|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har suttit o läst lite grann nu om silentblocken och att det brukar klonka när dessa börjar säga upp sej. Jag har iofs inget klonkande men när man kör i små hålor och andra ojämnheter i vägen så knarrar det ifrån höger bak. låter ungefär som gummi mot gummi om ni förstår vad jag menar, ett gnarrande, gnisslade ljud dvs. Kan det vara ngt med stötdämparen? När jag kör bilen och provocerar den hårt i högerkurvor så uppstår det ett slags klonkande, knackade ljud. Men som sagt enbart när det går riktigt fort och när jag pressar bilen i kurvorna. Hoppas ngn orkar läsa allt =) /Magnus Beast no.7 | |
Mattan |
Hur långt har den gått? 12-14 tusen mil sen brukar de va dags för "blocken". De brukar va lite "ormningstendenser" i samband me klonken. |
ant |
Molund: Jag har samma symptom på min vagn. Du beskrev ljudet som uppstår väldigt bra tycker jag. Om någon kan upplysa om vad som felar vore jag mycket tacksam. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
ant |
Molund: Jag har samma symptom på min vagn. Du beskrev ljudet som uppstår väldigt bra tycker jag. Om någon kan upplysa om vad som felar vore jag mycket tacksam. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Är det inte dörrlisterna som oväsnas då? Dom kan knarra och gnirka en hel del. Att det börjar klonka/knacka i högerkurvor är antagligen inte samma fel som knarret. Detta pga att i en högerkurva så belastar du vänster hjul. Och knarret kom från höger... Jag skulle tippa på att klonkandet i högerkurvorna uppkommer för att avgtassystemet inte sitter som det skall och börjar ta i någon stans vid kraftig kurvtagning. Om det inte sitter riktigt i "mitten" eller kanske sitter lite löst så kan det lätt bli så. Det kan föra ett väldigt liv och i en jämn och långdragen kurva så kan du få avgassystemet att ligga imot en längre stund och då vibrarar hela bilen med motorn och det låter illa som fan. Blev ett konstigt inlägg, men jag hoppas att du fattar vad jag menar. Alltså: Kolla dörllisterna och smörj eventuellt in dem med lämpligt medel. Kolla hur avgassystemet sitter. Sitter antagligen för långt åt vänster. Min skrothög: Länk |
|
|
det där med att kolla dörrlisterna va ingen dum idé, att man inte kan komma på sånt själv ;) Om man ska "återfukta" gummilister, vad ska man använda för medel? Ska se ifall jag får möjlighet att hissa upp bilen så man kan komma under o kika lite hur den ser ut under=) Tack för en massa bra svar! /Magnus Beast no.7 |
|
|
Undrar om det är silentblocken som håller på o ge upp på min 320. Någonting klonkar i bakvagnen. Verkar vara när man kopplar. Märks istort sett bara vid låga farter, inte när man kör i gupp eller liknande. Läste nått inlägg på forumet tidigare nått om att det kunde vara dämparna som va slut, då klonkade det tydligen oxo. Tror jag får plocka bort bakhjulen nån dag o kolla :) Even alcohol can bend the room... |
|
| Vad är silentblock? | |
ant |
Det är varken avgassytemet eller dörrlister som låter på min bil. Detta är jag helt säker på. Jag får nog gå igenom bakvagnen framöver för att lokalisera felet. Inte helt otänkbart att det är mina silentblock som spökar till det. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
ant |
ctp_putte: Silentblocken är de bussningar som håller bakvagnen. Om de blir slitna märks det på en försämrad väghållning och på missljud som uppstår i samband med kraftigt gaspådrag elelr tex vid urkoppling. Man kan lära sig att köra utan dessa missljud men väghållningen är fortfarande kraftigt nedsatt. Det bör märkas främst i blöt vägföre att det är på gång med silentblocksbyte. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
| ant: tackar å bockar! | |
|
Vad kostar det att byta dessa?? jag lider juh oxå av detta lilla "klonk" som märks mest när man bromsar i låg fart :( MVH Jonas |
|
|
Angående "gnisslandet", kolla reservhjulet. Jag hade ett envist ljud från bakvagnen (!) som var omöjligt att hitta. Var under och ryckte i allt jag hittade, lät besiktningsmannen skaka runt bilen lite extra och tänkte o svor, tänkte o svor...utan resultat. Sen, i samband med bromsluftning lyfte jag ur reservhjulet. Passade även på att dammsuga ur baljan. Efter det var problemet ur världen! Förmodligen låg däcket och gnagde mot en sten eller liknande. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
ant |
Intressant tips Kristian. Dock så tror jag inte detta hjälper mig tyvärr. Jag är helt säker på att det kommer från bakvagnen. Men jag har nya dämpare och fjädrar ligger hemma så i samband med att dessa hittar på bilen så ska jag ta en rejäl koll på vad som kan tänkas missljuda. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
| Innan jag bytte silentblock på en 535i var väghållningen märkbart sämre. Den liksom satte sig över ytterbakhjulen vid lite hårdare kurvtagning. Över ojämnheter släppte bakhjulen lätt greppet också. En gammal 320 E30 jag hade släppte greppet bak vid rondellkörning på våt asfalt i ca 50-60 km/h. Obra.... | |
|
Ja, vad kostar det att byta silentblock?. +++++++ brg +++++++ |
|
| Runt 1500:- / 2000:- skulle jag tro. Inklusive arbete och material. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.