|
|
|
|---|---|
|
Hei! Jeg trenger litt hjelp til å velge hvilken bil jeg skal kjøpe.. så hvis noen har lyst til å diskutere litt, så hadde det vært kult! :) (har kjørt 3.0'an, men ikke R32 enda..) | |
| Tja, Golfen är ju helt klart en bättre vinterbil iaf. Plus att det går att åka mer än 2 personer. | |
chrille70 |
Allvarligt, om man väljer mellan en BMW och en folka... =) |
|
Hei! Grunnen til at jeg vurderer R32, er at den har 4x4, som er fint om vinteren, og at den er litt "anonym", da jeg må parkere på gaten. Avgasljudet skal være koolt har jeg lest, og hørt i videoclips (må lyssna in real life ofcourse :)) Vanskelig dette... :) |
|
|
Kongen, Har svårt att tänka mig att R32:an låter finare än Z3 3,0! Om du tycker att Z3 låter för trist finns det ju alltid sportavgassystem att montera till en rimlig peng. KÖP Z3C för allt i världen! Den är garanterat roligare samt kommer hålla sitt värde bättre, modellen är redan på väg att kultförklaras :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| Köp en något äldre M Coupé. | |
|
Annurlunda val, du väljer mellan äpple och päron! Vad ska du använda bilen till? är det en var dag bruksbil eller en helg bus bil??? Visst Golfen är kanske lite diskretare för farmor agda på 96 år, men varenda busgrabb ser skillnaden på en R32 och en 1,6a, om annat så kommer ryktet att gå att där står en sån där R32a. Jag har själv en Golf IV 1,6 och kan väl säga att den är ganska kul att köra, lite lagom busig i chassit och varvar man ordentligt och växlar flitigt kan den nästan bli kul att köra. Kvaliten är väl si så där om man godkänner att det blir blött i bilen när det regnar (en kabelgenomföring som inte var tät nog) och att bakrute vindrutetorkaren pajar efter 2600mil a 7000kr att byta. Förra vintern var jag i sälen över nyår och det var ruskigt kallt, några grader över -30 om nätterna och blåste snudd på storm. När det sedan var dags att åka hem fungerade inte fläkten, fick köra hela vägen ner till Borlänge utan fläkt och värme med fönstrena öppna för att inte rutorna skulle imma igen, en klart iskall upplevelse. Men annars så är det ok, har väl tydligen fått tag på ett måndags ex. Sen har jag även en BMW Z3 M coupe som bara är så underbar att köra. Ok kanske kunde den vara lite mer ljudisolerad från vind och däck brus och ha ett lite agressivare avgasläte men annars är den toppen. Får fortfarande addrenalinkickar som sitter i ca en timme efter att ha varit ute och kört. Personligen tycker jag dock inte att dessa ska gå om vintern och bli blästrade av sten och salt, så är du ute efter en åretrunt bil så är kanse Golfen ändå det klokare valet. Har du dock provkört en Z3 M coupe en gång så kommer hjärtat att klappa för den (om inte uppsök en läkare!). Nu frågade du i och för sig om en Z3 3,0 coupe, vilket vad jag har hört ska ha snarlika prestanda med en M coupe men kosta mindre i både inköp och försäkring samt saknar dubbelvanos (eller har jag fel?), så det är nog ett bra val. Personligen skulle jag göra som Flåklypa säger och satsa på en äldre M coupe (only the real thing is good enough!). Visst jag pratade om kvalitet på VW så då får jag väl göra det på BMW också, Vanosen på en M coupe kan vara lite kännslig så leta efter ett exemplar som inte låter som en diesel när man släpper på gasen och varvtalet börjar närma sig tomgång. Vidare så har min förarstol blivit lite lös i infästningen, hade samma problem med min BMW E36a 318iS coupe för några år sedan, då var det en liten plastbit som gått sönder, lätt bytt och billig. Fönsterhissarna kan kärva lite men det hade någon på forumet en lösning mot, med silikonspray. Hoppas du blev lite klokare nu. Vill du prata och kika mer på Z3or är du välkommen på BMW Z-träff på Mantorp på Lördag 10 Maj. /Richard |
|
|
Takker for innspill! Skal testa en R32 til helgen.. Så det blir kul! |
|
|
Tjadu. Med risk för "bias" med tanke på att jag själv äger en Coupe. MEn att välja en R32 framför en Z3 Coupe finns inte. Om du nu tycker att det är bra med baksäte så skulle man lika gärna ha skippat det i Golfen, det är ett skämt. Då är det MKT trevligare att ha en renodlat 2-sitsig bil. Vad det gäller motorerna så har jag själv inte testat R32 på 3.2 liter, men jag har mkt svårt att tro att VW har lyckats göra en bättre motorn än BMWs 3.0a. Vad det sen gäller Vanosen på M-Coupen så är problemen med detta ALLDELES för uppblåsta. Liksom med ALLA högprestanda motorer skall dessa inte pressas å varvas ur när oljan är kall, det är nämligen det som gjort att vanosen pajat på ett FÅTAL av dessa motorer, varvning med kall olja genererar nämligen mkt höga tryck pga den högre viskositeten i oljan då den är kall. Så summa-kardemumma: valet är enkelt --> Skaffa en Z3 Coupé!! (den har nog lika stort baggageutrymme som Golfen =) ) |
|
|
Tjena Kongen Jag var på Mantorp i helgen och luftade min M coupe, bättre bil finns inte, vilken bil, vilken dag det var underbart, jag är lyrisk, jag vill tillbaka! I want more! Vad jag ville säga är att det fanns flera coupeer denna dag på banan och de gick som f*n = skit bra. Klart att det fanns en och annan lyx VW (sk. Audi) som gick bra också men mitt råd är köp du en Z3 3,0 Coupe och prova på lite bana, du kommer inte att ångra dig. Du behöver förresten inte köra på bana för att inse detta, bara provköra en. Dr_Johan: Du bekräftar vad jag hela tiden trott, det är misskötsel som bidrar till rasen. Jag varvar inte ur för äv vd ca 80-90 grader på motoroljan, men sen är det bara att hålla unden för då kommer jag. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.