|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Kan dåligt balanserade framhjul orsaka vibrationer, mer när man bromsar? Samt att bilen drar åt nåt håll när man bara kör rakt s.a.s? | |
| Har du dåligt balanserade hjul så skakar det både när du bara kör och även när du bromsar, ja. Att det drar snett skulle jag tro beror på att lufttrycket i däcken skiljer mellan höger och vänster. | |
|
du bör nog se över bromsarna fram kan vara dålig bromscylinder! mvh fredrik |
|
| Nja, (huvud?)bromscylinder låter väl lite långsökt. Men skeva bromsskivor bidrar ju helt klart till att det skakar. | |
| Bytte skivor i maj förra året... bör väl hålla ett tag till? Däremot är däcken nya. Min tanke är att dom fuska lite på gummiverkstan:-/ | |
| jo visst det det är nog då troligast däcken, | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är däcken orunda så går det inte att balensera bort, ett ganska vanligt fenomen på däck av lågpriskaraktär. ///MVH Hasso Länk |
| Hur var bilen med vinterdäcken? Om vibrationerna blev sen du bytte däck, så vet du ju vad det beror på. Åk till Gummiverkstaden och be dem kolla däcken/fälgarna. Det kan ju även vara en eller fler fälgar som är ovala/skeva. | |
|
Det var ju inga vibbar med v-hjulen klart. Men de var ju lite "högre/smalare" än s-däcken... Får ta mig till gummiverkstan... Kanske går att balansera hjulen när de sitter PÅ kärran??? Bilar kör man, BMW åker man.. |
|
| Nej, det går inte att balansera hjulen när de sitter på bilen. De måste tas av och sättas på balanseringsmaskinen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det gick att balensera hjul på bil för 20 år sedan så varför skulle det inte gå idag??? ///MVH Hasso Länk |
|
Jag tror dig Hasso!!! Du brukar inte ha fel=-) Har du läst tråden "vem är Hasso"? Hmmm Bilar kör man, BMW åker man.. |
|
|
E21:orna (åtminstonde de första årgångarna) var väldigt känsliga för obalans på hjulen och då var det mycket vanligt att balansera med hjulen på bilen för att få 100% resultat. /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.