|
|
|
|---|---|
| Är det stor skillnad på utseendet på en 2liters 12v motor och 2,5liters 24v motor? t.ex ventilkåpa etc.. jag bara undrar.. de är väl rätt så lätt att byta enligt farsan iaf.. | |
|
Ja, det är stor utseendemässig skillnad på motorerna. Såhär ser 12V-sexan(M20) ut: Länk Såhär ser 24V-sexan(M50( ut: Länk Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| och man måste dra om det mesta i elväg. 12 och 24 ventilersmotorerna har ganska så olika elsystem. | |
| Det är betydligt billigare, enklare och bättre att sälja din M20 och köpa en M50 istället. | |
|
Ok, de var rätt så stor skillnad det! Men inte tror jag de på SBP fattar de ändå?! Är det mycket som skiljer med elen? räcker de inte med box, kabelhärva etc?! Vad var M50 för motor? |
|
| M50 = 24V sexa (2,0 & 2,5 liter) | |
|
Ok! Alltså det är motorn jag vill byta alltså, från en M20 2.0 till en M50 2.5 då! Är det möjligt utan att behöva böka alltför mycket? Vad är skillnaderna i elsystemet då? Alltså vad måste man dra om? Om man ska sen besiktiga den laglig, vad behöver man göra då? |
|
|
Xtracrispy, SÖÖÖK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Att besiktiga den lagligt är i princip omöjligt. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Jag har för mig att det går att besiktiga om motorn är i originalutförande och alla komponenter som tillhör den nya motorn finns med. Rätta mig gärna om jag har fel. |
|
|
Du måste ha kabelhärvan och boxen från m50. Man behöver inte dra om något, bara få det att matcha med bilens motorkontakt |
|
| Tack så mycket, precis vad jag behövde veta! :) Går det att skruva bort lite "plast" för att få den mera lik 12v motorn.. eller de är ju bara att säga att man köpt en plastkåpa på skroten! :) | |
|
Det går att ta bort plastkåpan men den liknar inte 12v motorn då heller. |
|
|
Men besiktningsmännen här i ötå ser säkert ingen skillnad, man kan garanterat slänga på dubbelturbo, kompressor eller vad som helst och komma igenom *ironisk* Fick ingen klarhet, men kan man regga om en 520i 12v till en 525 24v? Alltså allt utom motorn är väl samma egentligen (förutom vissa förbättringar då), eller är de skillnad på t.ex bromsar? |
|
|
Om du använt sökfunktionen som jag rekomenderade hade du fått massor med svar. Du kan INTE regga om bilen på grund av att BMW sverige har som policy att inte lämna ut de intyg som krävs. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Jag körde igenom en 520 -89 (originalbromsar) med en m 30 3,5 liters motor genom besiktningen. 2GGR!! Gäller att ha tur.... Sune |
|
| Ok jag förstår...! :P Jo allt beror ju på hur uppmärksam besiktningsmannen är! Är som lite inne på och byta motor, men jag får se helt enkelt! Bara kollar upp lite... | |
|
Jag tror att man kan byta till en starkare motor med samma cylinderantal. Men effektökningen får bara vara 15% eller nåt. Det ska alltså gå att besiktiga den lagligt då. |
|
|
mageng, Du har fel. |
|
| Har han? beror på hur han menar..eller hur man skall tolka honom..dvs en annan motor av samma typ som är trimmad till viss %-sats vad det gäller effekt & vridmoment är helt ok, däremot en annan motor som inte bilen är reggad med med är underkänd oavsett om den har lika många cylindrar som den typade motorn har. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.