|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett lustigt problem på min E36 325iC -93. När bilen står still så hoppar varvräknaren ca 500 varv upp och ner. Vakuummätaren hoppar oxå. Det lustiga är att när bilen är i rörelse så fungerar instrumenten precis som det skall... Det är inte fel på tomgången och motorn spinner som den skall. Varvar jag motorn så följer problemet med upp i registret. Jag tog loss instrumentkombit och gick till BMW med (det gick inte att köra utan det) men de sa att jag var tvungen att lämna in hela bilen, de kunde inte felsöka enbart instrumenthuset...... Kan databoxen vara inbladad på något sätt?? Någon som har någon kunskap om detta?? Eller har tips på vart man skall vända sig. | |
| tror varvräknaren mäts från tändspolen..!! | |
|
Hur skulle det fungera i så fall? Någon kabel in till styrboxen eller?? |
|
|
dessvärre får du nog byta kombiinstr. åk in till bmw verkstad med bilen så kan dom läsa av felminnet. |
|
|
Har pratat med verkstaden de debiterar ca 1000 kr i timmen och brukar höra av sig till kund om de inte hittat felet efter 2-2,5H... Fick inget förtroende för dem... Jag har hittat ett kombi på skroten för 1500kr MEN jag får inte lämna tillbaka det om det visar sig att jag har kvar samma problem... Hur kan man kolla om kombit är helt? |
|
| På e36:an får varvräknaren signalen från styrboxen | |
|
Så då är det antagligen inget fel på Kombit.... Vet du hur det fungerar? |
|
|
Det kan vara fel på kombit men det kan vara något annat också. Styrboxen får signalen från givaren som sitter framför vevaxel. |
|
|
Jag har gjort självkontrollen på kombit (hålla trippmätren intryckt och vrida på tändningslåset) och alla mätare rör på sig som det skall. Hastighets signalen från bakaxeln går den också via styrboxen? Kan det vara något fel i styrboxen? När bilen rullar så fungerar ju alla instrument...... |
|
|
Testa att koppla in en annan styrbox. Vet inte vilka som passar dock.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.