kan man säga. Större ventiler, portad, nya kammar, lager, mm. Blocket uppborrat (2,4L), nya kovlar, ny vevaxel, nya lager, gr.A oljepump, Kedja till oljepump, kamkedja, mm. Evo III chip, evo luftbox, justerbart kamdrev. Enligt Köhler ca:260hk-270hk

Vet inte riktigt hur mycket det hade blivit om Köhler hade gjort hela jobbet, men kan man skruva själv så finns det helt klart mycket pengar att spara.
Verkar vara en trevlig motor du har i din M3a!

Men frågan är ju vad det skulle kosta att få 300hk.
det är inte lätt att trolla fram 30-40HK till utan att det kostar stora pengar

Har tidigare ägare gjort det eller är det du som har låtit köhler göra det?

Ska man ha mycket hk utan att lägga en förmögenhet så är ju överladdning att föredra. Även om det inte är lika roligt som att trimma konvertionellt. Personligen skulle jag aldrig sätta kompressor på min M3a. Jag vill ha kvar den underbara käraktären den har.
Grusse
Ska man ha ut ca:30hk till så är det annat sprut och kolfiberbox som gäller, och det kostar ju ca:25-30.000 till.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En gammal sanning är att det kostar runt 1000kr per hk.
Inte de första 10-15hk, men sen...

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.